مسکن و ساختمان

ساخت مسکن در افسردگی بهاره

آمار صدور پروانه‌های ساختمانی در شهرداری‌ های کشور حاکی از آن است که تقاضا برای ساخت ‌و ساز مسکونی در کل کشور به ‌طور میانگین کاهش پیدا کرده است و این نشان دهنده عمیق شدن رکود مسکن است. طبق این گزارش در شرایطی که تعداد واحدهای مسکونی پیش‌ بینی شده در پروانه‌های ساختمانی شهر تهران ۴.۷درصد نسبت به فصل قبل کمتر شده، این کاهش به ‌طور میانگین برای کل کشور معادل ۱۷.۲درصد بوده است. این اعداد نشان می دهد سرمایه گذاران و سازندگان حوزه مسکن فعلا از برنامه ‌ریزی برای تولید مسکن جدید منصرف شده اند.

البته این آمارها در شرایطی منتشر می شود که از اواسط سال گذشته و در حالی که تقاضا برای ساخت مسکن در تهران به ‌شدت کاهش پیدا کرده بود، آمارها از افزایش سرمایه‌گذاران برای ساخت‌ و ساز در سایر شهرستان‌ها حکایت داشت؛ اما حالا آمارهای جدید حاکی از آن است که رکود مسکن به شهرستان ها هم رسیده است.

با توجه به اینکه تولید مسکن در ایران یک تا دو سال زمان می‌برد، واحدهای مسکونی ساخته شده  با پروانه‌های ساختمانی تابستان و پاییز سال گذشته از چند‌ماه دیگر امکان ورود به بازار پیدا خواهند کرد. با این حساب، کاهش صدور پروانه ساختمانی در پاییز سال گذشته روی عرضه مسکن در نیمه دوم امسال اثرگذار خواهد بود که البته با توجه به تعمیق رکود این بازار، به‌نظر نمی‌رسد مشکلی ایجاد کند اما بازهم به افزایش کسری مسکن دامن خواهد زد.

براساس آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران، در پاییز گذشته هزار و ۹۵۸پروانه ساختمانی برای احداث بنا در تهران صادر شده که این تعداد نسبت به فصل قبل ۱۲.۱درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳۰.۳درصد کمتر است. در این پروانه‌ها ۱۳هزار و ۱۷۱واحد مسکونی پیش‌‌بینی شده که نسبت به فصل گذشته ۴.۷درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ١٨.٧درصد کاهش نشان می‌دهد. متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در این فصل ١۵۵٢مترمربع و متوسط تعداد واحد مسکونی در هر یک از این پروانه‌ها ٨.٢ واحد بوده است.

باوجود اینکه آمارهای رسمی از وضعیت صدور پروانه ساخت و ساز مسکونی در نقاط شهری کشور از کاهش تولید مسکن نسبت به فصل قبل حکایت دارد، اما همچنان وضعیت تولید در مقایسه با رکود سنگین سال ۹۸بهتر است. آمارها حاکی از این است که در پاییز سال ١٣٩٩، تعداد پروانه ساختمانی صادر شده نسبت به فصل مشابه در سال قبل از آن ۱۸.۳درصد بیشتر است. در این تعداد پروانه، درمجموع ۱۱۳هزار و ۸۱۶واحد مسکونی پیش‌بینی شده که در مقایسه با فصل مشابه سال ۹۸معادل ۳۳.۸درصد افزایش دارد. طبق آمار متوسط مساحت زیربنا در این پروانه‌ها ۵٧٢مترمربع و تعداد واحدهای پیش‌بینی شده در هر پروانه احداث، ۳.۱واحد بوده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا