مسکن و ساختمان

گفتگو با کریم باقری، رئیس گروه معماری و شهرسازی و امور عمرانی دفتر فنی استانداری تبریز و عضو کمیته نمای تبریز:

نمای شهری، سهم شهروندان است

کمپین نما، رویدادی بود که طی سال های ۹۸ و ۹۹، به شکل یک سلسله همایش و کارگاه آموزشی، با موفقیت در مناطق ۲۲ گانه تهران برگزار گردید. پس از آن، کمپین ملی نما با هدفگذاری کشوری، طی مراسمی در دومین همایش و نمایشگاه نما، توسط جمعی از مدیران شهری تهران و کلانشهرها رونمایی گردید و کلانشهر تبریز به عنوان اولین مقصد آن در سال ۱۴۰۰ در برگزیده شد.

به مناسبت این رویداد که در تاریخ ۳و ۴ شهریور ۱۴۰۰ در تبریز برگزار می‌شود گفتگویی داشتیم با کریم باقری، رئیس گروه معماری و شهرسازی و امور عمرانی دفتر فنی استانداری تبریز و عضو کمیته نمای تبریز که حاصل آن پیش روی شماست:

همانطور که مطلع هستید در تهران و برخی از کلانشهرهای کشور مثل تبربز کمیته‌‌هایی تحت عنوان کمیته نما تشکیل شده که روند بررسی و صدور مجوز برای نمای ساختمان‌ها و ساماندهی سیما و منظر شهری را به عهده گرفته‌اند. از دیدگاه شما چرا نماهای ساختمانی تا این حد اهمیت یافته است؟

نما از آنجا که نمود بیرونی یک سازه است که در فضای عمومی به چشم می آید، در نتیجه مستلزم داشتن یک نظمی است که پروسه نظارت بر طراحی و اجرای آن را می‌طلبد؛ چه از نظر نوع مصالح و چه از نظر طرح و رنگ و باف، به طوری که بتواند به جداره معابر و خیابان‌ها جلوه بهتری بدهد.

در واقع می توان گفت که نمای شهری سهم شهروندان است که باید سرمایه‌گذاران و مالکین برای این موضوع ارزش قائل شوند و این حق را محترم بشمارند.

علاوه بر این، بحث ملاحظات اقلیمی و سایر مسائل نیز دخیل است.

دغدغه‌های اصلی کمیته نما در تبریز چیست؟

کارگروهی که تحت عنوان کمیته نما شکل گرفته، بیشتر به دنبال این است که بحث بدنه و جداره نما را مورد بررسی قرار دهد.

در حال حاضر ما با وجود این که با همکاری اساتید و اعضای ادارات ذیربط توانستیم به موضوع وارد شویم و در خصوص تک بناها موثر باشیم، بحث تاثیرگذاری در بدنه‌ها بیشتر مد نظر بوده است؛ به خصوص از لحاظ نوع مصالح و سازگاری آن با اقلیم، فرم کلی ساختمان‌ها، شروع و اتمام نما، کادر بندی پنجره‌ها و …

ولی دغدغه ای که در حال حاضر وجود دارد بحث هزینه‌هاست که بتوانیم یکسری ساختمان هماهنگ در جوار خیابان ها داشته باشیم که بتوانند به گونه‌ای همگون، بدنه کلی معابر را شکل دهند.

خوشبختانه حساسیت کمیته‌های نما باعث شده که طراحان و معماران نیز به نوبه خود حساسیت بیشتری در مورد نما به خرج دهند و حتی ما پیشنهاد کردیم که نام طراح نما به صورت برجسته در نما حک شود که اگر کاری برجسته بود جنبه تشویق پیدا کند و حتی اگر هم طرح خیلی جالبی نبود تلنگری باشد برای پیشرفت در طراحی‌های بعدی.

البته برای ما اعمال یک سری تغییرات در فرآیند صدور پروانه نیز مطرح است که مرحله صدور جواز برای نما را به یک مرحله عقب‌تر از صدور پروانه ساختمانی برگردانیم تا بتوانیم با روالی بهتر، اهدافی را که در جهت ساماندهی نماها و سیما و منظر شهری تبریز دنبال می‌کنیم، پیگیری نماییم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا