مسکن و ساختمان

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاورین املاک

بخش خصوصی صنعت ساختمان بی انگیزه است

یکی از مهمترین اهداف دولت سیزدهم توجه ویژه به ساخت و ساز مسکن برای جوانان و آحاد مردم است وظیفه‌ای که به عنوان  نقش اصلی حاکمیت و دولت ها در جامعه اسلامی بی بدیل است و آنها با حمایت های خود باید برای مردم مسکن ایجاد کند.

از طرفی نیز اجزای متعددی در صنعت ساخت و ساز مسکن وجود دارند که یکی از آن‌ها اتحادیه‌ها و سندیکاها هستند در میان اتحادیه ها، مشاورین املاک بهترین مرجع اطلاع رسانی در حوزه افزایش قیمت مسکن و میزان عرضه و تقاضا خواهند بود.

بنابراین گزارش؛ مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاورین املاک با اشاره به ظرفیت بالای این اتحادیه گفت: در کشور حدود ۱۳۵ هزار مشاورین املاک فعال هستند که هر کدام بین ۴ تا ۲۰ کارمند دارند از طرفی نیز با رونق صنعت ساخت و ساز در کشور حدود ۱۸۴ شغل کلیدی وابسته به آن فعال می شوند؛ در واقع صنعت ساختمان یک صنعت مادر است که سایر مشاغل را به پویایی وا می دارد.

وی افزود: در این مجال شایسته است از مجلس شورای اسلامی کمال تشکر را داشته باشم که موجب تفکیک وزارت مسکن از وزارت راه و شهرسازی شد که کاری بسیار پسندیده و امید بخش است.با توجه به این که مشاورین املاک دربتن بازار خرید و فروش مسکن قرار دارند ماورای آمارهایی که اعلام می‌شود ما طی ۴ سال آینده نیاز به ساخت ۵ میلیون واحد ساختمان جدید داریم.

خسروی عنوان کرد: علاوه بر بحران کمبود واحد مسکونی در کشور بحران دیگری از سوی دولت یازدهم  و دوازدهم بر جامعه تحمیل شد که هیچ اقدامی برای ساخت مسکن نکرد.

وی تصریح کرد: از طرفی نیز از سوی دولت با آمارهای عجیب و غریبی مواجه  شدیم که موجب تلاطم بازار مسکن شد به عنوان مثال در خرداد ماه سال ۹۹ با اعلام دولت، مسکن ۴۸ درصد افزایش قیمت داشته است این در حالی بود که  در کف بازار تنها شاهد ۱۲ درصد افزایش قیمت بودیم از همین رو اعلام نرخ افزایش قیمت های غیر واقعی برای بازار مسکن مشکل‌ساز شد.

رییس اتحادیه املاک کشور گفت: در دولت جدید برای رونق ساخت و ساز و باید بخش عمده‌ای از فعالیت ها برگرده بخش خصوصی باشد در گذشته بخش خصوصی تنها ۳۰ درصد بر قیمت تولید نهایی خود  می افزود، اما در حال حاضر عمده ساخت ساز ها بر عهده بانک هاست با آنها هر میزان بخواهند قیمت تمام شده مسکن را افزایش می دهند همین امر موجب می شود تا بخش خصوصی انگیزه برای ساخت و ساز نداشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درخواست داریم تا ضمن ارائه تسهیلات معقول به مردم شرایط سخت را کم کرده تا آنها بتوانند صاحبخانه شود البته در این میان نباید از نقش انبوه سازان غافل شد چرا که تجربه گذشته در ساخت مسکن مهر گواهی بر موفقیت انبوه سازان در ساخت مسکن بود و ما باید از این بخش به خوبی و بهینه استفاده کنیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا