مسکن و ساختمان

۴ شهر حاشیه‌ای، بحران بازار مسکن تهران را کنترل کردند

دبیر کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه قیمت مسکن در اطراف تهران یک چهارم پایتخت است گفت: اگر این ۴ شهر جدید حاشیه پایتخت نبود چه بسا بحران بازار مسکن عمیق‌تر می‌شد.

فرشید پورحاجت اظهار کرد: در دوره پرتلاطم بازار مسکن که اوایل سال ۱۳۹۷ از کلانشهر تهران آغاز و به سرعت دیگر شهرهای کشور را در بر گرفت تقاضای واقعی به شدت سرکوب شد تا جایی که هم‌اکنون نرخ رهن کامل از قیمت مسکن در سال ۱۳۹۶ بیشتر شده است.

قیمت مسکن در اطراف تهران حدود یک چهارم پایتخت است

وی افزود: افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن در کلان‌شهرها که با بالاترین فشار تقاضا برای مسکن به واسطه مهاجرت به مناطق کلان‌شهری و افزایش تعداد خانوارها مواجه بود متوسط قیمت مسکن در تهران را به رقم بی سابقه ۳۰ میلیون تومان در هر متر مربع رساند. مشخص است که با این رشد قیمت‌ها مسکن از دسترس اقشار کم‌درآمد و متوسط خارج شده است. به همین دلیل بسیاری از مستأجران و متقاضیان خرید مسکن به شهرهای اطراف سوق پیدا کردند؛ زیرا می‌توانند با پرداخت مبالغی حدود یک سوم تا یک چهارم نرخ کلانشهرها در اطراف خانه‌دار شوند.

این کارشناس مسکن یادآور شد: بنا به اعلام رسمی مسئولان ذی ربط فقط در دو سال اخیر که ما با معضل رکود عرضه مسکن در شهر تهران مواجه بودیم ٧٠ هزار واحد مسکونی تکمیل و تحویل متقاضیان شده است؛ بدون شک در خلأ چنین عرضه‌ای، عرصه بر اقشار کم‌درآمد و متوسط تنگ‌تر می‌شد.

سکونت ۵۰۰ هزار نفر در چهار شهر جدید اطراف تهران

به گفته پورحاجت، هم‌اکنون حدود ۵۰۰ هزار نفر در چهار شهرجدید پردیس، پرند، هشتگرد و اندیشه سکونت دارند که عمده آنها از تهران به این مناطق رفته‌اند. عرضه‌های اخیر مسکن مقداری سرریز جمعیت تهران را به خود جذب و نقش سوپاپ اطمینان را ایفا کرد. چه بسا اگر این مناطق نبود با یک انفجار قیمتی در دل شهرها مواجه می‌شدیم. البته کاستی‌هایی در خدمات و زیرساختهای شهرهای جدید وجود دارد که ساکنان را با مشکلاتی مواجه کرده اما روند کلی زندگی رو به بهبود و ارتقا است. سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز کاملاً ملموس است.

کمبودهای زیرساختی شهرهای جدید حاشیه تهران رفع شود

دبیر کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه ترجیح عمده مردم این است که بافتهای فرسوده نوسازی شود گفت: برنامه بازآفرینی و بهسازی مناطق ناکارآمد شهری به یک دهم اهداف خود هم نرسید اما از اواخر دهه ۱۳۶۰ با آغاز اجرای شهرهای جدید در توسعه افقی و ایجاد شهرهای مسکونی تا حدودی خوب عمل شد. البته اجرای زیرساخت‌ها با سرعت اجرای ابنیه همخوانی نداشت که در سالهای اخیر با تغییر نگرشی که در این شهرها صورت گرفته وضعیت رو به بهبود است. در این خصوص می‌توان به سرعت در ایجاد زیرساخت‌های اصلی چون مترو شبکه آزادراهی و بزرگراهی و احداث گسترده خدمات روبنایی نام برد.

رقم متری ۲.۷ میلیون به عنوان هزینه ساخت مسکن ملی شوخی است! / ‏ متری ۵ میلیون درست است

پورحاجت، رکود ساخت‌وساز را یکی از مهمترین عوامل ایجاد نابسامانی در بازار مسکن دانست و افزود: متأسفانه دولت قبل توجه چندانی به بخش خصوصی نداشت و فعالان صنعت ساختمان در حال ترک این حوزه هستند. این در حالی است که با کسری پنج میلیون واحد مسکونی مواجهیم و دولت‌ها بدون اتکا به بخش خصوصی توان احداث این تعداد مسکن را ندارند. امیدواریم در دولت سیزدهم فاصله ایجاد شده بین بخش خصوصی با دولت برداشته شود.

وی با اشاره تعیین قیمت هر متر مربع ۲.۷ میلیون تومان به عنوان هزینه احداث واحدهای طرح اقدام ملی مسکن گفت: از تابستان ۱۳۹۹ تا کنون این نرخ بروز رسانی نشده و با توجه به رشد سنگین قیمت مصالح ساختمانی، هم اکنون رقم متری ۲.۷ میلیون تومان به شوخی شبیه شده است! برآورد ما این است که قیمت هر متر مسکن ملی بالغ بر ۵ میلیون تومان شده و باید وزارت راه و شهرسازی این مبلغ را اعلام کند. در غیر این صورت بسیاری از سازندگان که با وزارتخانه قرارداد امضا کرده‌اند با مشکل مواجه خواهند شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا