مسکن و ساختمان

دو هفته تا پایان زمان ثبت نام خانوارها در سامانه املاک و اسکان

در حالی که ۱۳ روز تا پایان زمان ثبت نام در سامانه املاک و اسکان کشور باقی مانده، معاون مسکن وزار راه و شهرسازی از درج اطلاعات ۲۶ میلیون خانوار در آن خبر داده است.

به گزارش صما، بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اصلاح ۵ آذر ۱۳۹۹، وزارت راه و شهرسازی مسئول راه اندازی سامانه املاک و اسکان کشور است که بر اساس اطلاعاتی که خانوارها چه در خصوص نوع مالکیت و چه در خصوص نوع سکونت در این سامانه خود اظهار می‌کنند و همچنین با استفاده از اطلاعاتی که وزارت راه و شهرسازی در تعامل با سایر دستگاه‌های مندرج در این قانون از جمله سازمان ثبت اسناد و املاک دریافت می‌کنند، آمار خانه‌های خالی از سکنه برای دریافت مالیات از این واحدها، به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌شود.

بر اساس تبصره ۱ این ماده، سامانه املاک می‌بایست ظرف ۳ ماه از زمان ابلاغ آن راه اندازی می‌شد که با توجه به ابلاغ این قانون در اواخر سال گذشته، از ابتدای فروردین تا آخر خرداد ماه مدت زمان نام نویسی بود.

پایان مهر ماه؛ اتمام زمان تکمیل خود اظهاری اطلاعات در سامانه اسکان

اما به دلایلی، خوداظهاری با استقبال خوبی از سوی مردم روبه رو نشده و نام نویسی در این سامانه به پایان مهر ماه موکول شد که پیشنهاد آن از سوی وزارت راه و شهرسازی به ستاد ملی مقابله با کرونا رفت و مجوز آن دریافت شد.

حال با توجه به اینکه کمتر از دو هفته تا پایان زمان خوداظهاری کاربران در سامانه املاک و اسکان باقی مانده، وزارت راه و شهرسازی در اقدامی ارزشمند، اطلاعات سایر دستگاه‌ها را با اطلاعات سامانه املاک و اسکان منطبق کرده و به ۲۶ میلیون خانوار رسیده است؛ لذا سرپرستان خانوارها صرفاً برای کنترل اطلاعات خود و افراد تحت تکفلشان باید به آن وارد و در صورت صحت آن، تأیید کنند.

معاون وزیر راه: اطلاعات ملکی-سکونتی ۲۶ میلیون خانوار وارد سامانه املاک و اسکان شد

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در این خصوص اظهار کرد: تا پیش از این درباره اتمام مهلت نام نویسی خانوارها در سامانه املاک و اسکان در پایان مهر ماه، اطلاع رسانی شده بود؛ با توجه به اصلاح معماری در سامانه، متقاضیان پس از ورود به سامانه با درج اطلاعات سرپرست خانوار، با اطلاعات کل اعضای خانوار و همچنین تعداد املاکی که در اختیار دارند، روبه رو خواهند شد و امکان ویرایش نیز در آن اعمال شده است.

وی افزود: این اطلاعات بیش از ۲۶ میلیون خانوار و سند رسمی بیش از ۲۴ میلیون واحد مسکونی در این سامانه درج شده است. اگر سرپرستان خانوار نسبت به ویرایش آن اقدام کنند طبیعی است که اشکال و اشتباهی در ثبت اطلاعات و اجرای مراحل بعدی طبق ماده ۵۴ مکرر قانون اساسی پیش نمی‌آید.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اما در غیر این صورت ممکن است املاک یا معاملاتی به نام خانوارها ثبت شده باشد که مشکلاتی برای آنها ایجاد می‌کند؛ طبق قانون درج کلیه اطلاعات ملکی سکونتی اعم از شهری و روستایی و موجر و مستأجر در سامانه اسکان الزامی است و تا پایان مهر ماه جاری این مهلت وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که از قبل ثبت نام کرده و کد یکتا را دریافت نکرده اند، می‌بایست مجدداً به سامانه وارد شده و در صورتی که اطلاعاتشان ناقص درج شده باشد، یک بار دیگر اطلاعات را کنترل کنند تا این کد برای آنها ارسال می‌شود.

محمودزاده تأکید کرد: در صورتی که احساس نیاز کنیم که زمان ثبت نام باید تمدید شود، وزارت راه و شهرسازی این درخواست را به مراجع ذی ربط ارسال خواهد کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران: تمدید سامانه املاک تا پایان مهر

خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مهلت ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی تا پایان مهر تمدید شده است، افزود: ثبت اطلاعات در سامانه مذکور منجر به ایجاد شفافیت اطلاعاتی در حوزه مسکن، اخذ تصمیمات سیاستی صحیح و نهایتاً تسهیل فرآیند خانه‌دار شدن تمام اقشار جامعه می‌شود.

محبت خواه توضیح داد: مردم برای جلوگیری از ضررهای ناشی از ثبت نکردن اطلاعات سکونتی هر چه سریع‌تر نسبت به خوداظهاری و ثبت مشخصات واحدهای مسکونی تملیکی و محل اقامت خود در سامانه ملی املاک و اسکان کشور به آدرس https://amlak.mrud.ir اقدام کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا