مسکن و ساختمان

پوراندخت دیوانیان دبیر کل کانون سراسری سازندگان مسکن و ساختمان کشور:

نگرش فنی و تخصصی دولت در صنعت ساختمان سبب موفقیت و بالندگی این بخش می شود

پوراندخت دیوانیان دبیر کل کانون سراسری سازندگان مسکن و ساختمان کشور با بیان اینکه دولت باید برنامه‌های جدید خود درحوزه مسکن را عملیاتی کند افزود: در این بخش لازم است که دولت نسبت به تکمیل واحد‌های نیمه کاره اقدام کند چرا که این اقدام سبب صرفه اقتصادی، و حفظ سرمایه های ملی در کشور خواهد شد.

او بیان اینکه با جابه جایی دولت ها، متولیان جدید نباید دید سیاسی نسبت به پروژه‌های عمرانی داشته باشند ونگاه آنها باید صرفا فنی وتخصصی باشد تاکید کرد: این نگاه،در جهت حمایت از مردم به عنوان بهره برداران از ساختمانها و هم چنین حفظ و بهره وری منابع مواد و انرژی سبب جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های ملی می‌شود. به عنوان مثال واژه های مسکن متری، مسکن اجتماعی، مسکن ملی، مسکن جوانان، مسکن مهر، .. همه وهمه با هدف خانه دارشدن مردم اجرایی شده است در نتیجه دستگاه های اجرایی باید به طرح‌های عمرانی و مخصوصا حوزه مسکن نگاه فنی داشته باشند.

پوراندخت دیوانیان دبیر کل کانون سراسری سازندگان مسکن و ساختمان کشور
پوراندخت دیوانیان دبیر کل کانون سراسری سازندگان مسکن و ساختمان کشور

دبیرکل کانون سراسری سازندگان مسکن و ساختمان کشوری با اشاره به وعده دولت برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی درسال گفت: ساخت این تعداد واحد مسکونی به امکانات بسیار زیادی نیاز دارد و هم اکنون پروژه‌های نیمه تمام زیادی درمسکن مهر وجود دارد که دولت می بایست ضمن ساخت یک میلیون مسکن باید اتمام این پروژه‌ها را در سریعترین زمان اقدام کند وسپس درجهت تعریف و برنامه ریزی ساخت وساز‌های جدید گام بردارد.

دیوانیان با بیان اینکه رها سازی و عدم تکمیل پروژه‌های نیمه کاره بارسنگینی به مردم و دولت تحمیل می‌کند افزود: لازم است که وزرای قدیم ، جدید و سازندگان پروژه های ساختمانی درجهت تشکیل و راه اندازی یک اتاق فکر برای اجرای درست اقدام کنند تا با ایجاد هم افزایی وهم فکری شرایطی را تعریف کنند که هیچ کدام ازپروژه‌های ساختمانی نیمه کاره باقی نماند.

دبیرکل کانون سراسری سازندگان مسکن و ساختمان کشوری درعین حال بکارگیری سازندگان ذیصلاح در اجرای پروژه‌های ساختمانی را امری الزامی دانست و با بیان اینکه ازصفر تا صد تولید مسکن باید به متخصصان سپرده شود ادامه داد: بکارگیری سازندگان ذیصلاح درساخت وساز‌ها سبب ارتقای کیفیت ساختمان‌ها وافزایش عمرمفید آن‌ها می‌شود این درحالی است که حضور افراد غیرمتخصص با تبعات جبران ناپذیری شامل کاهش عمرمفید ساختمان‌ها و تولید واحد‌های مسکونی بی کیفیت که سبب هدررفت سرمایه‌های ملی است می‌شود.

او همچنین درباره آخرین وضعیت شناسنامه فنی ساختمان هم گفت: شناسنامه فنی ساختمان به سندی گفته می‌شود که اطلاعات فنی و مشخصات ملکی ساختمان در آن به ثبت رسیده است. تمام ساختمان‌هایی که به طور قانونی ساخته شده باشند و عملیات ساخت و ساز آن‌ها زیر نظر سازنده ذیصلاح ‌انجام شده باشد و استانداردهای فنی ساختمان را رعایت کرده باشند باید این سند را داشته باشند. این سند بصورت مجموعه برگه‌های صحافی شده‌ای است که در قالب یک دفترچه اطلاعات از سوی وزارت راه و شهرسازی طراحی و چاپ شده است. شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در هنگام خرید و فروش ملک در کنار سایر اطلاعات و اسناد مربوط به ملک باید به خریدار تحویل داده شود.

این سند ساختمان اطلاعات کاملی را نسبت به ویژگی‌های فنی و نوع ساخت ساختمان ارائه می‌دهد.و از لحاظ کیفیت ساخت ساختمان ها گروه بندی خواهد شد.

دیوانیان همچنین به صدورشناسنامه فنی ساختمان صوری در برخی ازساختمان‌ها برای دور زدن قوانین ازسوی برخی ازافراد غیرمتخصص اشاره کرد و گفت: صدور این نوع شناسنامه‌ها دربردارنده هیچ نتیجه‌ای نیست، این درحالی است که چنانچه درهرمرحله ساختمانی، شناسنامه فنی توسط سازنده ذیصلاح تکمیل شود، این امر سبب می‌شود که شاهد تولید ساختمان‌های با کیفیت خواهیم شد.

دبیرکل کانون سراسری سازندگان مسکن و ساختمان کشور درباره دلایل تعلل دراجرای شناسنامه فنی ساختمان نیز گفت:

مطابق بند ز ماده ۲۱ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و بند چ ماده ۱۱۴ آیین نامه اجرایی آن، مصوب سال ۱۳۷۴ و مواد فصل نهم  آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون مذکور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان که حاوی اطلاعات مستند در باره مشخصات ساختمانی باشد در دو بخش تنظیم و صادر شده ولی متاسفانه به نظرمی رسد که تغییرمدیریت‌ها و سیاست‌ها ازجمله عوامل تعویق اجرای این قانون است. همچنین با توجه به اینکه اجرای این قانون تا حدی سبب افزایش هزینه‌های ساخت می‌شود این اقدام هم از جمله دلایل تعلیق اجرای این قانون است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا