دانشنامه ساخت و ساز

در کف سازی ساختمان از فوم بتن استفاده کنیم یا پوکه؟

برای اجرای کف سازی دو روش فوم بتن و پوکه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع برای پر کردن فضای کف ساختمان‌ها و ایجاد یک تراز مناسب و مسطح یا پوشش روی تاسیساتی که در کف قرار گرفته‌اند نیاز به روش‌هایی مانند فوم بتن و پوکه‌های سبک است. هر یک از این روش‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که باید پیش از انتخاب گزینه مناسب برای کف سازی با آن‌ها آشنا شوید. ما در این مقاله سعی می‌کنیم به سؤال فوم بتن بهتر است یا پوکه پاسخ دهیم و مقایسه کاملی بین این دو روش داشته باشیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

کف سازی با فوم بتن

برای اینکه بدانیم فوم بتن بهتر است یا پوکه ابتدا باید با ماهیت این روش‌ها برای کف سازی آشنا شویم. فوم بتن از ترکیب سیمان، آب، مواد شیمیایی کف زا و ماسه بادی ساخته می‌شود. در این روش از دستگاه‌های فوم ساز مانند دستگاه فوم بتن نیسانی استفاده می‌شود. آب به همراه، سیمان و ماسه بادی را به درون دستگاه ریخته و سپس فوم را با فشار زیاد به آن اضافه می‌کنند. دستگاه فوم ساز عملیات اختلاط این ترکیبات را تا رسیدن به سیالی روان و غلیظ ادامه می‌دهد. بعد از پایان فرآیند تولید فوم بتن، می‌توان با استفاده از پمپاژ و شلنگ‌های مخصوص آن را برای کف ساز محل مورد نظر مورد استفاده قرار داد.

کف سازی با پوکه معدنی

روش کف سازی با پوکه معدنی از روش‌های قدیمی و تاریخی ساخت بتن است. پوکه‌ها سنگ‌هایی با تخلخل زیاد و سبک هستند که به صورت طبیعی و معدنی در دسترس قرار دارند. البته امکان ساخت پوکه‌های صنعتی نیز از طریق سرد شدن سریع سربار کوره‌های ذوب فلزات ایجاد می‌شوند. در کف سازی به این روش، ابتدا پوکه‌ها را بعد از کروم بندی و شیب بندی کف، پخش می‌نمایند و سپس آن را می‌کوبند تا تراکم پوکه‌ها افزایش پیدا کند. سپس روی پوکه‌ها را با ملات ماسه و سیمان می پوشاننده تا سطحی هموار و صاف ایجاد شود.

البته روش دومی هم وجود دارد که در آن ابتدا پوکه و سیمان را مخلوط می‌کنند تا ملات سبکی ساخته شود. سپس آن را در کف پخش می‌کنند. در این روش ممکن است از ملات ماسه سیمان برای پوشاندن ملات پوکه سیمان استفاده شود. دلیل این امر ایجاد سطح هموار و مسطح است. برای انتقال ملات به محل مورد نظر در ساختمان‌های بلند مرتبه از دستگاه‌های جایگزین داربست به نام کلایمر استفاده می‌شود.  

مقایسه کف سازی با فوم بتن و پوکه

تا اینجا اطلاعات اولیه در مورد کف سازی با فوم بتن و پوکه معدنی را به دست آوردیم. حالا نوبت به مقایسه این دو و پاسخ به سؤال فوم بتن بهتر است یا پوکه می‌رسد. برای این کار ما مزایای هریک را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم.

مزایای فوم بتن؛ چرا فوم بتن بهتر از پوکه است؟

از مهم‌ترین مزایای فوم بتن نسبت به پوکه، صرفه جویی در زمان است. در هر روز کاری می‌توان بسته به فاکتورهای مختلف بین ۵۰ تا ۶۰ متر مکعب (با فرض ۱۰ سانتی متر ضخامت کفسازی) را توسط فوم بتن پوشاند. به این ترتیب می‌توان ۶۰۰ متر مربع را در یک روز پوشش داد. اما در کف سازی با پوکه در مدت مشابه این مقدار نهایتاً به ۱۵۰ متر مربع می‌رسد. از طرفی حمل و نقل فوم بتن به دلیل استفاده از شلنگ و پمپاژ بسیار راحت‌تر انجام می‌گیرد. این موضوع در هزینه و زمان کار نیز تأثیر مثبتی دارد. نکته دیگر عدم نیاز به دپوی مصالح است.

شما برای کف سازی با فوم بتن تنها به یک دستگاه فوم بتن ساز نیاز دارید اما برای کف سازی با پوکه محل نسبتاً بزرگی را باید به دپوی مصالح اختصاص دهید.

مزایای کف سازی با پوکه، روش سنتی هنوز هم مناسب است؟

از مزایای کف سازی با پوکه در مقابل فوم بتن می‌توان به بالاتر بودن مقاومت نهایی کف اشاره کرد. همچنین میزان آب مصرف شده در کف سازی با فوم بتن بیشتر است. نکته آخر توجه به کیفیت نهایی کار است. اگر در هنگام اختلاط فوم بتن و ساخت آن دقت لازم انجام نشود، می‌تواند منجر به پفکی شدن فوم بتن شود. اما معمولاً این مشکل در کف سازی با پوک کمتر رخ می‌دهد. علاوه بر کف سازی، از این روش‌ها در خط تولید بلوک سبک نیز ممکن است استفاده شود  

فوم بتن با کیفیت از پوکه معدنی بهتر است!

در نهایت برای پاسخ به سؤال فوم بتن بهتر است یا پوکه باید بگوییم در صورتی که اختلاط فوم بتن توسط دستگاه‌های مناسب و افراد حرفه‌ای انجام گیرد، استفاده از این روش نسبت به پوکه معدنی دارای مزایای بسیار بیشتر و هزینه تمام شده بسیار کمتر است.  

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا