مسکن و ساختمان

گفتگو با صبا ناظمی، نماینده سازمان سیما و منظر و عضو کمیته نمای شهرداری تبریز:

وجود مدهای غلط و تفاوت در نگاه کارفرمایان و کمیته‌های نما

کمپین نما، رویدادی بود که طی سال های ۹۸ و ۹۹، به شکل یک سلسله همایش و کارگاه آموزشی، با موفقیت در مناطق ۲۲ گانه تهران برگزار گردید. پس از آن، کمپین ملی نما با هدفگذاری کشوری، طی مراسمی در دومین همایش و نمایشگاه نما، توسط جمعی از مدیران شهری تهران و کلانشهرها رونمایی گردید و کلانشهر تبریز به عنوان اولین مقصد آن در سال ۱۴۰۰ در برگزیده شد.

به مناسبت این رویداد که در تاریخ ۳و ۴ شهریور ۱۴۰۰ در تبریز برگزار می‌شود گفتگویی داشتیم با صبا ناظمی، نماینده سازمان سیما و منظر و عضو کمیته نمای شهرداری تبریز که حاصل آن پیش روی شماست:

صبا ناظمی
صبا ناظمی، نماینده سازمان سیما و منظر و عضو کمیته نمای شهرداری تبریز

موضوع نما به عنوان یک شهروند برای شما چقدر اهمیت دارد و آن را چقدر در زندگی روزمره تاثیر گذار می‌دانید؟

در واقع دغدغه من به عنوان یک شهروند و یک معمار نسبت به نماهای شهری بسیار زیاد است؛ چرا که نماها وضعیت بسیار نامطلوبی دارند. درست است که ما از طراحان انتظار داریم که در این زمینه حساسیت بیشتری به خرج دهند ولی بخش اصلی مشکل به کارفرماها برمی‌گردد که اجازه نمی دهند چیزی که مطلوب طراحان است پیاده شود.

برای مثال، ما در کمیته نمای تبریز به این تصمیم رسیده‌ایم که آجر قزاقی برای نما مناسب‌تر است و این چیزی است که در نظام مهندسی هم تایید شده، اما بسیاری از کارفرمایان با آن مخالفند و معتقدند که باید نمای ساختمان‌شان لوکس باشد؛ البته لوکس به تعبیر خودشان. در واقع، منظورشان نماهایی است که اغلب به غلط مد شده‌اند، مثل نماهای سنگی یا رومی.

به نظر شما این مشکل را چگونه می توان حل کرد؟

تنها کاری که می توان کرد این است که به آنها مجوز چنین کاری را نداد. ما پروژه‌ای کار کردیم در خصوص خیابان‌های نمونه و آن را در خیابان تربیت تبریز اجرا کردیم. در این پروژه تمام نماهای مغازه‌ها می‌بایست یکدست باشند. بر همین اساس همه آنها با چوب نما و به یک اندازه کار شده و حتی از فونت یکسانی برای عنوان سردر مغازه استفاده نمودند. در نهایت یک ساماندهی کلی در پیاده‌راه این خیابان صورت گرفت که بسیار موفق بود و دلیل موفقیت آن این بود که اجرای این پروژه برای تمام مغازه ها الزامی شد.

چنین کاری را شاید بتوان برای نما و جداره ساختمان‌ها در یک خیابان نیز انجام داد؛ اما برای پروژه‌های در دست بهره‌برداری، مالکان هزینه نمی‌کنند؛ مگر اینکه آن را در یک خیابان جدید پیاده کنیم.

طی مدتی که کمیته‌های نما در تبریز فعال شده‌اند، آیا تغییرات محسوسی ایجاد شده است؟

بله، ما تمام سعی خود را می کنیم که با روش های مختلف، مصالح و طرح‌های مطلوب را برای نما تایید کنیم و حتی اگر کارفرمایی اصرار بر استفاده از سنگ دارد، طرح او را ساده‌سازی کنیم.

متاسفانه بسیاری از کارفرماها نماهای ساختمان‌های مجاور را از نظر ایجاد یک بافت هماهنگ، در طراحی مدنظر قرار نمی‌دهند و این یکی از مهمترین موارد مشکل‌زاست. در واقع هر کارفرمایی به فکر این است که نمای ساختمان خود را شاخص کند و این امر موجب عدم هماهنگی در سیما و منظر شهری می‌شود.

موضوع بسیار مهم و مشکل‌ساز دیگر، دیدن ساختمان ها به شکل تک‌بنا است، به خصوص در موضوع نما. بدون توجه به بافت، همجواری‌ها، خط آسمان و هویت شهری. در نتیجه دچار اغتشاش بصری در نماهای شهرهایمان هستیم‌ که ما در کمیته نما سعی داریم به سمتی برویم که این نابسامانی تا حد امکان برطرف شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا