مسکن و ساختمان

بازار تجهیزات ساخت و ساز خاورمیانه؛ چگونگی رشد بالای عربستان

در حالیکه بازار تجهیزات ساخت و ساز خاورمیانه، بر اساس نوع ماشین آلات و جغرافیا تقسیم بندی می شود، تمرکز این منطقه بر توسعه زیرساختها و اتوماسیون در مراحل ساخت و تولید، موجب رشد بازار شده است.

بازار تجهیزات ساخت و ساز خاورمیانه بر اساس نوع ماشین آلات یعنی جرثقیل، چنگک تلسکوپی، بیل مکانیکی، بکهو لودر، موتور گریدر، نوع درایو از جمله درایو برقی، هیبریدی و هیدرولیک و همچنین نوع کشور و جغرافیای آن مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر تقسیم بندی می شود.

با مروری بر بازار این منطقه در میابیم که با پیش بینی های صورت گرفته و گزارش جهانی صنعت ساختمانی، بازار تجهیزات ساخت و ساز خاورمیانه در طول دوره پیش بینی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ به میزان بیش از چهار درصد، رشد خواهد کرد.

گزارشها حاکی از آن است که تمرکز فزاینده کشورهای این منطقه و افریقا بر زیرساخت ها و توسعه اتوماسیون در مراحل ساخت و تولید، تأثیر قابل توجهی بر رشد بازار داشته است. پیش بینی های صورت گرفته همچنین نشان می دهد که پروژه های زیربنایی عمده جاده ای در کشورهای عربی مانند عربستان سعودی، کویت، عمان و امارات متحده عربی و برخی از کشورهای آفریقایی  از جمله مصر به همراه سایر پروژه ها موجب رشد بازار خواهد شد.

تقاضا برای دستیابی به ماشینهای مقرون به صرفه، همراه با فشارهای نظارتی به منظور کاهش آلایندگی، تولیدکنندگان تجهیزات ساختمانی را تحت فشار قرار می دهد تا ماشینهای برقی و هیدرولیکی را نسبت به ماشینهای هیدرولیک و مکانیکی سنتی انتخاب کنند.

علاوه بر این، شرکت های بزرگ ساختمانی ترجیح می دهند به جای خرید تجهیزات ساختمانی از پیمانکاران برای پروژه های عمرانی کوتاه مدت، آنها را اجاره دهند که در این صورت به شرکت ها اجازه می دهد از این تجهیزات به طور کامل بدون سرمایه گذاری سنگین استفاده کنند.

با شیوع و گسترش کوید_۱۹ در طول سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، صنعت ساختمان به بن بست رسیده است. قرنطینه ای که توسط چندین کشور در خاورمیانه برای مهار این بیماری اعمال شده است، شرکت های ساختمانی را مجبور کرده چندین پروژه زیربنایی خود را متوقف کنند که البته این امر مانع از رشد بازار شده است. با این حال، برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی، دولتهای عربی به شرکتهای ساختمانی اجازه می دهند کار خود را از سر بگیرند و انتظارها بر این است که دولت از فروش تجهیزات ساختمانی در منطقه حمایت کند.

همانطور که در ابتدا گفته شد، بازار تجهیزات ساخت و ساز خاورمیانه، بر اساس نوع ماشین، نوع درایو و جغرافیا تقسیم بندی شده است. بر همین اساس، این گزارش آخرین روندهای تکنولوژیکی و سهم بازار بازیگران اصلی را مورد بررسی قرار می دهد.

روندهای اصلی بازار؛ رشد صنعت ساختمان برای حمایت از توسعه بازار در دوره پیش بینی

طی چند سال گذشته، صنعت ساختمان در منطقه خاورمیانه به دلیل عواملی مانند رشد اقتصادی بالا، افزایش طبقه متوسط، زیاد شدن جمعیت، افزایش سرمایه گذاری های خارجی و غیره شاهد رشد چشمگیری بوده است. بر همین اساس، در حال حاضر، کشورهایی مانند عربستان، امارات، عمان و کشوری افریقایی مانند مصر در حال راه اندازی چندین پروژه زیربنایی مانند احداث شهرهای جدید، پروژه های راه آهن، پروژه های بندری، پروژه های جدید فرودگاهی، پروژه های مسکن و غیره هستند  پیش بینی می شود تقاضا برای تجهیزات ساخت و ساز ایجاد شود.

علاوه بر این، پروژه های ساختمانی کوچک مانند ساخت پل های جدید، پل های هوایی، احداث مراکز تجاری جدید، جاده ها و غیره که باعث بهبود زیرساخت های شهر می شود، تقاضا برای تجهیزات ساختمانی را نیز ایجاد می کند.

در میان کشورهای عربی، عمان در حال توسعه یک شهر اقتصادی یکپارچه به نام شهر اقتصادی خزاین است که بزرگترین پروژه مشارکت عمومی_خصوصی (PPP) در کشور محسوب می شود و قرار است ظرف ۱۲ ماه به پایان برسد. این شهر که در ماه اوت ۲۰۱۹، اولین قرارداد ساختمانی آن به ارزش ۲۳۸.۹۲ میلیون دلار در رابطه با این پروژه امضا شد، با بیش از ۵۱.۶ میلیون متر مربع زمین در حال توسعه است و شامل بندر خشک ( یک بندر درون سرزمینی چند منظوره)، امکانات لجستیکی و انبار، توسعه های صنعتی، تجاری، مسکونی و مصارف گوناگون می باشد.

علاوه بر آن، در ماه مه ۲۰۲۰، اپراتور راه آهن امارات، ساخت مرحله دوم شبکه ریلی را که القویفت در مرز عربستان را به فجیره و خورفکان در ساحل شرقی امارات متحده عربی با طول کلی ۶۰۵ کیلومتر متصل می کند، آغاز کرد. همچنین، ابتکارات دولت، مانند طرح دبی ۲۰۲۱ و چشم انداز ابوظبی ۲۰۳۰، عوامل کلیدی صنعت ساختمان اماراتی هستند.

در همین راستا، انتظار می رود که این ابتکارات منجر به گسترش مترو و فرودگاه ها به همراه ساخت هتل ها و مراکز خرید جدید شود که به احتمال زیاد تقاضای ماشین آلاتی مانند جرثقیل، بیل مکانیکی، لودر و گودر را در بین سایر موارد افزایش می دهد.

بنابراین، پروژه های مختلف جاری و آتی که توسط دولت های منطقه خاورمیانه و آفریقا برای بهبود زیرساخت ها آغاز می شود، تقاضا برای تجهیزات ساختمانی ایجاد می کند که رشد بازار را در دوره پیش بینی افزایش می دهد.

عربستان سعودی نرخ رشد بالایی را تجربه خواهد کرد

طی چند سال گذشته، صنعت ساختمان در عربستان شاهد رشد بالایی بوده که تحت حمایت دولت از طریق برنامه های تنوع اقتصادی بلند مدت، مانند چشم انداز عربستان سعودی ۲۰۳۰ ایجاد شده است. به منظور کاهش وابستگی به صادرات نفت خام، عربستان، منابع اقتصادی خود را با توسعه صنعت گردشگری که شامل ساخت هتل های جدید، مراکز تجاری، شهرهای تفریحی و غیره می شود، متنوع می کند.

 پروژه های زیربنایی بزرگ تقاضا برای تجهیزات ساختمانی مانند بیل مکانیکی، لودر، بکهو و جرثقیل را ایجاد می کند. علاوه بر این، پروژه های مختلف ساختمانی در عربستان به عنوان بخشی از چشم انداز ۲۰۳۰ در حال انجام است. به عنوان مثال، عربستان سعودی در حال توسعه یک شهر تفریحی به نام شهر تفریحی القدیه با بودجه ۵۰۰ میلیارد دلار است.

 این پروژه زیربنایی بزرگ شامل توسعه پارک های علمی، استراحتگاه ها، هتل ها و واحدهای مسکونی در حدود ۱۰۰ مایل خط ساحلی در دریای سرخ است. در حالی که مساحت کل شهر بیش از ۳۳۴ کیلومتر مربع است، انتظار می رود فاز اول در سال ۲۰۲۲ برای عموم آزاد باشد.

به همین ترتیب، در اکتبر ۲۰۱۷، عربستان طرحهای خود را برای توسعه شهر بزرگ جدید به نام نئوم در استان تبوک با بودجه ۵۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد. در همین راستا، برنامه ریزی شده که شهر پیش بینی شده شامل فناوری های شهر هوشمند و همچنین به عنوان یک مقصد گردشگری در نظر گرفته شود.

مساحت این شهر ۲۶۵۰۰ کیلومتر مربع است و ۴۶۰ کیلومتر در امتداد ساحل دریای سرخ گسترش می یابد. بنابراین، انتظار می رود فاز اول شهر تا سال ۲۰۲۵ به پایان برسد. علاوه بر آن، بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته قرار است تا این شهر به طور کامل از منابع انرژی تجدید پذیر استفاده کند.

لذا، انتظار می رود پروژه های زیربنایی مختلف در حال اجرا و آینده تقاضا برای تجهیزات ساختمانی را ایجاد کنند که رشد بازار را در آینده را از پیش می برد.

چشم انداز رقابتی

برخی از بازیگران برجسته در بازار تجهیزات ساخت و ساز خاورمیانه عبارتند از Caterpillar Inc.، Liebherr Group، Kobelco Construction Machinery Co.، Hitachi Ltd.، Volvo AB، Komatsu Ltd. بر همین اساس، با حضور بسیاری از بازیگران بین المللی بازار بسیار رقابتی است و موجب می شود شرکت ها روشهای جدیدی را برای افزایش فروش خود ابداع کنند.

با این حال، با توجه به چندین پروژه زیرساختی در حال انجام و همچنین پروژه های آینده مانند جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ به میزبانی قطر، چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی و پروژه های جدید فرودگاه در کشورهای آفریقایی، انتظار می رود تقاضای زیادی برای تجهیزات ساخت و ساز ایجاد شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا