مسکن و ساختمان

اختلاف‌ نظر بر سر معرفی خانه‌های خالی

درحالیکه بر سر معرفی خانه‌های خالی برای اخذ مالیات اختلافاتی بین سازمان امور مالیاتی و وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، اظهارات اخیر معاون سازمان مالیاتی حاکی از آن است که اطلاعات خانه‌های خالی ۱۵ روز زودتر از مهلت تعیین شده به سازمان مالیاتی داده شد و آن اطلاعات، ناقص و مخدوش است.

بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم باید تا پایان آذرماه امسال اطلاعات واحدهای خالی از سکنه از سوی وزارت راه و شهرسازی در اختیار سازمان امور مالیاتی به منظور اخذ مالیات قرار می‌گرفت اما در این بین، اختلافاتی موجب شد تا مهلت قانونی تمام شود و عملا خانه‌ خالی برای مالیات‌ستانی معرفی نشود. 

پیش از این، وزارت راه و شهرسازی به عنوان مسئول شناسایی و معرفی خانه‌های خالی اعلام کرده بود که اطلاعات ۲.۳ میلیون خانه خالی را به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده است اما این سازمان این ادعا را رد کرد. 

آنطور که مطرح می‌شود، سازمان امور مالیاتی ترجیح می‌دهد که این اطلاعات را در قالب سامانه دولتی دریافت کند اما اطلاعات به صورت دستی و در قالب سی‌دی تحویل این سازمان شده و همین موضوع موجب پذیرفته نشدن اطلاعات ارسالی شده است. 

در این میان، تازه‌ترین توضیحات محمد مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی ابعاد دیگری از این جریان را بازگو می‌کند که طبق گفته وی، اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت راه که از طریق CD در ۱۷ آذر ماه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت، مبتنی بر مراجعه نکردن مالک بوده است و با توجه به تمام نشدن مهلت قانونی در این زمینه، نمی‌توان به این اطلاعات اکتفا کرد. همچنین، این اطلاعات سایر شاخص‌های لازم برای اخذ مالیات همچون مدت زمان تخلیه این واحدهای خالی را ندارد.

 وی با بیان اینکه هر واحد مسکونی طبق قانون می‌تواند ۱۲۰ روز خالی باشد که این نکته در اطلاعات وزارت راه رعایت نشده است، گفت: سازمان امور مالیاتی تا پایان دی ماه فرصت دارد نسبت به اخذ مالیات از خانه‌های خالی اقدام کند که تمام تلاشمان را می‌کنیم تا بر مبنای همین اطلاعات و به هر نسبتی که این اطلاعات کامل و صحیح باشد، نسبت به مطالبه مالیات اقدام کنیم. 

معاون سازمان مالیاتی با اعلام اینکه دسترسی برخط سازمان امور مالیاتی به بانک اطلاعاتی وزارت راه و شهرسازی در راستای خانه‌های خالی هنوز فراهم نشده است، ادامه داد: قانون، وزارت راه و شهرسازی را مکلف به تدوین آیین نامه‌هایی مربوط به خانه‌های خالی کرده اما تاکنون این آیین‌نامه‌ها نیز نهایی نشده‌اند. از سوی دیگر،  اطلاعات خانه‌های خالی ۱۵ روز زودتر از مهلت تعیین شده برای مردم به سازمان مالیاتی داده شد.

این مقام مسئول نیاز سازمان مالیاتی برای تشخیص مالیات هر واحد مسکونی را مبتنی بر اطلاعات هویتی ملک، مالک و بازه زمانی خالی بودن آن دانست و گفت: علاوه بر آن باید مشخص شود که ملک در طول یک‌سال بیش از ۱۲۰ روز این واحد خالی بوده تا نسبت به اخذ مالیات اقدام کرد. البته مجموعه توالی و تناوب آن مهم نیست. در حال حاضر، مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع مالیات از خانه‌های خالی ورود کرده و جلساتی در این راستا برگزار شده است. 

لازم به ذکر است، بر اساس قانون مالیات خانه‌های خالی مصوب آذرماه سال گذشته، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد،  مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور،  ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.  

در این بین، وظیفه شناسایی خانه‌های خالی را بر عهده وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه املاک و اسکان گذاشته شده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا