مسکن و ساختمان

بهره وری سیستم ها و مصالح، شرط مصرف بهینه انرژی است

عضو هیئت مدیره انجمن بهینه سازی مصرف انرژی با تاکید بر اینکه صرفه جویی در مصرف انرژی باید در بخش ساختمان لحاظ شود، گفت: مصرف انرژی در بخش ساختمان در سه مقطع زمانی صورت می گیرد.

جعفر قرائتی ستوده در این زمینه تشریح کرد: مرحله اول مربوط به پیش تولید ساختمان و یا تولید مصالح ساختمانی از قبیل سیستم ساخت، اسکلت و… است. مرحله دوم مربوط به مرحله تولید ساختمان است که مجموعه این مصالح به صورت یک پکیج تبدیل به ساختمان می شود. مرحله سوم هم مربوط به زمان بهره برداری است.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان تمهیداتی را در این زمینه دیده و برای کاهش مصرف انرژی، یکسری عایق بندی ها را به ساختمان اضافه کرده است، اما از آن طرف صنایع داخلی که تجهیزات و متریال ساختمانی تولید می کنند، به واسطه مشکلات تحریم و اقتصادی از این حوزه خارج شده اند، به دلیل اینکه دیگر لوازمی وجود نداشت که بخواهند برچسب کنترل مصرف را روی آن قرار دهند. در حالی که یک زمانی لوازم خانگی از قبیل یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی در کنار تجهیزات دیگر مثل موتورخانه ها، دارای برند انرژی بودند.

این کارشناس انرژی یادآور شد: به طور مثال ما در صنعت خودرو به دنبال این بودیم که خودروهای یورو ۵ تولید کنیم، اما در حال حاضر با توجه به شرایطی که به وجود آمده، همان یورو ۳ همه تولید می کنیم، به جای یورو ۲ و یورو ۱ کار نمی کند. چون کیفیت ها کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: از طرف دیگر مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان که به بحث نگهداری از ساختمان ها می پردازد، در حال ابلاغ و الزامی شدن است که اگر لازم الاجرا شود، موجب کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها خواهد شد.

قرائتی ستوده همچنین اعلام کرد: اخیرا به ساختمان های دولتی هم ابلاغ شده که در ساختمان هایی که مصرف برق و گاز آنها در فصول تابستان و زمستان زیاد باشد، برق و گاز آنها را قطع می کنند و در کنار آن نرخ حامل های انرژی را برای این ساختمان ها با قیمت بالاتری محاسبه خواهند کرد و این همان موضوعی است که مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان هم آن را دنبال می کند.

به گفته وی، مسیر خوبی در پیش روی ماست که حداقل می تواند منجر به صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی در ساختمان ها شود، اما به طور کلی آن هم نیاز به یک برنامه ریزی دقیقتر دارد.

این صنعتی ساز مسکن درخصوص راهکار پیشنهادی برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها گفت: به طور مثال سیستم های ICF حداقل ۵۰ درصد منجر به ذخیره انرژی چه در گرمایش و چه در سرمایش به دنبال دارند. یعنی پرت انرژی به دنبال نخواهد داشت و منجر به حفظ سرما و گرما در داخل ساختمان می شود. درنتیجه مصرف برق و گاز در ساختمان را کاهش می دهد. ضمن اینکه میزان تجهیزات مورد استفاده برای تامین گرمایش و سرمایش ساختمان را کاهش می دهد. یعنی به تعداد رادیاتورهای کمتر و یا نصب کولر کوچکتری نیاز خواهد بود.

وی تاکید کرد: ضمن استفاده از این قبیل سیستم ها در ساختمان ها، باید عایق بندی را هم مورد لحاظ قرار داد. ضمن اینکه از سوی دیگر باید به دنبال استفاده از تجهیزاتی برویم که بهره وری بالاتری در عین مصرف کم انرژی دارند. در موتورخانه ها هم به همین ترتیب است. به طور نمونه در یکسری الکتروموتورهای آلمانی مصرف برق، واقعا نصف میزان برق مصرفی توسط الکتروموتورهایی است که ما اکنون در خانه های خود استفاده می کنیم.

قرائتی ستوده یادآور شد: لذا ما هم باید در این مسیر حرکت کنیم که تولیدات داخلی ما به این سمت و سو حرکت کنند که تولیدات داخلی ما نیز در بخش های تجهیزات، سیستم های ساخت و مصالح مصرفی از این مزیت در بخش انرژی برخوردار باشند.

وی با تاکید بر اینکه باید از مصالحی استفاده کنیم کهCO2 کمتری تولید می کنند و انرژی کمتری برای تولید آنها نیاز است، تصریح کرد: به طور مثال تولید مصالحی مثل آجر، سیمان و فولاد به صرف انرژی بسیاری نیاز دارند که با آزادسازی نرخ انرژی قیمت آنها بیش از پیش افزایش می یابد، در حالی که اگر از سیستم های صنعتی در ساختمان ها استفاده کنیم این مصرف انرژی بسیار کاهش می یابد و مجموعه این موارد اگر در کنار هم لحاظ شوند، منجر به کاهش مصرف انرژی می شود.

وی با بیان اینکه راندمان در کاهش مصرف انرژی بسیار اثرگذار است، گفت: اگر مصرف مصالحی مانند سیمان و آجر و فولاد را در ساختمان به نصف کاهش دهیم به معنی این است که بهره وری و راندمان را تا دوبرابر افزایش داده ایم و به همین سادگی و با برنامه ریزی های این چنینی می توانیم مصرف انرژی را در بخش ساختمان کنترل کنیم.

گفتنی است در همین راستا پنجمین نمایشگاه و همایش ساختمان پایدار به همت مجتمع رسانه‌ای راه و ساختمان در نیمه اول مرداد ماه ۱۴۰۰ در محل نمایشگاه های تخصصی شهرداری تهران(بوستان گفتگو) برگزار می‌شود، علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر میتوانند به این لینک مراجعه کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا