نظام مهندسی

در نامه‌ای به مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها ابلاغ شد؛

جزئیات رفع ابهام در خصوص نحوه اجرای ماده ۶۱ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به مدیران کل راه و شهرسازی، جزییات رفع ابهام در خصوص نحوه اجرای ماده ۶۱ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را در چهار بند، ابلاغ کرد.

به گزارش صما، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در نامه ای به مدیران کل راه و شهرسازی استان های سراسر کشور با موضوع رفع ابهام در خصوص نحوه اجرای ماده ۶۱ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نکاتی را مطرح و بر رعایت آنها تاکید کرد.

متن ابلاغیه بدین شرح است: در اجرای ماده ۱۲۳ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۵ و در جهت رفع ابهام در خصوص نحوه اجرای ماده ۶۱ آیین‌نامه اجرایی مذکور موصوف، موضوع تناسب اعضای هیات‌مدیره با تعداد اعضای نظام مهندسی استان به تفکیک رشته‌های اصلی به شرح جدول موضوع این ماده، شمارش آرا و سایر امور مربوط به انتخابات، موارد زیر ابلاغ می‌شود:

۱- تعیین اعضای هیات‌مدیره در هر رشته باید متناسب با تعداد اعضای نظام مهندسی استان در همان رشته به نسبت کل اعضای نظام مهندسی ساختمان با رعایت محدوده مقرر برای هر گروه در ماده ۶۱ آیین‌نامه اجرایی قانون و انتخاب یک نفر حائز بالاترین رای در هر رشته باشد.

۲- مطابق تبصره ماده ۱۲ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در هریک از رشته‌های اصلی ساختمان که نماینده یا نمایندگانی در هیات‌مدیره سازمان استان دارند یک نفر به عنوان عضو علی‌البدل هیات‌مدیره انتخاب خواهد شد. لذا در مواردی که یک رشته فاقد ۷ عضو در سازمان استان باشد یا علیرغم وجود بیش از ۷ نفر عضو در آن رشته، داوطلب عضویت در هیات مدیره وجود نداشته باشد صرفا بر اساس تبصره ماده ۶۱ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (الحاقی ۱۳۸۸) برای تامین باقی‌مانده اعضای هیات‌مدیره از سایر رشته‌های آن گروه به تعداد موردنیاز از حائزین بالاترین آرا انتخاب خواهند شد و اگر در هیچ یک از رشته‌های یک گروه، داوطلب واجد شرایط و حدنصاب لازم وجود نداشته باشد، برای تامین باقیمانده اعضای هیات‌مدیره از رشته‌ها و گروه‌های دیگر بدون توجه به رشته و به ترتیب حائزین اکثریت آرا انتخاب خواهند شد. در اینگونه موارد در رشته یا رشته‌های مذکور، عضو علی‌البدل تعیین نخواهد شد و برای تعیین اعضای اصلی و علی‌البدل سایر رشته‌ها با رعایت تبصره ۲ ماده ۶۱ آیین‌نامه موصوف، در ابتدا در هر رشته حائز بالاترین آرا به عنوان اعضای اصلی تعیین و سپس اعضای علی‌البدل مشخص می‌شوند.

۳- مطابق ماده ۶۰ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (اصلاحی ۱۳۸۸)، تعداد اعضای اصلی هیات‌مدیره متناسب با تعداد اعضای نظام مهندسی استان است. لذا تعداد اعضا در روز شروع فرآیند انتخابات (تشکیل هیات اجرایی) ملاک‌عمل است.

۴- در صورتیکه در سازمان استانی، در رشته یا رشته‌هایی عضو یا داوطلب واجد شرایط وجود نداشته باشد، تعرفه رای‌گیری صرفا باید شامل رشته یا رشته‌هایی که داوطلب واجد شرایط در فهرست نهایی داوطلبان که توسط هیات‌اجرایی تعیین و به تایید دستگاه نظارت رسیده و اعلام شده است، باشد. اگر اسامی بیش از آن در ورقه رای قید شود، اسامی اضافی از آخر حذف خواهد شد و اسامی تکراری نیز صرفا یکبار شمارش می‌شوند.

با ابلاغ این نظریه، نظریه شماره ۱ / ۹۴ مورخ ۱۰تیر ۱۳۹۴ ملغی می‌شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا