حمل و نقل

قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان، ۱۵سال ۵ درصد پیشرفت

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور جزئیات آخرین وضعیت پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان را تشریح کرد.

به گزارش صما به نقل از مهر عباس خطیبی درباره آخرین وضعیت احداث قطار سریع‌السیرتهران- قم- اصفهان اظهار داشت: هفته گذشته جلسه‌ای با ریاست وزیر راه و شهرسازی و حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط برای بررسی این پروژه برگزار شد.

وی افزود: فعلا ساخت این پروژه منتفی نشده است. سیاستی که وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌کند سبک کردن بخشی‌هایی از این پروژه است تا هزینه‌های احداث آن کاهش یابد.

خطیبی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد خود را برای تعدیل قیمت احداث پروژه قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان به سازمان برنامه و بودجه داده است؛ به‌گونه‌ای که برآورد ۵۷ میلیارد یوان که قبلا قراردادی با این رقم به امضا رسیده بود مورد بازبینی قرار گرفت و با احتساب هزینه‌های کارفرمایی به ۴۲.۵ میلیارد یوان کاهش داد.

معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور یادآور شد: هزینه واقعی این طرح ۳۳.۵ میلیارد یوان است. قرار است این پیشنهاد به شورای اقتصاد رفته و اعداد و ارقام جدید برای تعدیل قرارداد با چینی‌ها به تصویب برسد.

خطیبی به نقطه نظرات سازمان برنامه و بودجه نسبت به پیشنهادات جدید وزارت راه و اصل اجرای پروژه قطار سریع‌السیر اشاره و اظهار کرد: این سازمان پیشنهادات وزارت راه را از شورای اقتصاد بار دیگر به دفتر راه و ترابری سازمان برنامه و بودجه بازگرداند تا بار دیگر مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: سازمان برنامه در خصوص اصل عملیاتی شدن یا نشدن پروژه اِنقُلت‌هایی دارد؛ علت آن هم عدم حصول پیشرفت‌های فیزیکی مورد نظر سازمان برنامه به این پروژه بوده که با وجود گذشت ۱۵ سال از امضای قرارداد تنها ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

نهادهای تصمیم‌گیر از شرکت ساخت برای اجرای پروژه قطار سریع‌السیر حمایت نمی‌کنند

خطیبی خاطرنشان کرد: برای اجرای این پروژه باید همه دستگاه‌های ذی‌ربط اعم از سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی، شورای اقتصاد و… با یکدیگر همسو شوند؛ در غیر این صورت ادامه پروژه با مشکل مواجه خواهد شد. گذشته از این مشکل انتقال ارز و اجرای فاینانس در دوره تحریم همچنان به قوت خود باقی است. شرکت ایرانی جوینت شرکت چینی نمی‌تواند فعالیت انتقال ارز به داخل را انجام دهد.

معاون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه تصریح کرد: متاسفانه شرکت ساخت از سوی نهادهای تصمیم‌گیر برای اجرای پروژه قطار سریع‌السیر حمایت نمی‌شود. وزارت راه در این زمینه تنهاست و تمام تلاش خود را برای متقاعد کردن دیگر نهادهای اثرگذار و ذی‌ربط به‌کار گرفته است.

خطیبی در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت و اجرای پروژه قطار سریع‌السیر توجیه اقتصادی دارد یا خیر، گفت: از سال ۸۵ به این نتیجه رسیدیم که باید راه‌آهن پرسرعت را در کشور تجربه کرده و به این تکنولوژی دست یابیم.

معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور درباره اینکه آیا فلسفه قطار سریع‌السیر، انتقال سریع جمعیت از پایتخت به شهرهای قم و اصفهان است یا نه، گفت: می‌تواند یکی از دلایل ساخت آن، همین موضوع باشد اما لزوما همه ماجرا انتقال سریع جمعیت نیست. در خودِ چین هم مسیرهای طولانی ریل پرسرعت مثلا پکن تا شانگهای احداث شده است.

وی ادامه داد: در هر صورت کشور باید به تکنولوژی قطار سریع‌السیر دست یابد. در کشورهای منطقه و همسایه مانند ترکیه و عربستان که سال‌ها بعد از ما پروژه‌های قطار پرسرعت خود را آغاز کردند، توانستند با سرمایه‌گذاری سنگین از این قطار بهره‌برداری کنند.

انتقال پروژه قطار سریع‌السیر به تفاهم‌نامه ۲۵ ساله ایران و چین

خطیبی در پاسخ به این پرسش که آیا با نظر برخی کارشناسان مبنی بر امکان استفاده از بودجه زیاد قطار سریع‌السیر برای باز کردن گره‌های ترانزیت ریلی و اتصال شبکه به همسایگان موافقید یا خیر، بیان کرد: تصمیمی که برای ساخت قطار سریع‌السیر و انتقال تکنولوژی پیشرفته آن به کشور اتخاذ شده برای سال‌های اخیر نیست و ۱۵ سال است که به این نتیجه رسیده‌ایم باید چنین پروژه‌ای در کشور اجرا شود. ضمن اینکه چینی‌ها خط اعتباری ۴ میلیارد یوانی این پروژه را فقط برای احداث قطار سریع‌السیر در نظر گرفته‌اند و به دیگر پروژه‌ها قابل انتقال نیست.

معاون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه این پروژه را از پروژه‌های مهم برای چینی‌ها دانست و گفت: قرار است این پروژه هم به طرح «یک کمربند، یک راه» و هم به تفاهم‌نامه ۲۵ ساله ایران و چین منتقل شود.

وی تاکید کرد: من معتقدم از مرحله بسازیم یا نسازیم عبور کرده‌ایم ولی به قدری برخی نهادهای متعدد تصمیم‌گیر در خصوص احداث قطار سریع‌السیر تشکیک می‌کنند، بسیاری از افراد نیز با اجرای این پروژه به مخالفت برخاسته‌اند.

خطیبی درباره ایراداتی که به ایستگاه قم گرفته شده بود نیز گفت: قرار نیست در داخل شهر قم ایستگاه داشته باشیم و قطار در جمکران متوقف خواهد شد. یک مترو از حرم مطهر حضرت معصومه تا جمکران احداث می‌شود و مسافران از داخل شهر قم با مترو به ایستگاه قطار سریع‌السیر منتقل می‌شوند.

وی گفت: از مبلغ ۴ میلیارد یوان فاینانس فعال شده و قابل وصول ۲.۲ میلیارد یوان دریافتی داشته‌ایم. دنبال دریافن مجوزها برای فعال کردن ال سی ۱۳.۶ میلیون یوان هستیم تا به پروژه تزریق شود.

تاکید وزیر راه بر اجرای پروژه با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت

خطیبی درخصوص طرح برخی کارشناسان مبنی بر کاهش سرعت قطار سریع‌السیر به ۲۰۰ کیلومتر افزود: ما در داخل کشور نیز امکان بومی‌سازی تکنولوژی سرعت‌های حول و حوش ۲۰۰ کیلومتر را داریم؛ ضمن اینکه وزیر راه نیز با کاهش سرعت قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان موافق نیست و بر اجرای پروژه با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت تاکید دارد.

معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور تاکید کرد: همچنین در بخش زیرسازی نیز تغییر چندانی برای افزایش سرعت نیاز نیست و عمده تغییرات در حوزه روسازی است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا