نظام مهندسی

سید مهدی زرگر، کاندیدای نهمین دوره انتخابات نظام مهندسی استان تهران:

نظام مهندسی یک سازمان اجرایی است نه قانون‌گذار

حضور بنده در سازمان نظام مهندسی مسبوق به سابقه است و به سال ۹۰ برمی‌گردد که وارد فعالیت‌های اجتماعی در سازمان‌ شدم و طی این مدت، یک دوره عضو گروه تخصصی عمران، یک دوره عضو هیئت مدیره، دبیر و نایب رئیس سازمان بوده‌ام.
در تمام این سال ها دغدغه ما در سازمان، بر مبنای یک اصل کلی بوده که همان اعتلای نظام مهندسی و در کل جامعه مهندسی است که این امر به مباحث مختلف اقتصادی، صنفی و حرفه‌ای برمی‌گردد و ما این مباحث را به شکل اهداف ۲۰ گانه در گروه پردیس مهندس تعریف کرده‌ایم.

تجربه بنده با توجه به این که یک دوره عضو هیئت مدیره سازمان بودم نشان می‌دهد که یک مشکل ساختاری در سازمان وجود دارد.
اگر به ساختار شرکت‌های خصوصی توجه کنید می بینید که قسمت مقننه را که هیئت مدیره است از قسمت مجریه که مدیرعامل شرکت است جدا می‌کنند؛ اما در قانون نظام مهندسی، رئیس هیئت مدیره سازمان، رئیس قسمت اجرایی سازمان هم هست.
سوال اینجاست که چرا هیئت مدیره ها در طول ادوار با داشتن انگیزه و انرژی زیاد در شروع فعالیت، در نهایت قادر به رسیدن به اهداف مد نظرشان نمی‌شوند؟
برای اینکه ما ظرفیت قانونی خود را نمی‌دانیم.
در واقع نظام مهندسی یک سازمان اجرایی است نه قانون‌گذار.
شعاع حرکتی ما محدود است و باید روی این موضوع بحث شود.
کاری که ما می‌توانیم بکنیم این است که حرکت کنیم به سمت کیفی سازی، چابک‌سازی و شفافیت فعالیت سازمان.

الان مشکل ما این است که فرآیندهای بالادستی، برای ما تصمیم‌گیرنده‌اند و در هیئت ۵ نفره، ما یک رأی از ۵ رأی را داریم برای تنظیم روابط خودمان با کارفرمایان، مالکین و سازندگان ساختمان.

در یک نگاه کلی باید گفت که سازمان نظام مهندسی یک سازمان اجرایی-وظیفه‌ای است و برای این که وظایف مذکور به درستی انجام شود ما به دو موضوع نیاز داریم: یکی مدیران جسور و دیگری حمایت اعضا و خواهش من از همه همکاران و اعضای محترم نظام مهندسی این است که همیشه سازمان خود را زیر چتر حمایت خود داشته باشند.

برای مشاهده فیلم گفتگو اینجا کلیک کنید

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا