حمل و نقل

معاون سازمان اعلام کرد:

محرومیت ۷۶۰۰ روستا از داشتن راه آسفالت به‌دلیل کمبود قیر

عاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی با بیان اینکه ۷ هزار و ۶۰۰ روستا در کشور فاقد راه مناسب و آسفالته هستند، گفت: یکی از مشکلات موجود در این زمینه کمبود قیر و تامین نابهنگام است که باعث شده با وجود آماده شدن ۳ هزار کیلومتر راه روستایی نتوانیم آن را آسفالت کنیم.

به گزارش صما به نقل از ایسنا،‌ خداداد مقبلی اظهار کرد: ضریب برخورداری از راه روستایی آسفالته مناسب در مناطق مختلف کشور متفاوت بوده اما در کشور به طور متوسط ۸۰.۷ درصد از راه‌های روستایی آسفالت شدند؛ اما این عدد در برخی از استان‌ها کمتر از ۷۰ درصد و در برخی شهرستان‌ها تا ۲۳ درصد هم متفاوت است.

وی با بیان اینکه آسفالت نشدن راه‌های روستایی به این معنا نیست که دولت کاری در این زمینه نکرده است، افزود: در برخی مناطق به دلیل پراکندگی نقاط جمعیتی و شرایط توپوگرافی خاص راه‌های روستایی کمتری آسفالت شده‌اند. هم‌اکنون آنالیز کاملی از راه‌های روستایی داریم و بر این اساس حدود ۷۶۰۰ روستا فاقد راه آسفالت مناسب هستند که بالای۲۰ خانوار جمعیت دارند.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: به عنوان مثال ضریب برخورداری استان خوزستان از راه‌های روستایی آسفالته ۷۵.۸ است اما این ضریب برای پنج شهرستان زیر ۷۰ درصد است. در این میان می‌توان به اندیکا با ضریب ۳۱.۱ درصد و دزفولبا ضریب ۲۳ درصد اشاره کرد درحالی که امیدیه و آقاجری ۱۰۰ درصد راه‌های روستایی‌شان آسفالته است و این عدد برای شهرستان‌های آبادان ۹۶.۶ درصد و باوی ۹۱.۸ درصد است.

ضریب برخورداری ۷۲ شهرستان از راه‌های روستایی کمتر از ۷۰ درصد است

به گفته مقبلی، بر اساس آمار سرشماری سال ۱۳۹۵ ضریب برخورداری ۷۲ شهرستان از بین ۴۲۴ شهرستان از راه‌های روستایی کمتر از ۷۰ درصد است و هفت استان از ۳۱ استان هم همین وضعیت را دارند؛ اما اگر اعتبارات راه روستایی ملی در این‌ استان‌ها و شهرستان‌ها توزیع کنیم وضعیت راه‌های روستایی آن‌ها نیز نزدیک به نرم کشوری خواهد شد.

وی اظهار کرد: بر همین اساس وزیر راه و شهرسازی به استانداران کشور نامه‌ای نوشتند تا در این راستا اولویت‌بندی صورت گیرد و عمده اعتبارات راه‌های روستایی در میان کم برخوردارها توزیع شود. در پی همین مکاتبات و تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته ۵ هزار میلیارد تومان برای توسعه راه‌های روستایی تصویب شد که استان‌های کمتر برخوردار اعتبارات بسیار بیشتری در این میان دارند.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه هزینه ساخت هر کیلومتر راه روستایی حدود ۱.۵ میلیارد تومان است، گفت: این اعتبارات مصوب برای استان‌های کردستان ۳۵۲ میلیارد تومان، سیستان و بلوچستان ۷۷۰ میلیارد تومان، آذربایجان غربی ۳۷۴ میلیارد تومان، کرمان ۶۵۴ میلیارد تومان، خوزستان ۳۷۳ میلیارد تومان، آذربایجان شرقی ۳۴۰ میلیارد تومان و خراسان رضوی ۳۳۹ میلیارد تومان است؛ در حالی که اعتبارات توسعه راه‌های روستایی استانی مانند اصفهان ۲۱.۷ میلیارد تومان تعیین شده است.

ابرار طرحی برای توسعه راه‌های روستایی

مقبلی به برخی مشکلات اعتباری برای توسعه راه‌های روستایی اشاره کرد و گفت: با توجه به این وضعیت طرحی تحت عنوان ابرار برای توسعه راه‌های روستایی در دستور کار قرار گرفت. با استفاده از امکانات و ماشین‌آلات سازمان راهداری برای احداث راه‌های آسفالته روستایی اقدام شد و نهایتا از سال ۱۳۹۸ حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی در دست اجرا قرار گرفت، ۵ هزار راه‌ روستایی زیرسازی شد اما تنها ۲ هزار کیلومتر از آن آسفالت شد.

وی ادامه داد: چرا که مشکل تامین قیر برای ۳ هزار کیلومتر راه روستایی زیرسازی شده باقی‌مانده وجود داشت و شرکت‌های تولیدکننده از تحویل قیر برای این راه‌ها خودداری می‌کردند. البته با پیگیری‌های صورت گرفته این مشکل حل شد و به‌تازگی در حال تحویل سهمیه قیر هستند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا