شهر

اصلاح مصوبه خانه باغ در انتظار تصمیم شورای شهر آینده تهران

پس از گذشت بیش از ۲ سال از اجرای مصوبه خانه باغ و عدم استقبال شهروندان تهرانی از آن، آنچنان که معاون شهردار اذعان داشته است، این مصوبه نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

به گزارش صما به نقل از  مهر، مصوبه شورای پنجم برای صیانت از باغات تهران نه تنها از تخریب باغات جلوگیری نکرده که در بطن خود به دلیل بی توجهی به منافع مالکان و تصمیم‌گیری در یک فضای تخیلی، بدون در نظر گرفتن واقعیات ساخت‌وساز در تهران و اقتصاد مسکن، حل معضل تخریب باغات را به آینده‌ای مبهم سپرده است. بسیاری از پرونده‌های این زمین‌ها به دلیل مشخص نبودن رویکرد شورای شهر و نحوه تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه معطل ماند.

آمارهای ارائه شده از سوی معاونت شهرسازی و معماری مبنی بر اینکه طی سال ۹۹ هیچ مالکی برای دریافت پروانه ساخت در این پهنه‌ها اقدام نکرده و این رقم در سال ۹۸ تنها یک مورد بوده است، نیز بر این استدلال صحه گذاشت. افزون بر این معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز به صورت تلویحی این مصوبه را زیر سئوال برد.

عبدالرضا گلپایگانی در نشست خبری دو روز پیش خود در پاسخ به این سئوال که بعد از تصویب مصوبه خانه باغ و لغو برج باغ چند پروانه ساخت اخذ شده است، گفت: تعداد خیلی کم است و دلیلش جریان قدرتمندی است که روی ساخت‌وساز باغات شکل گرفته است. اگر واقع بینانه برخورد کنیم ظرف یک دوره زمانی کوتاه نمی‌توان رویکردها را برگرداند. خیلی از کسانی که در سال‌های گذشته باغات را معامله کردند با این هدف بوده که می‌خواستند از امتیاز برج باغ استفاده کنند.

مصوبه خانه باغ به حفظ باغات کمک نکرده است

معاون شهردار تهران با بیان اینکه به عنوان رویکرد کلی باید ساخت‌وساز در باغات اتفاق نیفتد اگر پروانه‌ای هم صادر نشده یعنی قانون‌گذار به هدفش رسیده است، افزود: اما اینکه هدف قانون‌گذاری با واقعیت جاری شهر چقدر متفاوت است باید بگویم نقطه نظرم متفاوت است و شاید امکان بازنگری در قانون را فراهم می‌کند، اما این بازنگری باید به حفظ باغات شود نه مثل گذشته که به نابودی باغات منجر شود.

حالا این مصوبه که به عقیده معاون شهردار تهران با واقعیات شهر فاصله داشته و نیاز به بازنگری دارد نه تنها به حفظ باغات کمک نکرده که بخش زیادی از مالکان را در انتظار پایان دوره حاضر مدیریت شهری گذاشته است.

عابدین سالاری اسکر کارشناس اقتصاد شهری نیز با تایید این شکست مصوبه شورای شهر پنجم اظهار داشت: با اجرای ۳ سال گذشته مصوبه خانه باغ نه تنها باغات تهران حفظ نشده و نخواهد شد بلکه تنها در فرایند تخریب با یک ایست و توقف کوتاه مدت مواجه شده است.

به گفته وی این شرایط باعث افزایش نارضایتی و استیصال مردم شده و چنین مصوبه‌ای یک دستگاه فرایند رانتی و فسادآمیز را به صورت قانونی نهادینه کرده است. که برای گرفتن رای غیرباغ از اعضای شورای شهر یا راهی پلکان شورای شهر برای لابی‌گری شوند و یا راه شکاندن رای شورای شهر در دیوان عدالت اداری را پیش بگیرند.

همانطور که معاون شهردار تهران اذعان داشته است: این مصوبه نیازمند اصلاحاتی است تا نگهداشت باغات تهران که از فرایند مخرب برج باغات به فرایند ناقص خانه باغ وارد شده است با یک نگاه کل‌نگر و همه جانبه و بدون اخذ تصمیمات فانتزی و شعارگونه فکری شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا