مسکن و ساختمان

با هدف کاهش هزینه ها و تسهیل طرح های بعدی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن را با ایجاد شهرهای جدید آغاز کنید

اگر دولت در اجرای طرح های تولید مسکن پیش بینی ایجاد شهرها و شهرک های جدید را داشته باشد، ضمن اجرایی کردن طرح مسکن فعلی، فضا را برای اجرایی شدن طرح های بعدی آماده خواهد کرد.

مهدی توکلی، تحلیلگر حوزه عمران و شهرسازی با اعلام مطلب فوق در گفتگو با صما، گفت: اجرای طرح بزرگ مسکن مهر با همه محاسن و معایبش تجربیاتی را به ارمغان آورد که بایستی در طرح های پیش رو مسکن مورد توجه قرار گیرد .

این کارشناس حوزه عمران و شهرسازی ادامه داد:  اولین مسئله ای که ما در تمام طرح های مسکن باید بپذیریم این است که هیچ طرحی لزوما آخرین طرح ملی مسکن نخواهد بود. بدین معنی که روزی طرح مسکن مهر اجرایی و انجام شد و امروز طرح های مسکن ملی و نهضت ملی مسکن کلید خورده اند .

وی اضافه کرد: تردیدی نیست که پس از اتمام این طرح ها برابر نیاز جامعه طرح های مشابهی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. پس آنچه باید از این جریان مورد تامل و بررسی قرار گیرد این است که آیا طرح نهضت مسکن ملی علاوه بر حل مشکلات مسکن کنونی بخش زیادی از جامعه می تواند باعث تسهیل اجرایی شدن طرح های بعدی و کاهش هزینه های آن شود!؟

توکلی ادامه داد: در طرح مسکن مهر شاهد ایجاد زیرساخت ها بودیم. اگر آن روزها در برنامه ریزی ها این فضا برای توسعه طرح های بعدی دیده شده بود و در برنامه ریزی ها این فضا برای توسعه طرح های بعدی دیده شده بود قطعا طرح نهضت مسکن ملی امروز آسان تر، ارزانتر و بی دردسر تر اجرایی می شد.

این تحلیلگر با تاکید بر اینکه دولت باید در برنامه ریزی های خود اجرایی شدن طرح های آتی را هم درنظر بگیرد، توضیح داد: نگاهی به ساختار این طرح ها در کلان شهر ها نشان می دهد که آمار طرح های مسکن ملی و نهضت ملی مسکن  چند ده هزار واحد و در شهرستان های با جمعیت  ۱۵۰ هزار تا ۱ میلیون از هزار تا چند هزار واحد خواهد بود. همچنین در شهرهای کوچک بالای  ۵۰ هزار واحد از پانصد تا ۱۵۰۰ واحد است. بنابراین اگر دولت در اجرای این طرح ها پیش بینی ایجاد شهرها و شهرک های جدید را داشته باشد، ضمن اجرایی کردن طرح مسکن فعلی، فضا را برای اجرایی شدن طرح های بعدی آماده خواهد کرد.

وی با اشاره به اثرات مثبت ایجاد برخی شهرهای جدید مانند شهر جدید صدرا، گفت: در این خصوص نگاهی به ساختار شهر شیراز و پدید آمدن شهر جدید صدرا به روشنی نشان می دهد که ایجاد یک شهر جدید چقدر می تواند عصای دست شهرها و کلانشهر ها شود و با وجود شهر صدرا همیشه این فرصت  برای شهر شیراز وجود دارد که طرح های بزرگ مسکن مرکز استان را در خود جای داده و ضمن جلوگیری از گسترش فضای این کلانشهر در تامین مسکن مورد نیاز شهروندان شیراز اثرگذار باشد. حال آنکه در شهرستان مرودشت دومین شهرستان پرجمعیت فارس در دوره ساخت مسکن دو پروژه ۱۰۴۰ واحدی و ۱۲۸۰ واحدی در دو نقطه مجزا ساخته شد و برابر پیش بینی ها احتمال ساخت ۴ تا ۵ هزار واحد در طرح نهضت مسکن ملی وجود دارد. اگر امروز مبنای ساخت این ۴۰۰۰ واحد ایجاد یک شهر جدید در مجاورت شهر مرودشت باشد قطعا در طرح های بعدی که سالیان آتی کلید خواهد خورد دیگر هزینه هایی مثل انتقال تاسیسات و مستحدثات و زیرساخت ها وجود نخواهد داشت.

این کارشناس حوزه عمران و شهرسازی خاطرنشان کرد: در صورتی که اگر این چنین نشود قطعا همیشه این هزینه ها با رشدی روز افزون پیش روی طرح های مسکن باقی خواهد ماند. لازم به ذکر است ایجاد شهرهای جدید علاوه بر بستر سازی طرح های مسکن، ظرفیت آزادی طراحی شهری و شهرسازی را در محیطی جدید و بدون معارض به وجود خواهد آورد و این امکان را دارد تا علاوه بر طرح های ملی در حوزه مسکن پذیرای تعاونی های مسکن و انبوه سازان با هدف تولید و افزایش مسکن باشد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا