شهرمسکن و ساختمان

توقف بلندمرتبه‌سازی در منطقه ۲۲ تهران عمل به طرح تفصیلی است

شهردار تهران با اشاره به اینکه منطقه ۲۲ در همه اسناد تهران از جمله طرح جامع به عنوان آخرین فرصت شهر تهران برای توسعه و جهانی شدن پایتخت بود، گفت: اتفاقی که اطراف دریاچه و بلند مرتبه‌سازی که در آن منطقه انجام شد یکی از مناقشات ما در شورای عالی شهرسازی با شهرداری وقت تهران بود.

به گزارش صما، پیروز حناچی اضافه کرد: اینکه ما برای توسعه و ساخت و ساز در یک منطقه مانند منطقه ۲۲ به رای کمیسیون ماده پنج مربوط به سال ۸۷ استناد کنیم اصلا پذیرفتنی نیست.

وی عنوان کرد: بد نیست بدانید برای خدمات زیر بنایی این منطقه، ۱۱۰ مدرسه و کلانتری مورد نیاز بود که مورد توجه قرار نگرفت.

حناچی یکی از دلایل متوقف کردن بلند مرتبه‌سازی در سال ۹۳ تاثیر ساخت و ساز در منطقه ۲۲ دانست و گفت: : اقدامی که در این دوره مدیریت شهری انجام شد، طرح تفصیلی منطقه ۲۲ است که از شورا تصویب شد.

املاک نجومی بیشتر به افرادی واگذار شده که هیچ‌گونه ارتباطی با شهرداری تهران نداشتند

شهردار تهران با بیان اینکه ۲۵۰ ملک شهرداری در دست غیر است، تصریح کرد: شهرداری در حال بازپسگیری است و ۱۵۰ ملک شهرداری در اختیار نهادهای عمومی است.

وی اضافه کرد: از ۲۲۰ واحد نجومی برخی از آنها با تخفیف ۱۰ تا ۵۰ درصد به شکلی واگذار شده بود که ۲۰ تا ۳۰ مورد این واگذاری‌ها هیچ‌گونه ارتباطی بین افراد با شهرداری وجود نداشته است.

شهردار تهران گفت: از یک هزار و ۹۰۰ ملک اعلامی یک هزار و ۸۰ ملک زیر نظر معاونت اجتماعی است که به نزدیک ۹۰۰ ملک برای مجوز رسیده است.

حناچی اضافه کرد: از ۲ هزار و ۱۵۰ مورد لیست املاک ۴۰۰ مورد بازپسگیری و ۲۷۰ مورد نیز با تخفیف‌های معقول از طریق تعاونی‌ها به کارکنان واگذار شده است.

به گفته وی، فهرست املاک به شورا داده شده است و باید به این نکته تاکید کنم که دیگر املاک به غیر واگذار نمی‌شود و سازمان املاک بر اساس گزارش رسمی املاک را ساماندهی و فهرست آن را برای ساماندهی به شورا ارائه کرده است.

شهردار تهران تاکید کرد: ما افتخار داریم به مردم تهران گزارش بدهیم جلوی تخریب باغ‌ها را گرفته‌ایم و باغ‌های در اختیار دیگران را گرفتیم و تنها ۶ منطقه است که فضای سبز توسعه نداشته که تا پایان سال نیز به سرانجام می‌رسد.

می‌دانیم که بخش عمده‌ای از منابع و املاک به نفع خیریه خاص خارج شده‌ است

وی با اشاره به تعیین تکلیف اموال شهرداری گفت: در مورد بیمارستان خیریه، شهرداری و شورای شهر تهران مدعی است که اموالی به بهانه‌های مختلف از شهرداری خارج شده است و باید تعیین تکلیف شود. درست است که شهرداری تهران مستند به بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها اجازه کمک به خیریه‌ها را دارد اما باید کاملا شفاف و بدون پرده‌پوشی باشد.

شهردار تهران افزود: باید تمام زوایای کار خیر روشن شود تا این ذهنیت ایجاد نشود که به نام کار خیر اتفاقات دیگری صورت گرفته است. اگر اطلاعات روشن شود ممکن است بسیاری از مشکلات حل شود.

حناچی افزود: می‌دانیم که بخش عمده‌ای از منابع، ابنیه و املاک به نفع یک خیریه خارج شده است. بررسی‌های کامل‌تر باید صورت گیرد. خیلی از پرونده‌های مربوط به تخلفات اداری مورد بررسی قرار گرفته است و حتی مدیران حاضر نیز مورد بحث قرار گرفته و رای برای آنها صادر شده است. تخلفات را در این دوره جدی تعقیب می‌کنیم.

بزرگ‌ترین پروژه این دوره شهرداری تهران، شهرنفروشی است

حناچی با یادآوری اینکه از سال ۷۶ به این سو، جزو کسانی بودم که این شیوه اداره امور شهر را نقد می‌کرده است، گفت: اینکه فضای شهر را بفروشیم و هزینه آن را برای بی انضباطی و هزینه‌های جاری خرج کنیم.

شهردار تهران اضافه کرد: ادبیات و ترمینولوژی منابع پایدار شهر همان موقع پایه‌گذاری شد. آخرین جلسه کمیسیون زیربنایی دولت اصلاحات به مبحث «منابع مالی پایدار» پرداخت اما به نتیجه نرسید. دولت احمدی‌نژاد هم آن را تایید نکرد.

وی ادامه داد: در دولت روحانی نیز به مجلس قبل رفت و به آخرین جلسات رسیده و ابلاغ نشد. در کمیسیون‌های مجلس خوشبختانه مطرح است و امیدواریم که رای بیاورد. موضوع همه شهرداری‌ها در این میان مطرح است.

وی افزود: شهرداری باید با هزینه‌های مالیاتی، عوارض نوسازی و خدمات هزینه‌های جاری را تامین کند و مایملک و ارزش‌های شهر را نفروشند. شاید بزرگ‌ترین پروژه این دوره مدیریت شهری، «شهر نفروشی» است.

وی اضافه کرد: خودمان سخت گرفتیم. می توانستیم بدون توجه به مواردی همچون ذخایر آینده شهر و مسائل زیست‌محیطی پا را روی گاز بگذاریم. متهم به کم‌کاری شده‌ایم. افتخار می‌کنیم به این موضوع که ما به تعریف مجدد کار در شهر نیاز داریم.

وی تاکید کرد: مگاپروژه‌های ما از جنس توسعه قلمرو عمومی، عدالت اجتماعی، ارزان‌تر اداره کردن شهر، ایجاد نشاط و سرزندگی با حداقل هزینه و مشارکت اجتماعی است.

حناچی ادامه داد: موضوع محله محوری و ۲ هزار میلیارد تومانی که در بودجه سال ۹۹ پیش‌بینی و به مرحله انجام رسید پروژه‌های کوچک مقیاس اما با تاثیر بسیار بالاست.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا