نظام مهندسی

وزیر راه: مدیران استانی وزارت راه بخشنامه تعارض منافع را در دستور کار قرار دهند

درحالی حدود ۱۵ نفر از اعضای کنونی هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان تهران به‌دلیل تعارض منافع برای انتخابات رد صلاحیت شده‌اند که وزیر راه و شهرسازی بر رعایت بخشنامه تعارض منافع تأکید کرد.

به گزارش صما، اخیراً همزمان با نزدیک شدن به ایام نهمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کشور حدود ۱۵ عضو کنونی هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران به‌دلیل تعارض منافع ردصلاحیت شده‌اند. این افراد سه روز برای اعتراض به موضوع رد صلاحیت مهلت خواهند داشت.

محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی اوایل تیرماه امسال با ابلاغ بخشنامه‌ای به‌شرح زیر به ادارات‌کل راه و شهرسازی استان‌ها تأکید کرد:‌ داوطلبان انتخابات هیئت مدیره که برخلاف تعهدنامه کارکرد داشته‌اند، رد صلاحیت می‌شوند.

«در جهت ارتقای سلامت اداری و بر اساس اختیار ناشی از ماده ۱۲۳ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۵ اعلام می‌شود به‌دلیل اینکه تمام داوطلبان عضویت در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها در زمان ثبت‌نام برای انتخابات دوره فعلی به‌صراحت تعهد به رعایت عدم تعارض منافع را تقبل و امضا کرده‌اند، لذا طبق تعهدنامه موصوف و مفاد نظام‌نامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در نظام مهندسی ابلاغی به‌شماره ۱۵۲۸۸/۱۰۰/۰۲ مورخ ۹ تیر ۱۳۹۵ توسط وزیر وقت راه و شهرسازی که در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ در روزنامه رسمی کشور منتشر شده است، هریک از اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها که در دوره تصدی علی‌رغم وظایف هیئت مدیره آن سازمان مندرج در بندهای ۵ و ۸ ماده ۱۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و بندهای ۵ و ۸ ماده ۷۳ آیین‌نامه اجرایی قانون موصوف و بر خلاف تعهدنامه و نظام‌نامه فوق‌الاشاره هر نوع ارجاع کار از طریق سازمان استان از کارشناسی موضوع ماده ۲۷ نظارت کنترل نقشه داشته‌اند و همچنین مسئولین ارجاع خدمات در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان از جمله ریاست سازمان مذکور مرتکب تخلف حرفه‌ای شده‌اند می‌بایست به‌قید فوریت و برای برخورد قانونی حداکثر ظرف مدت یک هفته به مراجع انتظامی موضوع ماده ۱۰۱ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اصلاحی سال ۹۴ برای برخورد قانونی معرفی شوند شورای مذکور موظفند خارج از نوبت به تخلفات مذکور رسیدگی کنند.

لازم به ذکر است این اشخاص به‌دلایل موصوف حائز شرایط برای داوطلبی جهت عضویت در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نیستند و هیئت اجرایی و دستگاه نظارت موظفند این موضوع را در زمان احراز صلاحیت افراد لحاظ کنند.»

با بخشنامه وزیر راه و شهرسازی اعضای هیئت‌مدیره‌های سازمان‌های نظام مهندسی و رؤسای این سازمان‌ها که خلاف تعهدنامه امضاشده کارکرد داشته و ارجاع کار داشته‌اند، رد صلاحیت می‌شوند و اجازه حضور در نهمین دوره انتخابات سازمان‌ نظام مهندسی ساختمان را نخواهند داشت.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در نشست با مدیران استانی با تأکید بر برگزاری به‌موقع و باکیفیت انتخابات اعضای هیئت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان گفت: در موضوع نظام مهندسی، نیازمند اصلاحاتی هستیم. حدود ۶۰۰ هزار نفر مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند و باید حافظ منافع مهندسان در کشور بود.

وی با اشاره به این که قانون نظام مهندسی ساختمان حتماً اصلاح می‌شود و هم‌اکنون اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان در دستور کار است، افزود: نباید از منافع سازمان نظام مهندسی ساختمان تنها عده خاصی بهره‌مند شوند، بلکه همه اعضا و مهندسان باید از این تشکل صنفی و بستری که وجود دارد استفاده کنند و بهره‌مند شوند.

وی بر برگزاری به‌موقع و بانظم انتخابات نظام مهندسی ساختمان تأکید و تصریح کرد: بخشنامه تعارض منافع موضوع مهمی است که باید در دستور کار همه دست‌اندرکاران و مدیران‌کل راه و شهرسازی استان‌ها قرار بگیرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا