شهر

پول‌های «طرح ترافیک» کجاست؟

نقص فنی سامانه «تهران من» در حوزه مدیریت صدور مجوز روزانه طرح ترافیک، امکان رزرو طرح را از شهروندان تهرانی سلب کرده و باعث شده «فرمولی که شهرداری تهران برای فروش مجوز» اعلام کرده است، در عمل به اجرا درنیاید. این سامانه که از همان ابتدای راه‌اندازی با مشکلی از جنس «فعالیت دستی» به جای «عملکرد هوشمند» روبه‌رو بود، در حال حاضر شرایط رزرو مجوز روزانه طرح ترافیک را به خاطر همین اشکال، عملا برای متقاضیان تردد به محدوده طرح، سخت و برای بخشی از شهروندان نیز غیرممکن کرده است.

 ماجرا از این قرار است که مطابق ضوابط طرح ترافیک، کسانی که قصد رزرو طرح ترافیک روزانه را داشته باشند، باید ۷۸ هزار تومان به ازای هر بار رزرو روزانه، به حساب شهروندی خود در سامانه «تهران من» پرداخت کنند. مطابق فرمول رزرو، در مرحله بعد، متناسب با ساعت تردد به محدوده طرح ترافیک، «هزینه تردد» که به مراتب کمتر از رقم ۷۸ هزار تومان است، باید توسط سامانه محاسبه شود و مابه‌التفاوت آن تا رقم پرداخت اولیه، به حساب شهروندی فرد، عودت داده شود.  در قالب این فرمول، مبلغ عوارض دریافت مجوز روزانه طرح ترافیک برای فردی که صبح اول وقت (قبل از ساعت ۸:۳۰) برای مراجعه به محل کار، وارد محدوده طرح شود و در فاصله ساعت ۲:۳۰ تا ۴ بعداز ظهر از محدوده خارج می‌شود، رقم ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان است. این فرد برای رزرو، اما باید همان ۷۸ هزار تومان را پرداخت کند تا بعد از تردد، مبلغ ۶۳ هزار و ۳۰۰ تومان به حساب او بازگشت داده شود. همه این مراحل، در سامانه شهرداری تهران توضیح داده شده است اما «توسط سامانه»،به طور دقیق رعایت نمی‌شود. 

گزارشی که برخی شهروندان تهرانی درباره «نقص فنی سامانه صدور مجوز روزانه طرح ترافیک» ارائه کرده‌اند نشان می‌دهد، در یک نمونه، «از ابتدای شهریور ماه تاکنون، مبالغ پیش‌پرداخت برای رزروهای روزانه، مورد محاسبه سامانه قرار نگرفته و در نتیجه، مابه‌التفاوت مبالغ، به حساب فرد استفاده‌کننده مجوز برنگشته است». از آنجا که مبلغ رزرو، هزینه قابل توجهی به کسانی که در ساعات مشمول ارزان‌ترین مجوز تردد می‌کنند، تحمیل می‌کند، «عدم محاسبه به موقع هزینه نهایی مجوز طرح ترافیک» باعث می‌شود، امکان استفاده (رزرو) مجوز روزانه در روزهای بعد برای این افراد از بین برود.  شهروندان سوال می‌کنند، پول‌هایی که از آنها بابت رزرو روزانه طرح ترافیک کسر می‌شود و علی‌القاعده حداکثر تا روز بعد باید به حساب آنها بازگردانده شود اما نمی‌شود، «در چه حسابی نگهداری می‌شود؟» آیا این «عدم بازگشت به موقع مبلغ رزرو طرح ترافیک روزانه»، با ضوابط مصوب شهرداری تهران هماهنگ است یا «اشکال حل نشده سامانه تهران من» باید به فوریت توسط شهرداری رفع شود؟ از آنجا که چندهزار خودرو به صورت روزانه از مجوز روزانه طرح ترافیک استفاده می‌کنند، بی‌نظمی در «اعمال فرآیند هوشمند حساب و کتاب مبلغ مجوز طرح» می‌تواند از یکسو حقوق شهروندی را تحت تاثیر قرار دهد و از سوی دیگر باعث شود برخی افراد به جای حرکت در مسیر قانونی که همان دریافت مجوز روزانه است، وارد مسیرهای غیرقانونی و آسیب‌زننده به شهر همچون «مخدوش کردن پلاک خودرو» شوند.  مدیریت شهری تهران چند سالی است که تلاش می‌کند نشان دهد «شهر هوشمند شده است» و خدمات شهری به شکل «الکترونیکی» و غیردستی به مردم ارائه می‌شود. اما در دو مورد، یکی همین «نیاز سامانه تهران من به مراجعه روزانه خودروسوارها به سامانه برای کلیک روی گزینه پرداخت» و یکی هم «تردد خودروهای ۲۰۶ سفید رنگ با دوربین به سقف در سطح معابر برای جریمه کردن خودروهایی که بدون مجوز، در نقاط پارکینگ هوشمند پارک کرده‌اند»، کاملا مشخص است که «خدمات شهری در ظاهر به اسم هوشمند عرضه می‌شود». مدیران جدید شهرداری لازم است برای جلب اعتماد شهروندان، این مشکل را به فوریت حل کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا