دانشنامه ساخت و ساز

آیا خرید میلگرد برای سرمایه گذاری مناسب است؟

سرمایه گذاری روی میلگرد به عنوان کالایی پرکاربرد در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

علت این امر، پیشی گرفتن تورم از سایر بازارهای سرمایه گذاری است. با این حال بسیاری از سرمایه گذاران، بازار کالاهایی چون طلا و فولاد را پر از ریسک و غیرقابل اعتماد برآورد می‌کنند.

با این اوصاف، هنوز هم سرمایه گذاری بر روی ملک از دیگر بازارها مرسوم‌تر است. وقتی شخصی تصمیم به سرمایه‌گذاری می‌گیرد، با چند بازار مختلف روبرو می‌شود. بورس، طلا، ارز، مسکن و کالا‌های مختلف امکان سرمایه گذاری را برای افراد فراهم می‌کنند. در ادامه این مقاله، علل افزایش قیمت میلگرد، کنترل قیمت میلگرد بورسی و مزایا و معایب سرمایه گذاری روی میلگرد را بررسی خواهیم کرد.

سرمایه گذاری روی میلگرد

میلگرد از جمله کالاهای فولادی بسیار پرکاربرد است که از صنعت ساختمان سازی گرفته تا جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. صنعت ساخت و ساز، صنعتی همواره پویا است که به مصالح و مواد زیادی نیاز دارد. از این رو املاک و مصالح ساختمانی در این بخش، مورد توجه سرمایه گذاران است. سودآوری از علل دیگر توجه به بازار مقاطع فولادی به شمار می‌رود.

در جداول زیر، بازارهای طلا، میلگرد، بورس و ارز مورد بررسی قرار گرفته است. در سرمایه گذاری آن‌چه اهمیت دارد، هدف است. با توجه به هدف سرمایه گذاری می‌توان سرمایه گذاری را به سه نوع کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دسته بندی کرد. به طور کلی می‌توان در هر بازار مزایا و معایب خاصی وجود دارد. افراد باید با توجه به شرایط خود یکی از این بازارها را انتخاب کنند.

در جدول زیر، میزان سوددهی بازارهای سرمایه گذاری طی ۶ ماه بررسی شده است.

آمار تغییرات نرخ مسکن طی این مدت رسمی نیست و نمی‌توان چندان به آن استناد کرد. به طور کلی آمار غیررسمی از ۵ الی ۱۰ درصد افزایش قیمت مسکن خبر می‌دهند.

مطابق با جدول بالا، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون تمامی بازارها با بازدهی مثبت همراه بودند. در این جدول تغییرات قیمت از ابتدای سال تاکنون مورد بحث قرار گرفته است. در صورتی که خرید و فروش در اوج تغییرات قیمت در هر بازار به عنوان مثال در اوج تغییرات قیمت آهن  اتفاق بیفتد، این ارقام می‌تواند تغییر کند. به عنوان مثال، با خرید میلگرد در ابتدای سال و فروش آن در پیک قیمتی، سوددهی به ۳۵% نیز می‌رسید.

با توجه به اینکه میلگرد از ابتدای سال تاکنون بیشترین میزان سوددهی را داشته است، سرمایه گذاری روی این بازار وسوسه کننده به نظر می‌رسد. جدول بالا، مناسب برای افرادی است که سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت را ترجیح می‌دهند. با برنامه ریزی و تجربه می‌توان با سرمایه گذاری روی بازار میلگرد سوددهی بالایی داشت.

میلگرد؛ سود یا ضرر؟

پیش از اینکه تصمیم بگیرید روی بازار میلگرد به عنوان یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی سرمایه گذاری کنید یا خیر، ابتدا در یک بازه سه ماهه این بازار را تجزیه و تحلیل کنید. بازارهایی که نوسانات شدید دارند، سرمایه گذاران را می‌ترسانند. با این حال همانطور که در بالا نیز ذکر شد سرمایه گذاری در چنین بازارهایی برای افراد ریسک پذیر و باتجربه چندان مشکل نخواهد بود.

به طور کلی یکی از عوامل مهم در نوسانات بازار، ارز و نرخ دلار است. در حقیقت عوامل بسیاری بر بازار مقاطع فولادی و بازار میلگرد تاثیرگذار است اما نرخ ارز از دیگر عوامل تاثیر بیشتری دارد. بنابراین پیش بینی قیمت ارز یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید توسط سرمایه گذاران انجام شود. از طرف دیگر عده‌ای همواره سعی در برهم زدن ثبات بازار دارند. همت دولت، قانون‌گذاری‌های مختلف و قیمت گذاری دستوری در بورس می‌تواند اثر حواشی بازار را خنثی کرده و به ثبات بیشتر بازار کمک کند. چنین عواملی، از افزایش قیمت میلگرد بورسی جلوگیری می‌کنند.

قیمت آهن آلات در بورس بر قیمت دیگر مصالح و قیمت مسکن تاثیرگذار است. بنابراین با قیمت گذاری دستوری و کنترل بورس کالا می‌توان دست دلالان را از برهم زدن بازار سرمایه و تغییرات شدید قیمتی کوتاه کرد. در چنین شرایطی، سرمایه گذاری در بازار میلگرد سودآور خواهد بود.

درحقیقت اگرچه بازار میلگرد با نوسانات همراه است و این تغییرات قیمتی ممکن است در زمان‌هایی بسیار شدید باشد، اما با در نظر داشتن این شرایط و پیش‌بینی بازار نرخ و فولاد در آینده می‌توان سرمایه گذاری سودآوری داشت.

توصیه می‌شود در هنگام خرید میلگرد، به اندازه مشتری خرید کنید، نه بیشتر و نه کمتر. با نوسان قیمت‌ها هم می‌توان کنار آمد. پیش بینی و تحلیل بازار در چنین شرایطی به شما کمک شایانی می‌کند. با توجه به شرایط بازار، در صورتی که در زمان مناسب خرید کنید، اگر سود نکنید ضرر هم نخواهید کرد و در بدترین شرایط سرمایه شما باز خواهد گشت.

چالش‌ها بر سر راه هر سرمایه گذاری

در مقایسه با بازار کالایی چون بورس، ناتوانی در نقدشوندگی در بازار ارز، مسکن، طلا و سکه از جمله معایب این بازار سرمایه گذاری محسوب می‌شود. علیرغم داشتن میلیاردها تومن ارز، طلا یا ملک، تا وقتی که به قیمت از دارنده خریداری نشود، عملا سودی ندارد. اما در بازار بورس، به صورت لحظه‌ای می‌توانید سرمایه گذاری کنید یا پول خود را از بازار سرمایه بیرون بکشید.

سرمایه گذاری روی کالایی چون میلگرد نیز از این قاعده استثنا نیست. با این حال، گزینه‌ای مناسب برای سرمایه گذاری در کوتاه مدت محسوب می‌شود و با توجه به تحلیل‌های صورت گرفته، سود آور است. به طور کلی، سرمایه گذاری روی میلگرد به عنوان یک سرمایه گذاری کوتاه مدت مناسب است. در صورتی که تمایل به سرمایه گذاری های بلند مدت دارید سرمایه گذاری در بورس سودآوری بیشتری خواهد داشت.

اگر شما سرمایه گذاری هستید که خرید و فروش میلگرد را ترجیح می‌دهید، بهتر است بدانید چالش‌هایی چون نگهداری و انبار کالا، یافتن یک مشتری که کالا را به قیمت مناسب خریداری کند و امنیت انبار از چالش‌های پیش روی شما خواهد بود. مسلما برای حمل، انبار و نگهداری میلگردهای خریداری شده نیز باید هزینه‌ای صرف کنید. در صورتی که با سرمایه گذاری در بورس شب‌ها با آرامش می‌خوابید.

البته اگر قصد سرمایه گذاری و سود آوری در بازار میلگرد را دارید، حتما این چالش‌ها راه‌حل‌های مناسبی خواهند داشت. کمک گرفتن از افراد معتمد و اجاره انبارهای مجهز و امن خیال شما را آسوده خواهد کرد.

در نهایت، آن‌چه اهمیت دارد اولویت‌ها و شرایط شماست. باید با در نظر داشتن وضعیت خود تصمیم بگیرید که کدام نوع سرمایه گذاری مناسب موقعیت شماست.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا