شهر

از امروز انجام می‌شود:

تعیین افزایش عوارض ساختمانی در تهران برمبنای ارزش ملک

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران اعلام کرد: نحوه محاسبه عوارض ساختمانی مبتنی بر مرغوبیت مکانی املاک شهر تهران مصوبه شورای شهر است و با توجه به ابلاغ آن توسط شهردار پایتخت، این مصوبه از ۱۲ تیر امسال اجرایی می‌شود.

به گزارش صما به نقل از ایرنا «حامد سلیمی» در این باره توضیح داد: مصوبه نحوه محاسبه عوارض ساختمانی مبتنی بر ارزش مکانی املاک شهر تهران بهمن سال گذشته به شهرداری ابلاغ شد که بر اساس این مصوبه شورای شهر، ارزش مکانی هر پلاک با بررسی شاخص‌های مختلف مشخص شد.

وی ادامه داد: از جمله این شاخص‌ها درصد تراکمی است که طرح تفصیلی شهر تهران در نظر گرفته و خدماتی مانند فضای سبز، ایستگاه حمل و نقل عمومی، آتش‌نشانی، مراکز آموزشی، مراکز مذهبی، مراکز درمانی، پارکینگ‌های عمومی که پیرامون یک پلاک ایجاد شده است.

سلیمی افزود: مصوبه شورای شهر تهران تحت عنوان (LR) Location Rent مطرح شده است و قرار بود از اول سال ۱۴۰۰ اجرایی شود اما با توجه به تاخیر تصویب آن در فرمانداری، اجرای این مصوبه برای ما از ابتدای تیرماه بلامانع اعلام شد و با توجه به شرایط انتخاباتی، شیوع بیماری کرونا و درخواست‌های شهروندان از شهرداران مناطق پیشنهاد شد و اجرای این طرح به مدت یکی دو هفته به تاخیر بیفتد.

وی با بیان اینکه موضوع در شورای شهرداران مطرح و با مشورت پیروز حناچی و عبدالرضا گلپایگانی مقرر شد که از ۱۲ تیرماه این مصوبه به اجرا در بیاید.

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران با اشاره به این که با اجرای این مصوبه عمده عوارض افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: از سوی دیگر شهرداری متعهد شد که میانگین عوارض در کل شهر تهران نباید بیش از ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت و کمترین عوارض حدود ۳۵ تا ۳۷ درصد است.

عوارض شهرداری در مقابل سایر هزینه‌های ساخت و ساز بسیار ناچیز است

وی افزود: در یکی دو سال اخیر عوارض نسبت به افزایش قیمت مسکن به ۱۰۰درصد نرسیده و عوارض شهرداری در بهترین و مرغوب‌ترین پلاک‌های تهران چیزی حدود ۲ تا ۲.۲ درصد از قیمت واحدها است که حتی لاکچری سازهای تهران اذعان دارند که عوارض شهرداری در مقابل سایر هزینه‌های ساخت و ساز بسیار ناچیز است.

سلیمی خاطرنشان کرد: در مناطق کم برخوردار شهر تهران این عدد حتی به ۷ تا ۹ دهم درصد می‌رسد که این عدد در مقابل خدمات و سرانه‌های خدماتی که شهرداری مکلف به ایجاد آن شده بسیار ناچیز است.

وی یادآور شد: از یاد نبریم که انتفاع این عوارض از طریق ارائه خدمات به عامه شهروندان می‌رسد.

وی در پاسخ به این سئوال که اگر قیمت مسکن کاهش یابد آیا عوارض شهرداری نیز کاهش می‌یابد؟ گفت: یکی از تعهدات شهرداری در مصوبه شورای شهر تهران این است که با رکود مسکن و مرغوبیت مکانی یکی از گزینه‌های محاسبه عوارض شهرداری است و اگر مسکن ارزان شود اثر مستقیم روی محاسبات عوارض شهرداری دارد.

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران اضافه کرد: آبان ماه هر سال شهرداری مکلف است که پایشی در LR (مرغوبیت مکانی واحدها) داشته باشد و این پایش به لحاظ قیمت، هزینه‌های ساخت و ساز و گسترش زیرساخت‌های شهری انجام خواهد شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا