شهر

حتی در دوره مدیریت شهری پنجم هم مدل درست شهرسازی نداریم

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: با همه ادعاهایمان اما هنوز یک مدل درست شهرسازی نداریم.

عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، درباره بافت فرسوده و اظهارات اخیر محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران مبنی بر اینکه نمره مدیریت شهری پنجم به دلیل عدم موفقیت در موضوع بافت فرسوده ۱۵ است، گفت: آقای هاشمی معیارهای خود را دارد اما بر اساس آنچه وظیفه قانونی و توان ما بوده، اعتقاد داریم که در موضوع بافت فرسوده یک تغییر ریل داشتیم.

وی با بیان اینکه با این همه ادعا در موضوع شهرسازی هنوز مدل شهرسازی درستی نداریم، ابراز داشت: حتی در همین دوره پنجم مدیریت شهری نیز برای این موضوع مدل درستی نداریم و این موضوع را تکذیب نمی‌کنم. البته در این دوره تلاش‌هایی برای اصلاح این الگوی حدوداً ۶۰ ساله شده است اما دوره مدیریت ۳۰ ماهه نمی‌تواند این روش را به طور کلی تغییر دهد. ما در این دوره در زمینه تغییر روش مبتنی بر کمیت، تأمین سرانه‌ها، ارتقا هویت محله‌ها و پیگیری پروژه‌های کوچک مقیاس برای شأنیت محلات اقدام کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: در این موضوع بحث کمیت را باید کنار بگذارید. به عنوان مثال در محله نظام آباد هرچه امکان ساخت و ساز و بیشتر و امکان تخریب و نوسازی بیشتری ایجاد کنیم، موفق تر هستیم اما آیا واقعاً این گونه است؟. در همان محله‌های شرق تهران هرچه ساخت و ساز بیشتر شود، آیا واقعاً کیفیت هم بیشتر می‌شود یا خیر.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران افزود: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که اتفاقاً این گونه نیست و در برخی مناطق باید آمار صدور پروانه کاهش یابد. مثال واضح این امر نیز منطقه ۱۰ و ۱۷ تهران است. در این موارد باید متناسب با ظرفیت محلات ساخت و ساز انجام شود.

گلپایگانی تصریح کرد: ظرفیت محلات نیز به سرانه‌های آن، شبکه معابر، قطعه بندی و مساحت قطعات و غیره بستگی دارد. در بسیاری از موارد جلوی نوسازی را در مناطق غیر مناسب گرفته‌ایم. به عنوان مثال در کوچه شش متری پروانه ساختمان ۶ طبقه را در بافت فرسوده می‌دادند. این امر خلاف ضوابط، طرح تفضیلی و خلاف مصلحت آینده محلات است.

وی تاکید کرد: شاید برخی به این توقف و کاهش طبقات نمره منفی بدهند اما به نظر بنده با توجه به معیارهای شهرسازی این نمره مثبت است. برای بررسی عملکرد مدیریت شهری در موضوع بافت فرسوده باید ابتدا ترازو و معیار خود را مشخص کنید و بر اساس آن عمل کنیم.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: قبول دارم که در برخی موارد جلوی نوسازی در بافت فرسوده را گرفتیم و سرعت نوسازی را کاهش دادیم اما آن موارد به صلاح شهر بوده است.

گلپایگانی در پاسخ به این سوال که در موضوع بافت فرسوده باید چه اقدامی در طول این دوره مدیریت شهری انجام می‌شده که به اجرا نرسیده است، عنوان کرد: مدلی که ما طی ۳۰ سال گذشته برای بافت فرسوده داریم، عمدتاً بر این است که دو طبقه موجود با مشارکت یک نفر تبدیل به ۴ طبقه شود و دو طبقه به سازنده و دو طبقه به مالک تعلق گیرد. به نظر بنده این مدل شهرسازی نیست بلکه مدل بساز و بفروشی است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا