حمل و نقل

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

سالانه یک‌هزار کیلومتر بزرگراه در هشت سال گذشته احداث شده است

وزیر راه‌وشهرسازی گفت: در هشت سال گذشته سالی یک‌هزار کیلومتر به بزرگراه‌های کشور اضافه کرده‌ایم که  این یک رکورد است.

به گزارش صما، محمد اسلامی با بیان اینکه به میزانی که ترافیک افزایش می‌یابد، به ظرفیت راه هم افزوده می‌شود، اظهار داشت: جاده از لحاظ طرح هندسی ضوابطی دارد و راننده باید این مقررات را رعایت کند. بالای ۸۵ درصد از حوادث رانندگی طبق گزارش پلیس متاثر از سرعت غیر مجاز، عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی است.

مسیر آزادراه‌‌ها و بزرگراه‌ ها مناسب و ایمن است

وی با اظهار اینکه درصد قابل توجهی از تصادفات که شدت هم دارد، در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها اتفاق می‌افتند، تاکید کرد: آنجا مسیر مناسب است و نمی‌توان وقوع حادثه را مرتبط با مسیر دانست.

اسلامی یادآور شد: برای ما این مهم است که بتوانیم فرهنگ رانندگی را ارتقا داده و ضوابط عبور و مرور را به گونه‌ای انعطاف دهیم که بتوانیم یک نظام عبور و مرور با حواس جمع را پایه‌گذاری کنیم. این یک کار مشترک بین پلیس، وزارت راه و سایر دستگاه‌های مرتبط است.

رفع بیش از ۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز

این عضو کابینه دوازدهم در ارتباط با وجود نقاط حادثه خیز در کشور نیز گفت: در ۳ هزار منطقه حادثه رخ داده است، اما آنجایی که جاده به عنوان زیرساخت می‌توانست باعث حادثه شود ۲۵۱ نقطه است. این نقاط به عنوان مثال شامل دسترسی از جاده فرعی به اصلی بدون طرح هندسی و دور برگردان نزدیک پیچی می‌شد که دید کافی نداشت.

اسلامی ادامه داد: از این نقاط بیش از ۲۰۰ نقطه برطرف شده و بقیه هم آشکارسازی شده و با اقداماتی نظیر حضور پلیس و تابلوها و علائم آن نقطه را آشکار کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه سرعت حداکثر روز و شب در جاده دو طرفه مشخص است، اظهار داشت: وقتی در این جاده کسی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت رانندگی کند، طبیعی است که حادثه می‌سازد. در طرح هندسی راه، هم قوس قائم و هم قوس افقی سرعت مجاز دارد. وقتی کسی از آن سرعت دو برابر تجاوز کند، طبیعی است که دچار حادثه می شود.

وزیر راه‌وشهرسازی در پایان گفت: اینگونه نیست که تمام این حوادث مقصر جاده باشد. از میان نقاط حادثه‌خیز آن دسته که رفع آن‌ها فوریت داشته را برطرف کردیم. ضمن اینکه پلیس با حضور و استفاده از دوربین سعی می‌کند آرام‌سازی ترافیک را انجام دهند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا