دانشنامه ساخت و ساز

محافظ جان چیست؟ و چرا برای ساختمان ها ضرورت دارد؟

یکی از اساسی ترین عوامل در بروز خسارات مختلف مانند برق گرفتگی، آتش سوزی و غیره در اماکن مختلف رعایت نکردن مسائل ایمنی و عدم توجه به استانداردهایی است، که برای برق کشی این اماکن وجود دارد.

کلید محافظ جان یا همان کلید نشت جریان

محافظ جان نوعی کلید است که جریان سیم های رفت و برگشت را محاسبه و مقایسه کرده و در صورتی که تفاوت ولتاژی میان این سیم ها وجود داشته باشد، منجر به قطع مدار میگردد. اختلاف پتانسیل در سیم های رفت و برگشت، بر اثر به وجود آمدن جریان نشتی میباشد، که این جریان توسط کلید محافظ جان تشخیص داده شده و مدار راقطع نموده و از بروز اتش سوزی یا برق گرفتگی جلوگیری می نماید.

استانداردهایی که وجود دارد نشان می دهد که حداکثر مقدار جریانی که بدن یک فرد می تواند تحمل نماید، میزان ۳۰ میلی آمپر در مدت ۲۰۰ میلی ثانیه است که کلید محافظ جان پیش از آن که این مقدار جریان به بدن فرد برسد مدار را قطع نموده و از بروز خطرات مختلف جلوگیری می کند. بر اساس حساسیتی که وجود دارد، کلیدهای محافظ جان را در دو نوع خانگی و صنعتی طراحی و تولید می کنند و در این اماکن به کار می برند که علاوه بر حفاظت جانی افراد موجب محافظت و جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه ها و تجهیزات مختلف صنعتی نیز می گردد.

محافظ جان

مزایای استفاده از کلید محافظ جان

همانطور که گفته شد کلید محافظ جان می تواند از آسیب های جانی و مالی در افراد و دستگاه ها و تجهیزات مختلف جلوگیری نماید. در صورتی که در بدنه وسایل الکتریکی و یا این که در سیستم سیم کشی ساختمان، نشتی جریان وجود داشته باشد، با گذشت زمان میزان این نشتی افزایش یافته و ممکن است سبب سوختن و آسیب دیدن وسایل برقی در منزل یا صنایع مختلف گردد. به کار بردن کلید محافظ جان می تواند در کاهش مقدار هدر رفتن انرژی الکتریکی موثر واقع شده و و علاوه بر محافظت های جانی و مالی موجب صرفه اقتصادی نیز گردد. قیمت کلیدهای محافظ جان بسته به برند شرکت سازنده و آمپر کلید، در بازار متفاوت میباشد

تفاوت محافظ جان دوپل و چهارپل

کلید محافظ جان تیپ (AC) قادر به تشخیص جریان های نشتی (AC) میباشد و به اشکال دوپل و چهار پل در بازار موجود میباشد. برای مشترکین تک فاز یا خانگی، کلید محافظ جان به صورت دو پل یعنی فاز و نول به کار رفته و برای مشترکین سه فاز یا صنعتی این کلید به صورت چهار پل یعنی سه فاز و یک نول صورت می گیرد.

نکته: سیستم چهار پل هم می تواند با سیم نول و هم بدون آن انجام گیرد.

کلید+محافظ

آیا استفاده از کلید محافظ جان در ساختمان الزامی میباشد؟

مطابق با مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان و شیوه نامه شرکت توانیر بند ۴-۲-۱۰، استفاده از کلید حفاظت در برابرنشتی جریان RCCB (Residual Current Circuit ) برای کلیه ساختمان ها الزامی است. کلید RCCB انتخاب شده برای ساختمانهای مسکونی شهری باید حداقل شرایط و خصوصیات فنی زیر را دارا باشد:

  • تائیدیه استانداردهای ISIR۶۷۰۰ و IEC۶۱۰۰۸ را داشته باشد.
  • جریان عامل کلید های یاد شده حداکثر برابر با ۳۰میلی آمپر و به صورت غیر قابـل تغییـر و بـدون تـاخیر زمـانی باشد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که با توجه به حساسیت بالایی که اجرای سیم کشی و امور مربوط به برق در اماکن مختلف مسکونی یا صنعتی وجود دارد، نیاز است که تمام عملیات مربوط به نصب و یا رفع نقص و تعمیرات کلید محافظ جان توسط فرد متخصص در این کار صورت گرفته و به هیچ عنوان فردی که هیچ گونه تخصصی در این حرفه ندارد وارد عمل نگردد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا