یادداشت

پیش‌درآمدی بر کمپین ملی نما

نمای ساختمان‌ها جزئی لاینفک از سیما و منظر شهری است؛ تا جایی که عدم زیبایی و تناسب‌شان به سادگی می‌تواند تمام تلاش‌های مدیران شهری در جهت زیباسازی شهرها را خنثی کند.

از سوی دیگر، این نماها بخشی مهم از هویت شهرهاست و مهم‌ترین تصویری است که در ذهن شهروندان، مسافران و رهگذران ماندگار می‌شود.

ما به همان اندازه که نیویورک را با آسمان‌خراش‌هایش به یاد می‌آوریم، یزد را نیز با نمایی از خشت و گل در خاطر نشانده‌ایم و این همان رد جاودانه‌ای است که بناها با نماهایشان بر ذهن ما به جای می‌گذارند.

سعید ظریف
مدیر مسئول مجله ساختمان و مدیرعامل مجتمع رسانه ای راه و ساختمان

باری، چند صباحی بود، به خصوص در چهار دهه اخیر که گویی همه‌ی ذوق و سلیقه‌ی مردم این مرز و بوم در خلق بناها و نماهای ماندگار ناگهان ناپدید شده و بخش بزرگی از شهرها در غباری از کج‌سلیقگی و بی‌هویتی فرو رفتند؛ از یک سو، نماهای کاملا رها شده که سازنده حتی به خود زحمت اجرای یک روکش ساده را هم نداده بود و از سوی دیگر، انبوه نماهای بی‌هویت التقاطی و وارداتی که هیچ نشانی از فرهنگ معماری و انسانی این سرزمین نداشت.

 

و این روال ادامه داشت تا این که خوشبختانه از چند سال پیش، به تدریج نگاه مدیران شهری در تهران و کلانشهرها معطوف شد به مقوله‌ی نما و اهمیت آن نه تنها به عنوان یک عنصر فرهنگی و زیباشناسانه، بلکه به عنوان یک حق عمومی و شهروندی؛ رویکردی که در نهایت منجر شد به شکل‌گیری کمیته‌های نما در مناطق تهران و سرانجام در کلانشهرهای کشور.

به همین دلیل است که امروز، اگرچه در کوتاه‌مدت انتظار عبور کامل از ناهنجاری‌های به جا مانده از دهه‌های اخیر دور از انتظار است، اما دست کم با حساسیت ایجاد شده در امر نما و ساماندهی آن، می‌توان به آینده‌ی درخشان سیمای شهرهایمان امیدوار بود.

ما نیز در این رهگذر چند سالی است که تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا رسالت خود را به عنوان یک رسانه‌ی تخصصی به انجام برسانیم و در این مسیر، برگزاری دو همایش و نمایشگاه بزرگ نما و راه‌اندازی پویش گسترده‌ای تحت عنوان کمپین “نما، هویت شهر ما” در مناطق ۲۲‌گانه‌ی تهران شاهدی بر این مدعاست.

خبر خوش این که سرانجام، پس از برگزاری دومین همایش و نمایشگاه نما در سال گذشته ، از کمپین ملی “نما” جهت برگزاری در کلانشهرهای کشور رونمایی به عمل آمد و کلانشهر تبریز به عنوان اولین مقصد این رویداد برگزیده شد که در تاریخ ۳ و ۴ شهریور ۱۴۰۰، میزبان سازندگان، طراحان، تولیدکنندگان، مدیران شهری و سایر ذینفعان صنعت ساختمان این شهر خواهد بود.

امید که این پویش ملی، پس از کلانشهرهای کشور به سرتاسر نقاط این مرز و بوم تسری پیدا کند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا