حمل و نقل

انگلستان میزبان کوچک‌ترین فرودگاه جهان برای خودروهای پرنده

برنامه‌ریزان شهری در انگلستان در نظر دارند به زودی ساخت کوچک‌ترین فرودگاه جهان به نام Air- One را در یکی از مناطق پر تردد شهر به پایان برسانند و از آن به عنوان ایستگاهی برای خودروهای پرنده و پهپادها بهره گیرند.

به گزارش صما، دولت بریتانیا به منظور حمایت از فعالیت تاکسی‌های پرنده و پهپادهای بدون سرنشین در نظر دارد زیرساخت‌های جدیدی در سراسر کشور، سازگار با نیاز این وسیله‌های الکتریکی به وجود آورد. در این راستا، گروهی از مهندسان خلاق اهل کاونتری در ابتدای سال ۲۰۲۱ طرحی برای ساخت کوچک‌ترین فرودگاه جهان ارائه دادند که از استقبال گرم مدیران ارشد دولت برخوردار شد و پس از پیاده‌سازی، تنها توسط صاحبان خودروهای پرنده و پهپادها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. البته مرحله آزمایشی بهره‌برداری از این فرودگاه با موفقیت تمام مواجه شد اما افتتاح نهایی فرودگاه به اواخر نوامبر ۲۰۲۱ موکول شده است.

کمپانی خودروسازی هیوندا به همراه شرکت فناوری Urban-Air Port پیاده‌سازی طرح کوچک‌ترین فرودگاه جهان را به عهده گرفتند که البته دولت بریتانیا نیز بودجه‌ای برابر با یک میلیون و ۲۰۰ هزار پوند برای این منظور تخصیص داد.

مدیر نوآوری حمل و نقل کاونتری در مصاحبه با رسانه‌های اجتماعی مدعی شد که هدف اصلی ساخت کوچک‌ترین فرودگاه جهان برای خودروهای پرنده و پهپادها در کاونتری، کاهش ترافیک خودرویی در سراسر شهر و به حداقل رساندن تبعات منفی ناشی از آن نظیر انتشار گازهای گلخانه‌ای، تصادفات خیابانی و اثرات جزایر گرمایی است. وی مدعی شده است که از فرودگاه برای میزبانی خودروهای پرنده و پهپادهایی با کاربری متفاوت بهره گرفته خواهد شد؛ به عنوان مثال، خودروهای پرنده که طی دوران کرونا نقش فعالی در تحویل محصولات دارویی به مراکز درمانی بر عهده داشته است می‌تواند از زیرساخت‌های فرودگاه جدید بیشترین بهره را ببرد. علاوه بر این، خودروهای پرنده این فرودگاه فعالانه در سراسر شهر در حرکت خواهد بود تا در صورت وقوع یک سانحه خیابانی، افراد مجروح را با سرعت بالا و بدون مواجهه با ترافیک خودرویی به مراکز درمانی منتقل کند.

کوچک‌ترین فرودگاه جهان

ویژگی‌های اصلی کوچک‌ترین فرودگاه جهان

در حال حاضر، ساخت کوچک‌ترین فرودگاه جهان در منطقه Ricoh واقع در شمال شهر کاونتری در مراحل پایانی خود قرار دارد و به ادعای مدیران شهر تا پایان همین ماه به بهره‌برداری نیز خواهد رسید. این فرودگاه از نمای بسیاری بالا همچون گودالی آبی به نظر می‌رسد که تاکسی‌های پرنده و پهپادهای بسیاری را در خود جای داده است. البته علاوه بر پهپادهای و خودروهای پرنده، هلی‌کوپترهایی نیز در این فرودگاه قرار خواهد گرفت که برای اهداف مختلف، نظیر حمل دارو یا بیمارهای اورژانسی به مراکز درمانی عمل خواهد کرد. تاکسی‌های پرنده سبک وزن فرودگاه وظیفه رساندن مردم در داخل شهر به مقاصدشان را بر عهده خواهد داشت که البته هنوز زمان دقیق بهره‌وری از آن‌ها مشخص نشده است اما در صورت آغاز فعالیت، فرود آن‌ها بر بام آسمان‌خراش‌های شهر انجام خواهد شد.

کوچک‌ترین فرودگاه جهان برای پهپادها و تاکسی‌های پرنده از ایستگاه‌های متعدد برای شارژ وسایل نقلیه الکتریکی خود برخوردار بوده ضمن اینکه سکوهای پرواز آن در سطح بالایی نسبت به زمین قرار گرفته است که این ویژگی، باعث می‌شود صدای ناشی از تردد خودروهای پرنده به حداقل برسد.

در مراحل اولیه بهره‌برداری از کوچک‌ترین فرودگاه جهان، تاکسی‌های پرنده، پهپادها و هلیکوپترها تنها مسئولیت تحویل اقلام به سایر مراکز شهر مانند بیمارستان‌ها را بر عهده خواهد داشت با این حال، مدیران شهر ادعا کرده‌اند که حمایت مالی خود را برای خرید تاکسی‌های پرنده افزایش خواهند داد تا مردم نیز بتوانند از طریق آن‌ها با بالاترین سرعت ممکن خود را به نقاط مختلف شهر و حتی لندن برسانند. در این راستا، زیرساخت‌های کاونتری نیز مشمول تغییرات زیادی است تا برای فرود تاکسی‌های راننده سازگار شود که البته مقامات مدعی شده‌اند شهر از فضای خالی کافی برای تحقق این هدف برخوردار است.

کوچک‌ترین فرودگاه جهان

احداث فرودگاه‌های کوچک مخصوص تاکسی‌های پرنده در سراسر جهان

شرکت نوپای Urban- Air Port که با همکاری کمپانی هیوندای، طراحی و ساخت کوچک‌ترین فرودگاه جهان برای تاکسی‌های پرنده و پهپادهای کاونتری را به عهده داشت ادعا کرده است که به زودی در سایر نقاط جهان نیز دست به اقدامات مشابهی خواهد زد و تنها تا پنج سال آینده، بیش از ۲۰۰ مکان برای تردد خودروهای کربن صفر ایجاد خواهد کرد. مدیران این شرکت متعهد شده‌اند که تمام تلاش خود را برای پیروی از اهداف کربن صفر کشورهای جهان تا سال‌های ۲۰۳۰، ۲۰۴۰ و ۲۰۵۰ به کار خواهند گرفت و به زودی در بسیاری از نقاط دنیا، تحولاتی در زیرساخت‌ها برای کاهش ترافیک خودرویی و آلودگی هوا اعمال خواهند کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا