شهر

راهکارهای مقابله با فرونشست زمین به رییس‌جمهوری ارایه می‌شود

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تدوین گزارش جامع راهکارهای مقابله با فرونشست زمین توسط این مرکز خبر داد.

محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در خصوص فرونشست زمین و راهکارهای دولت و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص مقابله با این پدیده در کشور  با تاکید بر اینکه عزم دولت و وزارت راه و شهرسازی بر حل مساله فرونشست و کاهش مخاطرات ناشی از آن است، گفت: با همکاری معاونت شهرسازی و معماری از مدت‌ها قبل مطالعه در خصوص موضوع فرونشست در تهران و سایر استان‌های کشور در حال پیگیری است. سازمان نقشه‌برداری و همچنین مرکز تحقیقات گزارشی مفصل از فرونشست و آثار زیانبار آن و راهکارهای مقابله با آن ارایه کرده است.

شکرچی‌زاده تصریح کرد: مقرر شده تا در مکاتبه با رییس‌جمهور و تعیین‌تکلیف از آن مرجع، تکالیف وزارتخانه‌ها از جمله وزارت نیرو و جهادکشاورزی در خصوص راهکارهای مقابله با فرونشست تعیین شود تا هم در برداشت‌ آب‌های زیرزمینی و هم در اصلاح الگوهای کشت اصلاحات و اقداماتی انجام بشود.

وی توضیح داد: مقرر شده تا وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های تابعه آن از جمله معاونت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل در طراحی مسیرهای جدید راه‌آهن و سایر حوزه‌های حمل‌و‌نقلی، معاونت حمل و نقل و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بر روی تاسیسات موجود از جمله پل‌ها و تونل‌ها، شرکت فرودگاه‌ها برای وضعیت فرونشست در فرودگاه و تاسیسات فرودگاهی، طرح نهضت ملی مسکن برای موضوع مکانیابی سایت‌های جدید، اقداماتی را انجام بدهد.

شکرچی‌زاده ادامه داد: مقرر است تا برای تامین منابع مالی مطالعه و اجرای راهکارهای مقابله با فرونشست در تاسیسات زیربنایی حمل و نقل و همچنین مسکن با محوریت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مجموعه اقداماتی در سطح هیات وزیران و وزارتخانه انجام بشود که همه این اقدامات با هماهنگی معاونت معماری و شهرسازی انجام خواهد شد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، وضعیت فرونشست زمین در کشور را نگران‌کننده برشمرد و با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از مناطق کشور و فلات‌های ایران دچار فرونشست شده‌اند، گفت: بناست تا برای حل معضل فرونشست، تصمیم ملی گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: گزارش سازمان نقشه‌برداری حاکی از آن است که  در ایران میانگین سالانه فرونشست بین ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر است که در برخی از مناطق این میزان به ۳۸ سانتیمتر نیز می‌رسد. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که در بسیاری از کشورها میانگین فرونشست حدود ۳ درصد است که این میزان در کشور ما به ۱۶ درصد رسیده است. بررسی‌ها حاکی از این است که فرونشست در کشور ما ۵ درصد فرونشست معمول در دنیاست. چنانچه کار مثمرثمری در این خصوص انجام نشود می‌تواند اثرات زیان‌باری را به دنبال داشته باشد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا