دانشنامه ساخت و ساز

روش‌های مقاوم سازی ساختمان

جدا از ساخت و ساز سازه ها، مقاوم سازی ساختمان ها و دیگر سازه ها نیز پر رنگ شد. به دلیل آن که بسیاری از مهندسان به دنبال راهکاری مناسب برای حفظ جان مردم در برابر عوامل آسیب رسان مانند زلزله بودند، به همین دلیل روش های مختلفی از مقاوم سازی ساختمان ارائه دادند. امروزه نیز تقویت ساختمان ها در برابر بارهای جانبی و ثقلی توسط شرکت های مقاوم سازی و مهندسین با مهارت انجام می شود. مهندسین رادیاب با سال ها تلاش در زمینه مقاوم سازی، سازه های بسیاری را تقویت کرده و در اختیار مردم قرار داده اند.

مقاوم سازی ساختمان:

مقاوم سازی ساختمان ها به معنای تقویت ساختمان ها یا سازه ها در برابر نیروها و بارهای وارده است. زمانی که سخن از مقاوم سازی به میان می آید، بسیاری از افراد گمان می کنند که این عمل فقط برای تقویت سازه در برابر زلزله انجام می شود. در صورتی که این چنین نیست و بسیاری از سازه ها بنا به دلایل مختلف مانند تغییر کاربری، حفظ سازه های قدیمی و … به مقاوم سازی نیاز دارند.

امروزه راه حل های بسیاری به منظور بهسازی و تقویت ساختمان ها، ترمیم سازه ها و … به وجود آمده است که هر کدام از آن ها بر اساس نوع کاربری ساختمان انجام می گیرد. به عنوان مثال مقاوم سازی ساختمان هایی مانند بیمارستان با ساختمان های مسکونی تفاوت بسیاری دارد. مهندسان اذعان دارند که جایگزین کردن سازه های جدید به جای سازه های قدیمی همیشه مقرون به صرفه نیست و در بسیاری از اوقات هزینه گزافی را بر دوش افراد می گذارد. اما مقاوم سازی ساختمان ها معمولا مقرون به صرفه بوده و شما با حداقل هزینه می توانید ساختمان خود را در برابر بارهای آسیب رسان تقویت کنید.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که مقاوم سازی ساختمان ها باید به دست مهندسان سازه انجام شود زیرا آن ها با انتخابی روشی مناسب می توانند این کار را به خوبی انجام دهند. اما انتخاب غلط یا شیوه‌ نامناسب در امر مقاوم‌سازی ساختمان می تواند عملکرد و رفتار سازه را با مشکل مواجه کند و عملا مقاوم سازی بی فایده خواهد شد. در واقع دلایل مقاوم سازی سازه می تواند بسیار متفاوت باشد اما ضعف در طراحی و اجرا می تواند یکی از مهم ترین دلایل برای تقویت ساختمان ها باشد.

بسیاری از افراد گمان می کنند که مقاوم سازی یا تقویت سازه آسان است، در صورتی که این چنین نخواهد بود.

 

روش های مقاوم سازی ساختمان:

ساختمان های موجود در شهرها هر کدام کاربری خاص خود را دارند و همان گونه که اشاره شد، مقاوم سازی هر ساختمان با استفاده از کاربری آن انجام خواهد شد. بنا بر کاربری ساختمان و میزان مقاومت آن در برابر بارهای ثقلی و جانبی، روش های متفاوتی از مقاوم سازی وجود دارد که توسط شرکت رادیاب ارائه می شود. از جمله روش های مقاوم سازی ساختمان ها می توان به موارد مهم زیر اشاره داشت:

مقاوم سازی ساختمان ها به وسیله  FRP

این مصالح از ترکیب الیاف و رزین ساخته می شوند و به دلیل وزن کم‏‏، سرعت اجرای بالا‏، مقاومت مناسب و عدم ایجاد محدودیت معماری در بسیاری از سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مقاوم سازی با اضافه کردن دیوار برشی و باد بند

اضافه کردن دیوار برشی و بادبندها می تواند در بهبود رفتار سازه به خصوص در برابر بارهای جانبی بسیار مفید واقع شود.

مقاوم سازی ساختمان با استفاده از میراگر یا دمپر

سیستم های جاذب یا مستهلک کننده انرژی (Dampers) بر پایه افزایش ضریب میرایی ساختمان بنا شده اند. مهم ترین تاثیر میرایی، کاهش دامنه نوسان و پاسخ ساختمان نسبت به نیروهای وارده خواهد بود.

استفاده از جداگرهای لرزه ای

جداگرهای لرزه ای راهکاری مناسب برای بهسازی لرزه ای سازه می باشد که مهندسان به این روش توجه ویژه ای دارند. در واقع آن ها المان هایی هستند که سختی جانبی آن ها نسبت به سختی محوری شان کمتر بوده و به همین دلیل به هنگام زلزله، این جداگرها مانع انتقال نیرو به سازه اصلی می شوند.

از دیگر راهکارهای مقاوم سازی که توسط شرکت رادیاب ارائه می شود به صورت زیر است:

مقاوم سازی سازه ها با استفاده از ژاکت بتنی

مقاوم سازی ساختمان ها با استفاده از ژاکت فلزی

مقاوم سازی با استفاده از بادبندهای کمانش تاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا