شهر

ثبت آلوده‏‌ترین روز پایتخت

نخستین روز از آخرین ماه پاییز امسال به عنوان آلوده‌‌ترین روز پایتخت در تقویم کیفیت هوای سال ۱۴۰۰ ثبت شد. دوپینگ آلاینده‌های هوا با تشدید ازدحام ترافیکی به دنبال لغو محدودیت تردد شبانه از یکسو و نیز کمبود گاز در کشور که منجر به جایگزینی سوخت‌‌های بی‌‌کیفیت و پرآلاینده چه در صنایع و چه در برخی نیروگاه‌ها می‌شود، زمینه‌‌ساز ثبت آلوده‌‌ترین روز امسال تاکنون شد.

شاخص کیفیت هوای شهر تهران در ۲۴ ساعت منتهی به صبح روز دوشنبه (اول آذر) ۱۶۵ واحد بود و وضعیت اضطرار به واسطه افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهر حاکم شد. شدت آلودگی دیروز در تهران به حدی بود که رصد آلودگی با چشم غیرمسلح در ساعات روز برای عموم شهروندان میسر بود و آسمان مکدر و مه‌‌دود گرفته، گواه افزایش غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از ۵/ ۲ و کوچک‌تر از ۱۰ میکرون و نیز گاز دی‌‌اکسید نیتروژن بود که در تغییر رنگ افق نقش اساسی دارد. هرچند آلاینده اصلی هوا در روز گذشته ذرات معلق کوچک‌تر از ۵/ ۲ میکرون بود، اما میانگین غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون و اکسیدهای نیتروژن در ایستگاه‌های مختلف مستقر در پایتخت نیز در نزدیکی مرز سقوط شاخص از سالم به ناسالم قرار داشت.

پیش از این در روزهای دیگری از فصل آلودگی نیز شاخص کیفیت هوا در برخی مناطق از مرز ۱۵۰ واحد عبور کرده و شرایط اضطرار (وضعیت قرمز) در برخی نقاط در شهر حاکم شده بود، اما میانگین شاخص کیفیت هوای تمام ایستگاه‌های سنجش آلودگی مستقر در سطح شهر تهران برای نخستین‌بار در سال جاری تا این حد افزایش یافته و به ۱۶۵ واحد رسیده است. امسال پیش از این تنها روز قرمز تهران که هوای کل شهر برای عموم شهروندان ناسالم بوده، ۱۸ تیر ماه بود که به واسطه افزایش غلظت گاز ازن، آلودگی هوا در شرایط بحرانی قرار گرفت.

آنچه زمینه‌‌ساز شدت گرفتن آلودگی هوا در تهران در آخرین شب آبان و نخستین روز آذرماه امسال شد، در وهله اول استفاده از سوخت بی‌‌کیفیت در صنایع و نیروگاه‌های مستقر در اطراف تهران همزمان با شدت برودت هوا و کمبود گاز به عنوان سوخت کم‌‌آلاینده است. در روزهای اخیر اخباری از کمبود گاز در کشور منتشر و تصمیماتی برای جریمه مشترکان پرمصرف گاز اتخاذ شد. در شرایطی که گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها با مشکل روبه‌رو شود، طبعا انتخاب دوم، استفاده از سوخت مایع از قبیل مازوت و گازوئیل است. اگرچه در روزهای اخیر موضوع استفاده از مازوت در نیروگاه‌های مستقر در اطراف تهران از سوی مسوولان تکذیب شده است، اما شدت آلودگی در تهران به حدی است که بعید به نظر می‌‌رسد تمام نیروگاه‌ها و صنایع حریم پایتخت با وجود کمبود گاز همچنان از این سوخت استفاده کنند؛ ضمن اینکه حتی اگر مازوت در نیروگاه‌ها استفاده نشود، برخی صنایع کوچک و متوسط اطراف شهرها با توجه به ارزان و در دسترس بودن این سوخت معمولا در مقاطعی از سال به آن روی می‌‌آورند. در کنار این موضوع آلودگی هوای تهران با افزایش ترددهای خودرویی در شهر به دنبال لغو منع تردد شبانه پس از ساعت ۲۲ و کمرنگ شدن محدودیت‌‌های کرونایی تشدید شده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا