نظام مهندسی

تعارض در تعارض منافع؛ یک سئوال اساسی از دستگاه نظارت بر انتخابات نظام مهندسی

درحالی به ایام انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی نزدیک می شویم که این رویداد مهم برای مهندسان دچار تعارض در تعارض منافع شده و لازم است رییس دستگاه نظارت به یک سئوال اساسی در این رابطه پاسخ دهد.

به گزارش صما، ۱۶ شهریور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در نشست با مدیران استانی با تأکید بر برگزاری به‌موقع و باکیفیت انتخابات اعضای هیئت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان گفت: در موضوع نظام مهندسی، نیازمند اصلاحاتی هستیم. حدود ۶۰۰ هزار نفر مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند و باید حافظ منافع مهندسان در کشور بود.

وی با اشاره به این که قانون نظام مهندسی ساختمان حتماً اصلاح می‌شود و هم‌اکنون اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان در دستور کار است، افزود: نباید از منافع سازمان نظام مهندسی ساختمان تنها عده خاصی بهره‌مند شوند، بلکه همه اعضا و مهندسان باید از این تشکل صنفی و بستری که وجود دارد استفاده کنند و بهره‌مند شوند.

وی بر برگزاری به‌موقع و بانظم انتخابات نظام مهندسی ساختمان تأکید و تصریح کرد: بخشنامه تعارض منافع موضوع مهمی است که باید در دستور کار همه دست‌اندرکاران و مدیران‌کل راه و شهرسازی استان‌ها قرار بگیرد.

در ادامه وی در همان روز با ابلاغ بخشنامه‌ای به شرح زیر خطاب به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها دستور تشدید نظارت بر اجرای بخشنامه تعارض منافع را صادر کرد؛‌

« نظر به رای صادره هیئت عمومی دیوان عدالت اداری موضوع دادنامه شماره  …  در زمینه دستورالعمل اجرایی این وزارتخانه به شماره … با موضوع اجتناب از تکفل همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی یا قبول تعارض منافع را فراهم می‌آورد (موسوم به بخشنامه تعارض منافع موضوع بند ۵ ماده ۲ مکرر آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اصلاحی ۱۳۹۴ هیئت وزیران) به اطلاع می‌رساند از آنجا که حسب رای مذکور دستورالعمل مورد اشاره مغایر با قوانین نبوده و قابل ابطال تشخیص داده نشده لذا بنا به مراتب اجرای دستورالعمل تایید و استوار می‌گردد. در این راستا با توجه به دادنامه شماره …. صادره از شعبه ۱۲ دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف عملیات اجرای قسمت پایانی بخشنامه شماره … ضمن تاکید بر مفاد ابلاغیه شماره … (موضوع اعلام عناوین برخی از مصادیق تخلفات حرفه‌ای و انتظامی به منظور ایجاد وحدت رویه) آن اداره کل موظف است نسبت به اجرای کامل سایر مفاد بخشنامه پیش گفته با قید فوریت اقدام لازم را معمول نماید.

شایان ذکر است اداره کل موظف است گزارشات اقدامات صورت گرفته را در اسرع وقت به معاونت مسکن و ساختمان ارسال کرده و دستگاه نظارت استان نیز مکلفند مراتب را با عنایت به نظام‌نامه رفتار حرفه ای اخلاقی در مهندسی ساختمان ابلاغی به شماره ۱۵۲۸۸/۱۰۰/۰۲ ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ و سایر مفاد قانون موصوف و آیین‌نامه اجرایی ان در بررسی صلاحیت‌های نامزدهای هیئت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها مد نظر قرار دهند.»

به گزارش صما، بررسی‌ها حاکی از آن است که در برخی استان‌ها، ادارات راه و شهرسازی ابلاغیه رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی را اجرا و کاندیداهای نهمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان دارای تعارض منافع را رد صلاحیت کرده‌اند.

برخی استان‌ها رای دستور موقت دیوان عدالت را اجرا کرده و افراد دارای تعارض منافع را تایید کرده‌اند! این استان‌ها در زمان حاضر با مکاتبه با وزارت راه و شهرسازی در خصوص تایید تا رد این کاندیداها کسب تکلیف کرده‌اند!

در این راستا یکی از استان‌ها در نامه‌ای به عبدی رئیس دستگاه نظارت بر انتخابات نظام مهندسی ساختمان کشور خواستار ارشاد در رابطه با این مسئله شده است.

در این بین یک پرسش اساسی از رئیس دستگاه نظارت بر انتخابات نظام مهندسی ساختمان کشور مطرح است. این‌که تکلیف فردی دارای تعارض منافع که صلاحیت وی بر اساس رای موقت دیوان تایید شده، اما مطابق بخشنامه وزیر راه و شهرسازی رد صلاحیت شده چیست. قرار است چگونه با این شخص اگر در انتخابات رای بیاورد، برخورد شود؟

آیا دستگاه نظارت بر انتخابات نظام مهندسی کشور برای جلوگیری از این تعارض در تعارض منافع تمهیدی اندیشیده است؟

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا