شهر

پایداری شهری؛ گرایشی همیشگی میان شهرنشینان و برنامه‌ریزان

امروزه ساکنان کره خاکی از نقش خود در بهبود کیفیت هوا و تاثیر آن بر رفاه نسل‌های آینده آگاه شده و در مدیریت هر چه بیشتر سبک زندگی خود کوشیده‌اند؛ به نظر می‌رسد که پایداری شهری گرایشی تنها امروزی نیست بلکه ارزشی همیشگی میان مردم و مدیران شهری دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که همیشه بشر برای طول عمر بیشتر و زندگی با کیفیت‌تر تلاش کرده و کوشیده است عوامل مؤثر بر آن را کشف کند. بدون شک، کیفیت هوا یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که به بهبود سلامت جسمی و روانی ساکنان یک شهر کمک می‌کند و نشاط شهروندی را در پی دارد. عوامل مختلفی می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی یک شهر اثربخش باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به وجود فضاهای سبز، حمل و نقل پاک، سبک سالم زندگی ساکنان و سایر موارد مشابه اشاره کرد که البته از زمان‌های دور تا به امروز مورد توجه همگان به ویژه مدیران قرار گرفته است. در واقع، پایداری شهری از داغ‌ترین موضوعات مورد بحث در طراحی شهری بوده که از دیرباز تا به امروز ذهن اغلب مدیران و حتی ساکنان سراسر دنیا را به خود درگیر کرده و هیچ گاه اهمیت خود را از دست نداده است.

 

از نگاه منتقدان متعدد در شهرهای پایدار:

  • مردم سالم‌تر و شادتر زندگی می‌کنند
  • غرور اجتماعی در سطح بالاتری نسبت به سایر نقاط دنیا قرار دارد
  • ساکنان ارتباط بسیار نزدیکی با محیط زیست طبیعی خود دارند
  • کیفیت هوا و آب بسیار رضایت‌بخش است
  • مدیریت آب و انرژی به خوبی انجام می‌شود
  • زمین به طور کارآمد مورد استفاده قرار می‌گیرد
  • ارزش املاک در سطح بالایی قرار دارد
  • و در نهایت کمترین ضایعات تولید می‌شود

اینکه چگونه می‌توان شهرهایی پایدار ایجاد کرد تا ساکنان و محیط زیست از مزایای بی‌شمار آن بهره‌مند شود، در ادامه مورد بحث قرار گرفته شده است.

پایداری شهری

همکاری میان مردم و کارشناسان در طراحی پایدار شهری

تنها تلاش مدیران شهری برای ایجاد مناطق پایدار نمی‌تواند مؤثر واقع شود بلکه مشارکت مردم و ایده‌پردازی آنان برای افزایش پایداری شهرها بیشترین اثربخشی را در پی خواهد داشت. در واقع، معماران و کارشناسان اغلب به ایجاد سازه‌ها و طراحی چشم‌اندازهای پایدار در شهرها می‌پردازند که در این میان، مردم نیز می‌توانند از طریق پیاده‌سازی ایده‌های خود نظیر سبزسازی بالکن‌های منازل شخصی نقش مهمی در افزایش پایداری شهری ایفا کنند. علاوه بر این، مشارکت ساکنان یک شهر در کاهش آلاینده‌های هوا به شیوه‌های مختلف مانند به حداقل رساندن مصرف انرژی شهری، کاهش ضایعات و بازیافت مواد قابل استفاده همگی در بهبود کیفیت هوا و افزایش پایداری شهری سهیم است.

حمایت از مشاغل و گروه‌های دوستدار پایداری شهری

امروزه بسیاری از شرکت‌های نوپا و گروه‌های خلاق مردمی در تلاش هستند پروژه‌هایی را پیاده کنند که به سبز سازی شهرها بیشترین کمک را می‌کند. بدیهی است که تحت حمایت قرار دادن این افراد و نهادها از سوی مدیران شهری می‌تواند به ایده‌پردازی هر چه بیشتر و بهتر آن‌ها منجر شود و در نهایت ایجاد تغییرات چشمگیری در محیط‌های شهری و پایداری بیشتر آن‌ها را در پی داشته باشد.

صاحبان مشاغلی که پایداری را در اولویت برنامه‌ریزی‌های خود قرار می‌دهند، نوآوری و کارآمدی را از توجه بیشتری برخوردار می‌کنند ضمن اینکه به تولید محصولاتی نیز می‌پردازند که کمترین اثرات منفی را بر محیط زیست به جای می‌گذارد.

مدیران باید تولیدکنندگانی را تحت حمایت قرار دهند که محصولات خود را با بیشترین سازگاری با محیط زیست به وجود می‌آورند، انرژی مصرفی را طی فرآیندهای خود به حداقل می‌رسانند و تولید ضایعات در فعالیت‌های آن‌ها نیز در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

پایداری شهری

ایجاد مبلمان و ملزومات پایدار برای پارک‌ها و فضاهای عمومی شهری

تنها توجه به سازه‌های پایدار در شهرها نمی‌تواند در این زمینه کافی باشد بلکه لازم است در ایجاد شهرهای سبز، تمام اجزا شهری به ویژه مبلمان و ملزومات فضاهای عمومی نیز با طبیعت و محیط زیست سازگار باشد. به عنوان مثال، استفاده از مواد بازیافتی برای ایجاد مبلمان شهری که اخیراً در بسیاری از نقاط دنیا ترویج یافته، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که نه تنها به کاهش انباشتگی ضایعات در شهرها منجر می‌شود، بلکه بازطراحی آن‌ها برای ایجاد وسایل جدید نیز انرژی کمتری را لازم دارد.

علاوه بر این، مدیران می‌توانند مبلمان شهری را به قابلیت‌های بیشتری مجهز کنند تا از این طریق نیز گامی فراتر در افزایش پایداری شهری بردارند. به عنوان مثال، در بسیاری از شهرهای دنیا، مدیران سقف مبلمان فضاهای عمومی را با پنل‌های خورشیدی پوشانده‌اند تا کاربران و بازدیدکنندگان فضاهای عمومی از انرژی تولید شده توسط این ایستگاه‌ها برای شارژ تجهیزات خود نظیر تلفن همراه و لپ‌تاپ بهره گیرند. علاوه بر این، بسیاری از سیستم‌های روشنایی امروزی انرژی مورد نیاز خود را از نیروی تولید شده توسط پنل‌های خورشیدی نصب شده روی خود تأمین می‌کند که در نتیجه آن، مصرف انرژی شهری به عنوان مولفه‌ای مهم در انتشار گازهای آلاینده به حداقل می‌رسد.

پایداری شهری

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا