مسکن و ساختمان

شهردار اصفهان: باید به سمت ساخت محله‌های پایدار برویم

شهردار اصفهان گفت: به این باور رسیده‌ایم که جز با مشارکت مردم در همه حوزه‌ها مسائل کشور رفع نخواهد شد در این راستا باید به مردم اعتماد داشت و به آن‌ها احترام گذاشت.

به گزارش صما، علی قاسم‌زاده در جمع سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان شهر اصفهان در قالب نشست هم اندیشی با بیان اینکه معتقدیم بدون کمک انبوه سازان هیچ اتفاق خوبی در شهر نخواهد افتاد، اظهار کرد: دو تصور عمده در میان خدمتگزاران به مردم وجود دارد، گروهی اعتقاد دارند که باید شبانه روز به مردم خدمت کنیم و گروه دوم معتقدند در کنار کار جهادی، فهم، ارتباط، درک و گفت‌وگو با مردم باید وجود داشته باشد.

وی درک، فهم و تکریم مردم را در کنار کار جهادی راه حل مشکلات کشور عنوان کرد و افزود: باید به مردم اعتماد داشت و به آنها احترام گذاشت که در این راستا شهرداری عرصه‌ای برای حضور هرچه بیشتر مردم مدنظر دارد و می‌خواهیم از این شیوه استفاده کنیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه باید تصدی‌گری شهرداری در امور مختلف به تدریج کاهش یابد، ادامه داد: این باور ما باید به عزم و اراده جدی تبدیل شود؛ در دو ماه اخیر نیز در این زمینه اتفاقات خوبی را رقم زده‌ایم و در آینده موانع بیشتر رفع می‌شود.

وی اضافه کرد: همه مشکلات مربوط به شهرداری نیست، کمیسیون ماده پنج، استانداری، مسکن و شهرسازی و دستگاه‌های دیگر نیز باید به کمک شهرداری بیایند تا مشکلات کاهش یابد.

قاسم‌زاده تاکید کرد: باید ظرف دو ماه آینده به وحدت رویه برسیم تا انبوه سازان با اطمینان خاطر مسائل خود را پیگیری کنند در این راستا تصمیماتی که در ستاد مربوط به انبوه‌سازان گرفته شد به شهرداری‌های مناطق ابلاغ شده است که در این زمینه انبوه سازان باید نسبت به حسن اجرای این تصمیمات در شهرداری گواهی و شهادت بدهند.

انبوه سازان آبادگران شهر اصفهان هستند

محسن رنجبر، معاون مالی اقتصادی شهردار اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه انبوه سازان آبادگران شهر اصفهان هستند که می‌توانند با اقدامات زیربنایی خود زیرساخت‌های شهری را توسعه و کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا ببخشند، اظهار کرد: شهردار اصفهان با شعار “اصفهان شهر زندگی” کار خود را آغاز کرد که این ادبیات مبانی کاربردی در شهر اسلامی است؛ ما می‌خواهیم اصفهان به فضای شهری مناسب زندگی با کرامت برای شهروندان اصفهانی با شاخصه‌های شهر اسلامی تبدیل شود.

وی افزود: نحوه مشارکت در شهر باید توسعه پیدا کند، شهرداری در نظر دارد از مسائل کلانشهر به مسائل جزئی آن برسد تا مشارکت مردم در محلات و گوشه گوشه شهر افزایش یابد.

معاون مالی اقتصادی شهردار اصفهان با بیان اینکه قسمت مشارکت‌های اقتصادی در شهرداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اضافه کرد: هدف از نگهداری شهر استفاده از مشارکت مردم و تکنولوژی‌های نوین شهری است.

وی با بیان اینکه باید اجرای پروژه‌ها به مردم برسد، زیرا دلسوزانه‌تر از قبل، از سرمایه‌های خود استفاده و نگهداری می‌کنند، ادامه داد: توسعه شهر به اقدامات مشارکتی از جنس جدید نیاز دارد، هم اکنون مشارکت ما به سمت مشارکت مدنی سوق پیدا کرده است، اما باید از این قالب نیز فراتر برویم و برخی زیرساخت‌های شهر را به مشارکت بگذاریم.

رنجبر افزود: زمانی که زیرساخت‌های شهر اینگونه توسعه پیدا کند، سرعت شهر به سمت شهر زندگی بیشتر خواهد بود، باید ظرفیت‌های سرمایه‌گذاران به سمت محلات سوق پیدا کند، زیرا محلاتی داریم که به لحاظ کالبدی کم برخوردار هستند و نیاز به سرمایه‌های بیشتر برای سرمایه گذاری دارند.

معاون مالی اقتصادی شهردار اصفهان با بیان اینکه ممکن است بسته‌های تشویقی به سمت محلات کم برخوردار برود، گفت: باید از این قالب تک بعدی خارج شده و به سمت محلاتی برویم که کمتر برخوردار هستند تا باعث رشد این محلات شویم.

رنجبر تاکید کرد: ما آماده‌ایم با مشارکت سرمایه‌گذاران و انبوه سازان قدم به قدم وضعیت شهر را بهتر از گذشته کنیم.

امتیاز ویژه‌ای از شهرداری درخواست نکرده‌ایم

در ادامه این جلسه انبوه سازان نظرات خود را با شهردار اصفهان و معاونان وی مطرح کردند.

مهدی جعفر پیشه، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان اصفهان با بیان اینکه قسمت کوچکی از انجمن انبوه سازان استان از سال ۸۱ شورایی را تشکیل دادند و هم اکنون بالغ بر ۲۰۰ عضو دارد، اظهار کرد: این انجمن حدود شش دوره مدیریت‌های مختلفی داشته است. اینها شرکای بدون حقوق شهرداری اصفهان هستند که باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرند.

وی افزود: دل ما برای شهر خودمان می‌سوزد. مشکلات زیادی را در ادوار گذشته داشته‌ایم؛ در زمان تصدی شهرداری توسط سقاییان نژاد ۱۴۳ مشکل با شهرداری را احصا کردیم که در ادوار مختلف بسیاری از آنها رفع شده است.

این انبوه ساز ادامه داد: این جمعیت عظیم انبوه ساز در ادوار مختلف فقط تکریم، تسهیل و تسریع را از شهرداری خواسته و هیچ انبوه سازی تخفیف اضافه و امتیاز ویژه و زیادی از شهرداری درخواست نکرده است.

جعفر پیشه اضافه کرد: مشکل ما در تسهیل و تسریع این است که پیش پروانه، اخذ پروانه و پایان ساخت باید سریع‌تر انجام بگیرد. ما آماده‌ایم که شعارهای شهرداری را در هر زمینه‌ای تحقق ببخشیم؛ اما به عنوان سکانداران مدیریت شهری باید خودتان اعلام نیاز کنید.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از انبوه سازان سرمایه‌های خود را به شهرهای دیگر برده‌اند، اما اولویت ما باید اصفهان باشد. عمده شرکت‌های ما شرکت‌های دارای تراز بالا هستند که می‌توانند به جز واحدهای مسکونی، بخشی از شهر را در حوزه‌های دیگر نیز بسازند و این آمادگی به صورت صد در صد وجود دارد. زمین‌های حریم اصفهان سالهاست که رها شده و باید در این دوره همت کنیم تا این پهنه با شرایط و مشارکت جدید ساماندهی شود تا از ناهنجاری‌های اجتماعی و محلات کم برخوردار کاسته شود.

رکود همراه با تورم، مشکلات زیادی را برای انبوه سازان ایجاد کرده است

سعید محکم‌کار، یکی دیگر از انبوه سازان پیشکسوت در این نشست، گفت: رکود همراه با تورم فعلی در کشور مشکلات زیادی را برای انبوه سازان ایجاد کرده است، اما به خاطر عشقی که این صنف نسبت به اصفهان و توسعه این شهر دارند همواره تلاش کرده‌اند در سخت‌ترین شرایط کار خود را انجام دهند، بنابراین شهرداری نیز باید خودش را کنار این سازندگان شهر ببیند.

وی تصریح کرد: لازم است رقم‌های شهرداری روی یک قاعده و قانونی باشد.

فرونشست در اصفهان باعث فرار سرمایه‌ها می‌شود

سیدکریم داوودی یکی دیگر از نماینده‌های انبوه ساز در این نشست با بیان اینکه بیشترین تنش و مشکل در کشور ناشی از بها ندادن به نیروی انسانی بوده است، اظهار کرد: از آقای قاسم زاده شهردار اصفهان تشکر می‌کنم که سعی کردند نیروهای قبلی که از بدنه شهرداری بوده‌اند را در انتخاب مدیران خود لحاظ کنند.

این انبوه ساز ادامه داد: متأسفانه بحث آب و فرونشست هم اکنون وجود دارد اما هم اکنون یک خودکشی در اصفهان داریم انجام می‌دهیم که می‌گوئیم فرونشست در اصفهان یک بحث جدی است و این موضوع باعث فرار سرمایه‌ها شده است، در حالی که این مشکل در اصفهان آن قدرها نیز حاد نیست و مشکلی است که از سالیان قبل نیز وجود داشته است.

وی با بیان اینکه اصفهان هنوز هم زیباترین شهر کشور است، افزود: با شعارهایی که علیه اصفهان می‌دهند گردشگران و سرمایه گذاران از ورود به این شهر هراس دارند.

داوودی تاکید کرد: باید در این خصوص اطلاع رسانی‌های لازم صورت بگیرد تا از این کار جلوگیری شود. نباید خودمان به دست خودمان این شهر را نابود کنیم که باعث کسادی و کاهش درآمدهای شهرداری نیز می‌شود و لازم است شعارها در این خصوص عوض شود.

وی با بیان اینکه آنقدر قیمت‌ها زیاد شده که خریداری وجود ندارد، گفت: این موضوع باعث به وجود آمدن وضعیت حادی برای انبوه سازان شده است. توجه به انبوه سازان و حمایت از آنها باعث توسعه شهر، کاهش بیکاری و رونق کسب و کار می‌شود.

این انبوه ساز خاطرنشان کرد: گرفتن یک پروانه از چهار ماه تا یکسال طول می‌کشد که لازم است این زمان کاهش یابد، زیرا باعث خواب سرمایه و افزایش روز افزون قیمت‌ها می‌شود که بزرگترین معضل است.

آمادگی همه جانبه انبوه سازان برای کمک به شهرداری

علی مدرس هاشمی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده‌رود نیز در این جلسه با بیان اینکه افراد شایسته در مسندهای مختلف شهرداری در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: انبوه سازان همه آماده و مجهز هستند تا به شهرداری در همه زمینه‌ها کمک کنند.

وی تصریح کرد: شهرداری نیز باید همین گونه باشد، زمانی که مشارکت انجام می‌شود اگر منافع سازنده تأمین نشود این پروژه‌ها با شکست مواجه می‌شود؛ باید اختیارات شهردار در اختیار سایر مدیران شهرداری نیز قرار بگیرد تا کارها با سرعت بیشتری انجام گیرد.

برای بافت فرسوده فکر شود

رحمانی یکی دیگر از انبوه سازان حاضر در این جلسه اظهار کرد: مشکل عمده انبوه سازان با آتش نشانی است که قوانین بسیار سختی برای این موارد در اصفهان وجود دارد و لازم است این مشکل با سایر استان‌های کشور که قوانین ساده‌تری دارند، همسان شود.

وی با بیان اینکه مشکل دیگر، موضوع تراکم در اصفهان است، تصریح کرد: در بافت قدیم شهر اصفهان اجازه ساخت و ساز چندانی وجود ندارد و لازم است برای این بافت فکری شود زیرا در حال تبدیل شدن به حلبی آباد است. باید سرمایه گذاران تشویق شوند تا در این بافت نیز سرمایه گذاری انجام شود.

شروع خاکبرداری از خود ساخت مسکن سخت‌تر شده است

رفیعیان از دیگر انبوه سازان حاضر در این نشست، اظهار کرد: با بالا رفتن قیمت زمین امکان آزادسازی‌ها کمتر می‌شود که باید فکری به حال آنها شود.

وی تصریح کرد: اگر برای آپارتمان کدهای ارتفاعی تا نیم متر افزایش یابد اتفاق بدی برای شهر نمی‌افتد، اما باعث می‌شود چندین خانواده‌ای که در این مجتمع‌ها زندگی می‌کنند وضعیت بهتری داشته باشند.

این انبوه ساز با بیان اینکه شروع خاکبرداری از خود ساخت مسکن سخت‌تر شده است که نباید اینگونه باشد، اظهار کرد: دیدار شهرداران باید آسان شود. همچنین اگر برای زمین‌های اطراف شهرها، طرح‌های کلان دیده شود می‌تواند به آبادانی و توسعه شهر کمک بسیار بیشتری کند.

نباید زمان زیادی برای گرفتن مجوزها بگذرانیم

یکی دیگر از انبوه سازان در این نشست با بیان اینکه جذب سرمایه مانند جذب مشتری برای یک مغازه است، اظهار کرد: باید دنبال جذب سرمایه برای ساخت و ساز در شهر اصفهان باشیم.

وی تصریح کرد: با شرکتی چینی برای ساخت و ساز در شهر اصفهان مذاکره کرده‌ایم و آنها نیز از این موضوع استقبال زیادی داشته‌اند اما شروطی هم دارند که نباید آغاز برگشت سرمایه بیش از دو سال باشد.

این انبوه ساز تاکید کرد: این شرکت می‌گوید طی ۱۸ ماه برج ۵۰ طبقه می‌سازم اما آیا چنین امکانی برای شهر اصفهان وجود دارد یا خیر. اگر پاسخ مثبت است باید مکانیزم آن طوری طراحی شود که این شرکت بتواند کارش را انجام دهد. این شرکت چینی می‌گوید طراحی را همزمان با اجرا انجام می‌دهیم و ما نیز نباید زمان زیادی برای گرفتن مجوزها بگذرانیم.

مشکلات طرح تفصیلی باید برطرف شود

محمدرضا لبافان یکی دیگر از انبوه سازان بزرگ اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه مشکلاتی در طرح تفصیلی وجود دارد که باید تغییراتی در آن به وجود بیاید، اظهار کرد: برنامه سرای ۸ کار ارباب رجوع را دو برابر کرده که لازم است اصلاحاتی در این ساختار به وجود بیاید.

سرمایه‌ها از اصفهان در حال فرار است

عباس آقا رضایی انبوه ساز دیگر نیز با بیان اینکه طرح تفصیلی اصفهان، نظام مهندسی و بیمه اجتماعی باید اصلاح شود، اظهار کرد: اگر اینها اصلاح شود ساخت و سازها خود به خود انجام می‌شود؛ باید مشکلات عامه مردم برطرف شود تا مشکلات ما انبوه سازان هم برطرف شود.

وی افزود: لازم است کارها در مناطق رصد و مشکلات شناسایی شود، زیرا سرمایه‌ها در حال فرار است و باید زودتر فکری به حال آن شود.

باید حیطه اختیارات شهرداران منطقه زیاد شود

حسین گیاهچین مدیرعامل شرکت اسکان فراز در این نشست، اظهار کرد: در شهرداری‌ها باید حیطه اختیارات شهرداران منطقه زیاد شود تا ما به اصل کار خودمان برسیم. باید به سمت ساخت با ارتفاع‌های بیشتر حرکت کرد.

وی افزود: برای یک نمای ساختمان شش ماه باید رفت و آمد کنیم که باید به حال این موضوع نیز فکری شود.

فرآیندهای اداری پیچیده تسهیل شود

لطفی یکی دیگر از انبوه سازان در این نشست اظهار کرد: تعداد ساخت و سازها زیاد نیست و مشکل اجتماعی را رفع نمی‌کند. شهرداری بروکراسی‌های سنگین دارد که به دلیل وجود دستگاه‌های نظارتی است اما باید این فرآیندها تسهیل شود.

وی افزود: تیم‌های انبوه ساز همگی حرفه‌ای هستند اما باید گره کار آنها باز شود. امکانات و منابع زیادی در اختیار شهرداری است و کارگشایی بیشتری می‌تواند داشته باشد. باید اعتماد بیشتر باشد تا پاسخ آن گرفته شود.

باید به سمت ساخت محله‌های پایدار برویم

امامی، دیگر انبوه ساز اظهار کرد: باید به سمت ساخت محله‌های پایدار برویم تا اگر اتفاقی برای شهر افتاد معضلات گریبان اصفهان را نگیرد و به طور مثال اگر زلزله‌ای آمد باعث تخریب زیاد نشود.

وی تاکید کرد: انبوه سازان باید دست به دست هم بدهند تا محله‌های پایدار بسازند و شهر نظام خوبی پیدا کند.

اصفهان در جذب سرمایه ضعیف و با فرار سرمایه مواجه است

روح الله میرزا امیری از اتاق بازرگانی اصفهان نیز موتور توسعه و حرکت اقتصادی کشور را ساخت و ساز ذکر کرد و افزود: اصفهان باید در جذب سرمایه بیشتر فعالیت کند، زیرا در کنار بخش حاکمیت، اتاق‌های بازرگانی رویکرد جدیدی را در حوزه ساخت مسکن ایجاد کرده‌اند.

وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی می‌تواند به عنوان یک تسهیلگر و عامل سوم در این موضوع ایفای نقش کند. در صورت موافقت مدیریت شهری مکان‌هایی که می‌تواند پروژه‌های بزرگ در آن به اجرا در بیاید در قالب یک پکیج به کلیه فعالان اقتصادی ارجاع می‌شود.

روش‌های نوین جذب سرمایه در بازار سرمایه مورد توجه قرار بگیرد

شیخ صراف دیگر انبوه ساز با بیان اینکه باید کمیته‌ای تشکیل و مشکلات انبوه سازان در آن رسیدگی شود، اظهار کرد: استان اصفهان نیاز به جذب سرمایه دارد زیرا حق مطلب در آن ادا نشده است. سازمان مشارکت‌های شهرداری به عنوان حلقه مفقوده می‌تواند نقش خوبی در این مسیر داشته باشد.

وی تصریح کرد: روش‌های نوین جذب سرمایه در بازار سرمایه مورد توجه قرار بگیرد تا پروژه‌های بزرگ را بتوان اجرا کرد.

بیش از ۵۰ درصد سرمایه گذاران، سرمایه‌های خود را از شهر خارج کرده‌اند

یکی دیگر از انبوه سازان حاضر در این نشست اظهار کرد: اگر کمک‌های لازم به سرمایه گذاران نشود از اصفهان می‌روند همانگونه که تاکنون بالای ۵۰ درصد از آنها سرمایه‌های خود را از اصفهان برده‌اند. باید برای این موضوع فکری شود زیرا در شهرهای دیگر کارها بسیار راحت‌تر انجام می‌شود.

سرمایه‌گذاران ارزش افزوده به شهر اضافه می‌کنند

علیرضا برهانی، معاون سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه انبوه سازان به توسعه شهر کمک می‌کنند، اظهار کرد: ارزش ذاتی این سرمایه گذاران را زمانی متوجه می‌شویم که این سرمایه‌ها شعار “اصفهان شهر زندگی” را فراهم می‌کنند و ما به عنوان شهرداری باید زمینه لازم را برای فعالیت آنان و توسعه شهر فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه باید اعتماد کافی به بخش خصوصی داشته باشیم، تصریح کرد: اگر بستر را به شکل درستی فراهم کنیم آنها بهتر از ما می‌توانند برای شهر ارزش افزوده ایجاد کرده و نسبت به جذب سرمایه‌های فرار کرده اقدام کنند.

معاون سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: احترام به انبوه‌سازان برداشتن موانع و فراهم کردن بستر کارهایی است که باید برای آنها انجام شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا