شهر

بر خاکستر «رامیلا»

به گزارش صما، برج ۱۷ طبقه رامیلا در حوزه بخش مرکزی چالوس، طی ۱۲ ساعت سوخت و تلاش آتش‌نشانان شهرهای مازندران کارساز نشد و نبرد آتش و آتش‌نشان در ۲ بامداد روز پنج‌شنبه ۲۰ آبان ماه به نفع آتش به پایان رسید.

از ابتدای وقوع، در خصوص چرایی و علت این حادثه، همچنین نحوه امدادرسانی و حتی نظارت بر ساخت و تجهیز ساختمان‌های بلند مرتبه و در نهایت امکانات اطفای حریق در شهرهای مازندران به ویژه غرب استان در بین مردم به ویژه صفحات فضای مجازی اظهار نظر شد؛ هرچه بود در نهایت رامیلا در آتش سوخت و پیکر سیاه جا مانده از آن، می‌تواند تا مدت‌ها، آینه عبرتی برای مردم و مسئولان باشد.

در سال‌های اخیر در استان مازندران به دلیل کمبود زمین در شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی، صدور مجوزهای بلند مرتبه‌سازی در این استان مورد توجه و درخواست بوده است.

بلند مرتبه‌سازی در مازندران نه تنها یک شیوه برای استفاده کمتر از زمین محسوب می‌شود، بلکه یک سرمایه گذاری نیز به شمار می‌آید؛ این اقدام برای جلوگیری از گسترش ویلاسازی در نوار ساحلی مازندران و نیز در اراضی جنگلی و کشاورزی این استان، تقریباً مخالفی ندارد، اما خاکستر شدن یکی از بزرگترین برج‌های گردشگری در چالوس در نبود تجهیزات آتش نشانی، نشان داد که زیرساخت‌ها لازم برای بهره‌گیری از این شیوه مدیریتی در استان مازندران وجود ندارد.

صدور مجوز ساخت واحدهای بلندمرتبه در شهرها، روستاها و بخش‌ها، در حالی صورت می‌گیرد که همین چند هفته پیش در غرب مازندران نبود نردبان هیدرولیک، مورد انتقاد یکی از شهرداران قرار گرفته بود و به همین جهت همگان می‌دانستند برج‌های بلند سر به فلک کشیده در مناطق شهری و بیشتر در نوار ساحلی مازندران، در حالی ساخته می‌شود که تجهیزات آتش نشانی لازم در این زمینه وجود ندارد.

این واحدهای مسکونی و تجاری در حالی احداث می‌شود که عوارض دریافتی از آنان که می‌تواند بخشی از نیازهای توسعه‌ای منطقه را در شهرها و بخش‌ها رفع کند، با خطاها و اشتباه‌ها و عناوینی مانند حمایت از سرمایه‌گذاری، مشمول مرور زمان و یا تخفیفات ویژه می‌شود و از این رهاورد نیز این مناطق حاصلی ندارند.

در شهرها خرید تجهیزات آتش‌نشانی با اعتبارات داخلی شهرها میسر می‌شود، اما درآمدزایی در شهرهای مازندران نیز به دلیل همان مواردی که گفته شد و نیز تحریم‌ها و گران شدن هزینه خرید این دستگاه‌ها میسر نمی‌شود.

همچنین اعتبارات دولتی اندک اختصاص یافته به مازندران نیز در حوزه مدیریت بحران چشمگیر نبوده است، از این رو مازندران همچنین در فقر تجهیزات به روز آتش نشانی و ایمنی با وجود صدها هکتار جنگل و تالاب و دریا به سر می‌برد.

رامیلا چگونه در آتش سوخت؟

پس از خاکستر شدن برج رامیلا، مسئولان شهرستانی در این باره به بررسی عوامل دخیل و نحوه آتش سوزی این برج پرداختند؛ در این راستا سبحان دیاری، رئیس آتش‌نشانی شهرداری چالوس در خصوص عملیات اطفای حریق اظهار می‌کند: مقارن با ساعت ۱۶ و با اعلام حریق صورت گرفته، آتش‌نشانی چالوس و هچیرود در محل حادثه حاضر شدند و در نگاه نخست دریافتند که با آتش سوزی در نمای طبقات آخر ساختمان، نیاز به نردبان و بالابر دارند، بدین جهت با اعلام نیاز به شهرداری نوشهر، در اسرع وقت آتش‌نشانان نوشهری نیز به کمک نیروها آمدند و در ادامه با آتش سوزی ضلع غربی ساختمان، هماهنگی با فرودگاه نوشهر، جهت استفاده از سیستم مونیتور فرودگاه برای پرتاب فوم و آب انجام و در نهایت ضلع غربی اطفا شد.

وی با بیان اینکه نیروهای کمکی از شهرداری‌های بابل و آمل تا رامسر در این امر به آتش نشانی پیوستند، تصریح می‌کند: آتش‌نشانان وارد ساختمان شده و تا قبل از وصل برق اضطراری، با استفاده از شیلنگ‌های آتش نشانی چند طبقه تحت پوشش اطفا آتش قرار گرفت؛ پس از وصل برق و اتصال سیستم آتش نشانی ساختمان، توانستیم از فایر باکس‌های تر آن نیز استفاده کنیم.

رئیس آتش‌نشانی شهرداری چالوس ادامه می‌دهد: آتش سوزی از زیر سقف‌های کاذب ساختمان در جریان بود، البته سیستم اطفای حریق ساختمان از نظر برخی اتصالات و نصب دچار با مشکلاتی همراه بود زیرا سیستم خشک آن فعال نبود.

وی می‌افزاید: بیش از ۹۵ درصد عملیات اطفای حریق با امکانات موجود تا ساعت حدود یک بامداد روز پنجشنبه انجام و به برخی از ساکنان ساختمان برای برداشت مدارک و وسایل مورد نیاز خود، اجازه ورود داده شد، اما به جهت امنیت کامل، مجدداً همه سکنه را خارج کردیم.

دیاری با تاکید بر اینکه نیروهای امدادی شهرهای دورتر مثل بابل، آمل و رامسر با اطفای این میزان از آتش به مراکز خود بازگشتند، خاطرنشان می‌کند: بعد از ساعت سه بامداد و با وزش شدید باد و طوفان در چالوس، بار دیگر از ضلع غربی آتش شعله‌ور شد به نحوی که طبقات پنج، شش و هفت در آتش می‌سوخت و دود سیاه و غلیظی ساختمان را فراگرفت.

وی با بیان اینکه در ادامه ضلع شرقی نیز شعله‌ور شد و قطعات جدا شده از ساختمان به اطراف تا شعاع ۳۰ متر پرتاب می‌شد، تصریح می‌کند: از دیگر مباحث مهمی که در این آتش سوزی تلاش بسیار برای آن صورت گرفت، جلوگیری از سرایت آتش به ساختمان‌های مجاور بود که با استفاده از سیستم مونیتور فرودگاه نوشهر، و پرتاب فوم این مهم محقق می‌شد.

رئیس آتش‌نشانی شهرداری چالوس ادامه می‌دهد: با شدت گرفتن آتش سوزی و دود غلیظ و سیاه در مجتمع که کار تنفس با دستگاه‌های ویژه را هم سخت کرده بود، مجبور به خروج کلیه نیروهای آتش نشانی از ساحتمان شدیم.

وی با بیان اینکه ساختمان رامیلا از ۸۴ واحد مسکونی تشکیل شده که ۲۰ واحد آن در اختیار افراد قرار دارد، اما در زمان وقوع حادثه تنها سه خانوار ساکن بودند که به سرعت کار خروج و اسکان آنها به محل دیگر انجام شد، در خصوص علت این آتش سوزی، اظهار می‌کند: طبقه آخر این برج دچار حریق شد و از طریق کانال رایزر آتش به سایر طبقات سرایت کرد؛ البته برای آگاهی از علت اصلی آتش سوزی باید تا پایان تحقیقات صبر کرد.

آیا ساختمان‌های بلندمرتبه چالوس ایمن است؟

دیاری در بخش دیگری از سخنان خود در مورد نظارت بر عملکرد اطفای حریق ساختمان‌های بلند مرتبه، می‌گوید: از سال ۹۷ به شهردار وقت چالوس، درخواست ارجاع متقاضیان پایان کار انبوه‌سازان و بلندمرتبه‌سازان در شهر چالوس به واحد آتش نشانی داده شد که مورد موافقت قرار گرفت و از آن سال اجرایی شده است.

وی با تاکید بر انجام بازدیدهای ادواری، تصریح می‌کند: تمامی اصناف نیز مجاب به استفاده از سیستم اطفای حریق شده‌اند؛ هرچند با کمبود امکانات و تجهیزات آتش‌نشانی مواجه هستیم، اما کمبود تجهیزات تخصصی آتش‌نشانی فقط برای چالوس نیست چرا که بیشتر آتش نشانی‌های استان از این مشکلات رنج می‌برند.

رئیس آتش‌نشانی شهرداری چالوس با بیان اینکه با توجه به پرهزینه بودن امکانات اطفای حریق آتش‌نشانی‌ها، سازمان دهیاری و شهرداری‌های کشور باید به کمک شهرداری‌ها بیاید، از نیروهای انتظامی و راهور پلیس همچنین نیروهای بسیجی که در امر کنترل ترافیک و امنیت منطقه حادثه دیده بسیار پرتلاش اقدام کردند، تشکر کرد.

تلاش‌ها برای جلوگیری از بروز خسارت‌های انسانی

«سید رسول حسینی» فرماندار چالوس نیز با بیان اینکه حجم حریق واقع شده از حجم امکانات و توان نیروهای آتش نشانی منطقه فراتر بود، این حادثه را آینه عبرتی برای درس گرفتن از آن عنوان کرد و ضمن تقدیر از مدیران کل بنادر مازندران و نفت منطقه چالوس، رئیس فرودگاه نوشهر و آتش‌نشانان شهرهای استان از بابل تا رامسر و همچنین دهیار روستای اسب‌چین که با ماشین دهیاری برای کمک به محل حادثه آمده بودند، اظهار می‌کند: متأسفانه علیرغم تمام اقدامات و تلاش‌های انجام شده در اطفای این حریق گسترده، نتیجه به دست آمده آن چیزی که انتظار داشتیم، نبود.

وی عدم سرایت آتش به ساختمان‌های اطراف، با توجه به پرتاب قطعات جدا شده از ساختمان را حاصل تلاش و همکاری آتش نشانان عنوان کرده و ادامه می‌دهد: نسبت به تخلیه کلیه واحدهای این ساختمان، ساختمان‌ها و خانه‌های ویلایی مجاور رامیلا اقدام لازم صورت گرفت و همچنان پس از پایان کار رامیلا، نیروهایی جهت حفاظت و نگهبانی از اموال مردم در محل حادثه حضور دارند.

فرماندار چالوس ادامه می‌دهد: خرید دستگاه‌هایی نظیر بالابر و نردبان‌های بلند منوط به تأمین هزینه‌های بسیار گزاف است که شاید در نهایت کارایی چندانی در این مواقع بحرانی هم ندارند.

وی با بیان اینکه در ساختمان‌هایی با این ارتفاع باید سیستم اطفای حریق داخلی ساختمان به حدی توانمند و کارآمد باشد که بتواند جوابگو باشد، تاکید می‌کند: حادثه اتفاق افتاده در رامیلای چالوس، زنگ خطری شد برای تمامی شهرهای استان و کشور که در این زمینه، پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد تا دیگر بار شاهد بروز این اتفاقات نباشیم.

حسینی بر انجام کار کارشناسی و نظارت بیشتر مسئولان در تمامی بخش‌های صدور، ساخت، نظارت و بازرسی تاکید کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا