معماری

اولین مسجد جهان برنده گواهینامه بین المللی محیط زیست

مسجد فرودگاه استانبول به عنوان نخستین مسجد جهان، گواهینامه بین المللی محیط زیست را از سوی شورای ساختمان سبز ایالت متحده آمریکا اخذ کرد.

مسجد علی کوچو شریف، واقع در فرودگاه استانبول، بزرگ ترین فرودگاه جهان گواهینامه LEED GOLD v4 را در طراحی محیط زیست و انرژی گرفت. این مسجد توسط شورای ساختمان سبز ایالات متحده آمریکا (USGBC) اعطا شده است.

مسجد علی کوچو شریف، نخستین مسجد جهان است که این گواهینامه را گرفته است و این شورا به طور معمول این جایزه را به طراحی ساختمان های ویژه می دهد و برای نخستین بار این جایزه به یک مسجد در جهان اعطا شده است.

شرکت ترکیه ای «İGA » فعال در فرودگاه استانبول به شورای ساختمان سبز آمریکا درخواست داد و اعلام کرد که این مسجد دارای طراحی ویژه ای است. این شرکت در تمام مراحل ساخت این مسجد در فرودگاه استانبول تمامی معیارهای جهانی را رعایت کرد.

مسجد علی کوچو شریف، معیارهای یک مسجد سازگار با محیط زیست را رعایت کرد و تمام تلاش خود را برای حمایت از یک حیات طبیعی به کار گرفت. مساحت فضای سبز اطراف این مسجد، ۳۰ درصد از کل مساحت آن است.

از سویی دیگر، رنگ های به کار رفته در دیوار و کف این مسجد از رنگ های روشن است تا از حرارت گرما به آن بکاهد. این مسجد دارای پارکینگی بزرگی برای دوچرخه است تا کارکنان و بازدید کنندگان را به استفاده از وسیله پاک تشویق کند.

این مسجد مجهز به سیستم هوشمند آب است و در برق آن نیز از سیستم خورشیدی استفاده شده است و در طراحی آن تلاش شده است تا از کمترین انرژی استفاده شود. مسجد علی کوچو شریف به سیستم تهویه قوی مجهز است و هوای پاک را به داخل مسجد پخش می کند و باعث راحتی نمازگزاران است.

مسجد علی کوچو شریف در منطقه ای که جدید بنا شده، واقع شده است و در سال ۲۰۲۰ میلادی با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه افتتاح شده است. در ورودی مسجد به زبان های عربی، انگلیسی و ترکی نام مسجد حک شده است.

نام مسجد برگرفته از علی کوچو است که در زمان تیموریان در سمرقند بزرگ شده است و سلطان محمد فاتح وی را در سال ۱۴۷۳ با خود به استانبول برد و به عنوان معلم مدرسه ایاصوفیه در این شهر منصوب کرد.

مسجد علی کوچو برای شش هزار و ۲۳۰ نمازگزار ظرفیت دارد و دارای سه بخش اصلی، گنبد، مصلی و حیاط  است و حیاط آن دارای فواره آب است.

این مسجد طبق معماری روز بنا شده است و دارای کتابخانه؛ پارکینگ و پارکینگ برای افراد کم توان است و دو مناره به ارتفاع ۵۵ متر دارد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا