مسکن و ساختمان

برآورد هزینه ساخت خانه در سال ۱۴۰۰

ساخت خانه فرآیندی پیچیده است که باید در طی مراحل مشخص شده‌ای انجام شود.

 در حالت عادی همه فکر می‌کنند که هزینه‌های ساخت ساختمان مربوط به مرحله اجرا هستند اما قبل از شروع عملیات ساختمانی، مالکان و سازندگان باید هزینه‌های تعیین شده‌ای را پرداخت کنند.

مهم‌تر از همه، پیش بینی و برآورد مقدار هزینه ساخت به ویژه در دوران بی‌ثابت امروز کشور، نیاز اساسی هر پروژه ساخت و ساز است. در صورت عدم برآورد صحیح ساخت خانه، مالکان نه تنها سودی نمی‌کنند بلکه متحمل ضررهای بسیاری نیز می‌شوند؛ اما جای نگرانی نیست! برآورد هزینه ساخت خانه در سال ۱۴۰۰ امکان پذیر است.

برای برآورد هزینه‌ها باید نسبت به هر یک از مراحل ساخت خانه، موشکافی عمیقی انجام شود. به موارد زیر توجه کنید:

هزینه خرید زمین

هزینه زمین مهم‌ترین بخش از هزینه‌های ساخت ساختمان است. زمین در هر یک از مناطق تهران و شهرهای دیگر متفاوت است، مثلاً در منطقه یک تهران زمین بسیار گران‌تر از منطقه ۱۱ است. در گام اول باید بسته به بودجه پرداختی خود، زمین با قیمت مناسب را در منطقه از شهر پیدا کنید. در این مهم، باید مسائلی مانند موقعیت زمین (شمالی، جنوبی، بر خیابان)، همجواری به امکانات شهری مانند مترو یا مدرسه، نقاط قوت و ضعف زمین و غیره را بررسی شوند. هزینه‌های بیمه تأمین اجتماعی هر ساله به میزان ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند که سازنده ملزم به پرداخت آن است.

هزینه جواز ساخت

معمولاً هزینه دریافت پروانه ساختمانی هر ساله به میزان ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا می‌کند. در این مهم باید مبنای محاسبه و اخذ عوارض ساختمانی در سال ۱۴۰۰ برحسب مناطق مختلف شهری را نیز لحاظ کرد. بدین معنا که عوارض در بعضی از مناطق گران‌تر هستند. محاسبه هزینه اخذ پروانه ساخت آپارتمان متناسب با کاربری ملک متفاوت است. عواملی که در هزینه اخذ جواز ساختمان تاثیر دارند شامل متراژ زمین، مساحت ناخالص، تعداد طبقات ساختمان، تعداد پارکینگ و قیمت منطقه‌ای مورد احداث بنا هستند.

هزینه خرید مصالح

قیمت مصالح ساختمانی را باید در برآورد هزینه ساخت خانه در سال ۱۴۰۰ لحاظ کرد. این هزینه خرید مصالح به نوع، کیفیت و قیمت روز بستگی دارد. حتی این مهم به منطقه احداث بنا نیز بستگی دارد، به این معنا که خانه‌های شمال شهر تهران معمولاً از متریال لوکس و با کیفیت‌تر استفاده می‌کنند. در این میان، باید با مشخص کردن اسکلت ساختمان و نوع کاربری بنا، هزینه خرید مصالح را با استفاده از متره و برآورد و فهرست بها محاسبه کرد. در ساختمان‌های بتنی، قیمت روز بتن آماده و سیمان مهم است. در سازه‌های فلزی، قیمت روز آهن باید لحاظ شود.

قیمت روز آهن آلات

قسمت مهمی از هزینه‌های ساخت ساختمان به ویژه در سازه‌های فولادی را قیمت آهن آلات به خود اختصاص داده‌اند. این مورد از این جهت اهمیت دارد که نوسان قیمت روز آهن آلات بیشتر از مصالح دیگر است. قیمت میلگرد و تیرآهن بخش بزرگی از هزینه‌ها را شامل می‌شوند که اغلب براساس نرخ ارز، میزان تقاضا، حمل و نقل به محل کارگاه، میزان تولید داخلی، مواد اولیه و غیره تعیین می‌شوند.

هزینه کارکرد پیمانکار

در صنعت ساختمان افراد باید با کارفرمای پروژه قرارداد منعقد کنند. این قرارداد به دو صورت اعم از با مصالح و بدون مصالح انجام می‌شود. در قرارداد با مصالح، کلیه هزینه‌های خرید مصالح ساختمان بر عهده پیمانکار است؛ اما در قرارداد بدون مصالح، تمام هزینه‌های خرید مصالح با مالک ساختمان است. تمامی وظایف دو طرف باید در قرارداد وارد شوند تا مشکلات حقوقی برای طرفین رخ ندهد. پرداخت هزینه ساخت از سوی پیمانکار به طور مستقیم بر هزینه‌های پروژه ساختمانی تأثیرگذار است.

هزینه نیروهای کاری و مزد کارگران

دستمزد مهندسان ناظر و کارگران ساختمانی در برآورد قیمت هر مترمربع ساختمان مؤثر هستند. هزینه نیروهای کاری و مزد کارگران به طور میانگین بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از مبلغ نهایی هر مترمربع ساخت خانه را به خود اختصاص می‌دهند. دستمزد نیروهای کاری در بیشتر موارد بسته به آنچه که سازمان‌ها و دولت تعیین می‌کنند محاسبه می‌شوند؛ اما در بساز و بفروشی به دلیل عدم تعهدات مربوط به بیمه کردن نیروهای کاری، دستمزد بین کارفرما و نیروهای کاری تعیین می‌شود.

هزینه سفت کاری

هزینه‌های مربوط به مرحله سفت کاری را نیز باید جزء قیمت ساخت آپارتمان در سال ۱۴۰۰ در نظر گرفت. سفت کاری شامل خاکبرداری، ساخت فونداسیون، ساخت اسکلت، دیوارچینی و کارهای فلزی مانند نعل درگاه پنجره‌ها و فریم فلزی چهارچوب درب‌هاست. اگر اسکلت ساختمان از نوع فولادی باشد، هزینه‌های سفت کاری تا ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کنند. هر مرحله از سفت کاری بسته به مصالح، زمان انجام کار و نیروهای مشغول در آن بخش، محاسبه می‌شود.

هزینه نازک کاری

کاری در حدود دو سوم هزینه‌های ساخت خانه را به خود اختصاص می‌دهد. علاوه بر نوع و کیفیت مصالح انتخابی که عامل تعیین کننده‌ای در هزینه ساخت است، مسائلی مانند تعداد نیروهای کاری، شرایط آب و هوایی (ساخت بنا در زمستان) و تمهیدات دیگری که باید با دقت محاسبه و بررسی شوند. هزینه‌های مربوط به طراحی دکوراسیون داخلی و نیازهای مربوط به زیباشناسی نما و فضاهای داخلی ساختمان نیز خود به تنهایی بخش مهمی از برآورد قیمت ساخت را به خود اختصاص داده‌اند.

جدول دستمزد استاد کار و کارگر در سال ۱۴۰۰ (شهریور) طبق جدول زیر است:

جدول دستمزد استاد کار و کارگر

جدول قیمت مصالح ساختمانی در سال ۱۴۰۰ (شهریور) طبق جدول زیر است:

 قیمت مصالح ساختمانی

کلام آخر

با تمام بررسی‌هایی که در برآورد قیمت ساخت هر مترمربع ساختمان داشتیم، باید به این نکته توجه کنید که قیمت‌ها به صورت روزانه تغییر می‌کنند و انتظار ثبات در قیمت‌ها را تا انتهای سال نباید داشت. از این رو، کلیه مراحل اجرای ساختمان جهت برآورد دقیق هزینه‌ها نیازمند یک تیم کارشناسی قوی و مجرب است که بتوانند به صورت حدودی و نزدیک به واقعیت، قیمت‌ها را برای چند ماه برآورد کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا