نظام مهندسی

گفتگو با بیتا باقری، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی و کمیته نمای تبریز:

عدم توجه به ساختارهای قبلی باعث ایجاد ناهمگونی در بافت‌های شهری ما شده است

کمپین نما، رویدادی بود که طی سال های ۹۸ و ۹۹، به شکل یک سلسله همایش و کارگاه آموزشی، با موفقیت در مناطق ۲۲ گانه تهران برگزار گردید. پس از آن، کمپین ملی نما با هدفگذاری کشوری، طی مراسمی در دومین همایش و نمایشگاه نما، توسط جمعی از مدیران شهری تهران و کلانشهرها رونمایی گردید و کلانشهر تبریز به عنوان اولین مقصد آن در سال ۱۴۰۰ در برگزیده شد.

به مناسبت این رویداد که در تاریخ ۳و ۴ شهریور ۱۴۰۰ در تبریز برگزار می‌شود گفتگویی داشتیم با بیتا باقری، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی و کمیته نمای تبریز که حاصل آن پیش روی شماست:نظام مهندسی

اخیرا شهرداری‌ها به خصوص در کلانشهرها حساسیت بیشتری نسبت به موضوع نما پیدا کرده‌اند. شما اهمیت این مقوله را چگونه می‌بینید؟

پیش از هر چیز باید بگویم در طول سالیان اخیر که این همه ساخت‌و‌ساز خارج از ضوابط و قانون و قاعده صورت گرفته، امید داریم که برگزاری رویدادهایی مانند کمپین نما بتواند در ساماندهی سیما و منظر شهری موثر واقع شود.

و اما در پاسخ به سوال شما باید بگویم ما در کشوری زندگی می‌کنیم که اکثر شهرهای آن دارای هویت بسیار غنی فرهنگی هستند و همچنین بافت‌های تاریخی و فرسوده که در بسیاری موارد فراموش و به حال خود رها شده‌اند. متاسفانه ما بدون توجه به ساختار های قبلی به سمت حرکت های جدیدی رو آورده‌ایم، بدون اینکه بدانیم آیا با هویت، اقلیم، فرهنگ و رسوم ما سازگاری دارد یا نه؟

این موضوع در دراز مدت باعث ایجاد ناهمگونی و عدم هماهنگی در بافت‌های شهری ما شده است.

کمیته نمای تبریز بیشتر روی چه مسائلی تاکید دارد و رویکرد غالب آن چیست؟

هنوز برای تعدادی از کارفرماها غیرقابل هضم است که تغییرات و اصطلاحاتی در طراحی نماهایشان اعمال شود، ولی در نهایت ما به نتایج خوبی رسیدیم و توانستیم جلوی بعضی از حرکت هایی که ممکن بود به غلط تبدیل به یک مد شود را بگیریم.

البته این یک حرکت نوپاست و نیاز است که روی آن تاکید بیشتری شود به خصوص در مورد بافت‌های قدیمی که حائز ارزش‌های زیادی است.

عدم رعایت مسائلی مثل ارتفاع صحیح ساختمان‌ها، بی‌توجهی به بحث سایه‌اندازی، عرض دهانه‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌ها به مرور موجب شده فضاهایی که در گذشته فراخ و دلباز به نظر می‌رسید تبدیل به فضاهایی دلگیر شود.

اگر بخواهیم به طور اصولی وارد این مقوله شویم نیاز به ساختار و برنامه‌ریزی جامع و ریشه‌ای داریم.

در مورد محتوای کمپین نمای تبریز چه نظرات و پیشنهاداتی دارید که بتواند در جهت اهداف کمیته‌های نما موثر واقع شود؟

مشکلی که ما الان پس از تجربه سالیان دراز با آن مواجهیم و باعث شده که هدف گذاری‌هامان اغلب به نتیجه نرسد، عدم هماهنگی بین ارگان‌های مختلف است. ما در مقوله نما هم به شدت با این مشکل مواجهیم.

اگر در قدم اول بتوانیم موضوعی را که پیش می بریم همگانی کنیم و همه ارگانها از آن تبعیت کنند کمیته‌های‌نما بهتر می توانند به اهداف خود دست پیدا کنند. در غیر این صورت اگر برخی بتوانند به طرق مختلف حمایت شده و مورد استثنا واقع شوند، قانون‌گریزی به یک روال تبدیل خواهد شد و نخواهیم توانست به نتیجه مطلوب برسیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا