شهر

۸۰۰ هزار ویلای غیرمجاز با تغییر کاربری در زمین های کشاورزی

معاون سازمان امور اراضی کشورگفت: ۸۰۰ هزار واحد غیرمجاز در کشور با تغییر کاربری زمین های کشاورزی ایجاد شده اند.

صفدر نیازی در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با اشاره به تخریب گسترده شالیزارهای شمالی کشور گفت: این زمین های ارزشمند در مجموع ۴۰۰ هزار هکتار بود که صد هزار هکتار آن یعنی یک چهارم آن با اجرای طرح هادی تغییر کاربری یافته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: این مشکل بیشتر در شالیزارهای گیلان مشاهده می شود که دلیل آن موقعیت و فاصله زمین های کشاورزی با منازل مسکونی است.

نیازی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تعامل سازمان امور اراضی با قوه قضائیه برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی به چه صورت است گفت: این تعامل در وضعیت عالی قرار دارد و اکنون در تمام استان ها ارتباط خوبی برقرار است به طوریکه وضعیت اجرای احکام در یک سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه خود دو و نیم برابر شده است.

معاون حفظ و یکپارچگی اراضی سازمان امور اراضی کشور افزود: در منطقه دماوند با انجام قطعه بندی کردن چند هکتار زمین کشاورزی دو نفر ۴۰۰ میلیارد تومان سود کسب کردند و هر هزار متر زمین را به بیش از یک میلیارد تومان فروختند این در حالیست که قیمت هر هکتار زمین کشاورزی به یک میلیارد نیز نمی رسد.

نیازی افزود: خلا موجود در ارتباط با تفکیک و خرد کردن اراضی کشاورزی منجر به این سوء استفاده ها می شود که لازم است تغییراتی در قانون ایجاد شود.

معاون حفظ و یکپارچگی اراضی سازمان امور اراضی کشور گفت: وزارت نیرو نیز باید از دادن انشعاب آب و برق به واحدهای غیرمجاز خودداری بکند اما این موضوع در مقام عمل محقق نمی شود.

وی افزود: ۸۰۰ هزار واحد غیرمجاز در کشور وجود دارد که زمین های کشاورزی را تغییر کاربری داده اند اما با دادن آب و برق به آنها قیمت پیدا کرده اند و افراد از آنها استفاده می کنند در حالیکه اگر به آنها انشعاب آب و برق داده نشود قابلیت زندگی را از دست خواهند داد.

نیازی اظهار داشت: مشکلاتی نیز با عدم شفافیت محدوده طرح هادی داریم؛ بنیاد مسکن باید محدوده طرح های هادی را به مردم و به ما اعلام کند تا افراد بتوانند برای خرید اراضی تصمیم گیری کنند اما این موضوع حتی به ما نیز اعلام نمی شود.

معاون حفظ و یکپارچگی اراضی سازمان امور اراضی کشور افزود: بنیاد مسکن برای اعلام محدوده طرح هادی در مناطق مختلف ۷۰ هزار تومان بابت استعلام دریافت می کند و در صورتی که کارشناس اعزام کند این مبلغ به ۳۰۰ هزار تومان می رسد اما بر اساس قانون شفافیت این اطلاعات باید در اختیار ما و مردم به صورت رایگان قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به کاهش سرانه اراضی کشاورزی گفت: در ۵۰ سال گذشته سرانه اراضی کشاورزی ۵ هزار و ۷۰۰ متر به ازای هر زارع بود که امروز به ۱۷۰۰ متر کاهش یافته است که دلیل آن افزایش جمعیت و خرد شدن اراضی کشاورزی است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا