مسکن و ساختمان

خواب بازار مسکن در ۶۰ درصد محله های تهران

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از ۳۹۹ محله تهران در ۲۵۰ محله اصلا معامله ای انجام نمی شود، گفت: حتما اگر تلاطمی در بازارهای موازی ایجاد شود، اثراتش در بازار مسکن کمتر خواهد بود و ثبات از واکنش های فعلی این بازار قابل انتظار است.

محمود محمودزاده اظهار کرد: در خردادماه اعلام شد متوسط قیمت مسکن در تهران ۳ درصد افزایش یافته در حالی که از ۳۹۹ محله پایتخت در ۲۵۰ محله اصلا معامله ای صورت نگرفته است. یعنی در حدود ۶۰ درصد محلات حتی یک قرارداد هم امضا نشده است. از ۴۰ درصد مابقی هم در بعضی محله‌ها فقط شاهد انعقاد یکی دو فقره قرارداد خرید و فروش بوده ایم. بنابراین ارائه داده های قیمتی از چنین بازاری اشتباه است و به همین دلیل از سال ۱۳۹۸ اعلام کردیم این شیوه را قبول نداریم.

 وی افزود: قیمت های اعلامی براساس متوسط نرخ معاملات ارائه می شود در حالی که معاملات بسیار کاهش یافته است. نمی شود وقتی در یک محله دو فقره معامله صورت می گیرد همان را ملاکی برای اعلام متوسط آن محله در نظر گرفت.

به گفته محمودزاده، چندمحله محدود در تهران در مناطق ۱، ۳، ۴، ۵ و ۶ هستند که فضای بورس بازی مسکن در آنجا وجود دارد. به طور مثال در شرق منطقه ۴ معاملات بسیار بیش از دیگر محله های این منطقه است. پس نباید با استناد به قیمت هایی که از قراردادهای این محله استخراج می شود برای دیگر محله‌های منطقه ۴ یا کل شهر تهران نرخ تعیین کرد.

وی با بیان اینکه برنامه ارائه آمار صحیح از بازار مسکن در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، گفت: به دلیل درگیری و مشغله ای که درخصوص سامانه املاک و اسکان داشتیم موضوع آمار به تعویق افتاده اما بزودی آمار اعلام خواهد شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا