شهر

رای شورای شهر به ایجاد جایگاه‌های کوچک سوخت رسانی در شهر تهران

یک فوریت الزام شهرداری تهران به ایجاد و تسهیل به ایجاد جایگاه‌های کوچک سوخت رسانی در شهر تهران با موافقت همه اعضا به تصویب رسید.

به گزارش صما، بررسی یک فوریت طرح «اصلاحیه مصوبه الزام شهرداری تهران به ایجاد و تسهیل جایگاه‌های کوچک سوخت رسانی در شهر تهران» در جلسه امروز شورای شهر انجام شد.

جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران با اشاره به اینکه مطالعات برای ساخت جایگاه‌های سوخت در مقیاس کوچک از سال ۸۸ شروع شده اما به دلیل قیمت زمین در تهران اجرای این مساله به تعویق افتاده است، گفت: در طرح گذشته پیش بینی شده بود که شهرداری نسبت به احداث جایگاه‌ها اقدام کند و یا با کمک بخش خصوصی و در اختیار قرار دادن زمین مورد نیاز در این زمینه مشارکت کند.

وی در ادامه توضیح داد: اما به دلیل اینکه کار به شهرداری سپرده شد این مصوبه کنار گذاشته شد، در حالی که در بسیاری از مناطق مثل منطقه ،۲، ۳، ۲۲ ،۹ ،۴ بیشترین کسری جایگاه سوخت را داریم و در طرح پیشنهاد شده از زمین‌های بلا استفاده شهرداری و فاقد کاربری برای احداث جایگاه به بخش خصوصی بدون انتقال مالکیت صورت بگیرد.

این عضو شورای شهر آلودگی هوا، ترددهای بی جا، اتلاف وقت و نارضایتی در دسترسی به جایگاه‌های سوخت را مهمترین دلایل این طرح یک فوریتی عنوان کرد.

به دلیل قیمت بالای زمین در تهران برای ایجاد جایگاه از سوی بخش خصوصی منطق اقتصادی ندارد

در ادامه در ارتباط با یک فوریت بررسی این طرح، جعفر بندی شربیانی گفت: این طرح که حوالی سال ۸۸ باز مطرح شد و تشکیلاتی به نام ستاد هماهنگی سوخت رسانی با مسئولیت معاونت امور مناطق برای اجرای آن شکل گرفت، گفت: مهمترین تبصره آن این بود که شهرداری زمین مورد نظر را براساس جانمایی به کمیسیون ماده ۵ ببرد اما با وجود قانونی شدن اجرایی نشد.

وی با انتقاد از اینکه این بار هم با فرمت جدید در حال احیای این طرح هستیم افزود: مهمترین موضوع این طرح زمین است. در مناطقی که زمین قیمتش بالاست منطق اقتصادی ندارد که جایگاه ایجاد شود.

شربیانی پیشنهاد کارمزد دریافتی که ۲۹ درصد شهرداری و ۸۰ درصد جایگاه دار را منطقی ندانست و گفت: ضریب ۵۰، ۵۰ بهتر است چون می‌تواند یکی از محل‌های درآمد پایدار شهرداری باشد.

این عضو شورای شهر زمان قرارداد ۵ یا ۱۰ ساله را هم موجب چالش دانست و گفت: در مورد رعایت استانداردها تنها اشاره شده که کفایت نمی‌کند اما این طرح اضلاعی دارد که باید دخیل کنیم. سازمان استاندار، محیط زیست و سازمان پخش فراورده‌های نفتی هم باید در این طرح دیده شوند.

کاهش جایگاه‌های سوخت نسبت به قبل انقلاب

نادعلی در موافقت با این طرح گفت: جایگاه‌های سوخت حتی نسبت به انقلاب هم کمتر شده است. اگر اجرای این طرح با کمک بخش خصوصی اینکه نحو مطلوب انجام شود مشوقی است که در بخش‌های دیگر هم به شهرداری کمک کند.

وی تاکید کرد: ایجاد یک دستور العمل می‌تواند نسبت به نحوه واگذاری‌ها و جلوگیری از رانت کمک کند.

این عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی درخواست کرد: جایگاه‌های سوخت از نظر معماری و مبلمان شهری هم دیده شود.

یک فوریت این طرح با اکثریت آرای موافق تصویب شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا