نظام مهندسی

انتقاد عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع کشور:

صنایع کوچک و متوسط در شهرک‌های صنعتی تنها مانده‌اند

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع کشور گفت: در آستانه برگزاری انتخابات هیئت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی، در شهرک‌های صنعتی از کاندیداهایی که اهدافشان منطبق با خواسته‌های ما و در راستای حمایت از صنایع کوچک و متوسط است، حمایت می‌کنیم.

مهدی بستانچی در گفتگو با صما با بیان اینکه بخش زیادی از صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان و واجد شرایط رای دادن هستند، افزود: وظیفه ما این است که در انتخابات نظام مهندسی از کاندیداهای مدافع حقوق صنعتگران و تولیدکنندگان حمایت و به انتخاب آنها برای حضور در ساختار سازمان نظام مهندسی ساختمان کمک کنیم.

وی با اظهار اینکه انجمن‌ها همواره باید در کنار هم باشند تا بتوانند با یک زبان جامعی در راستای رفع موانع پیش‌روی صنعت سخن بگویند، ادامه داد: به طور قطع علاوه بر نظام مهندسی، در سایر نهادها و تشکل‌ها نیز حضور افرادی که بتواند به پیشرفت صنایع و رفع مسائل و مشکلات آنها کمک کند، ضروری است.

بستانچی با انتقاد از اقدامات ناکافی اتاق بازرگانی در حمایت از صنایع کوچک و متوسط بیان کرد: مفهوم اتاق شیشه‌ای که مسئولان اتاق بازرگانی همواره در زمان انتخابات در تبلیغات خود وعده می‌دهند، عملا اتفاق نیفتاده است.

وی با گلایه از اینکه مسئولان اتاق بازرگانی عملا اقدام خاصی برای صنایع کوچک و متوسط انجام نمی‌دهند، تصریح کرد: علی‌رغم اینکه هر چهار سال در آستانه انتخابات اتاق بازرگانی، کاندیداها وعده‌ها و شعارهای خوبی برای حمایت از صنایع می‌دهند، اما بعد از انتخاب شدن، آن شعارها را کنار می‌گذارند و دوباره چهار سال بعد در آستانه انتخاباتی دیگر، آن وعده‌ها را مطرح می‌کنند.

صنایع کوچک و متوسط در هیچ نهادی تریبون مناسبی ندارند

وی با ابراز تاسف از اینکه صنایع کوچک و متوسط تقریبا در هیچ نهادی زبان گویا و تریبون مناسبی ندارند، افزود: هرچند در دوره کنونی مجلس، یکی دو نماینده با نام فعالیت‌های صنعتی وارد مجلس شده‌اند، اما متاسفانه صنایع کوچک و متوسط در ادوار گذشته مجلس و نیز ادوار گذشته اتاق بازرگانی نماینده مناسبی نداشته‌اند.

به‌گفته این فعال صنعتی، این در حالی است که صنایع بزرگ همواره لابی‌های قویتری داشته‌اند و در نهادهای مختلف به خصوص در اتاق بازرگانی نمایندگانی داشته‌اند. در حالی که اتاق بازرگانی باید حامی صنایع کوچک و متوسط باشد چرا که اصولا شاکله و فلسفه تشکیل اتاق بازرگانی حمایت از صنایع به خصوص صنایع کوچک و متوسط بوده است.

وی با بیان اینکه صنایع بزرگ به هر حال گلیم خود را از آب بیرون می‌کشند، و به واسطه لابی‌هایی که دارند می‌توانند مشکلات خود را حل کنند، ادامه داد: به طور مثال کارخانه ایران خودرو هر زمان که با کمبود نقدینگی مواجه می‌شود، از دولت استقراض می‌کند؛ همچنین متکی به سازمان گسترش است، اما صنایع کوچک محروم از اینگونه حمایت‌ها هستند و به نهاد و تشکلی نیاز دارند که بتواند از آنها حمایت کند.

بستانچی اظهار تاسف کرد: متاسفانه هیچ نهادی حامی این صنایع نبوده و در این میان هرچند بخشی از اقداماتی که اتاق بازرگانی انجام داده، مفید بوده اما در مجموع اقدام خاص و اثربخشی برای صنایع انجام نداده است.

لزوم استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و انجمن‌ها در حوزه قانون‌گذاری

بستانچی همچنین با اشاره به اینکه در حوزه قانون‌گذاری هم طی ادوار گذشته قوانین مختلفی در مجلس وضع شده است، اظهار داشت: یکی از مسائل ما مربوط به تعدد قوانین است؛ بخش زیادی از قوانین مصوب، در تناقض با همدیگر هستند و هیچ ارتباطی به هم ندارند و حتی وقتی دو قانون را در کنار هم قرار می‌دهیم، اجرایی نیستند.

وی با تاکید بر ضرورت بازنگری و پایش بخش عمده‌ای از این قوانین تصریح کرد: همواره درخواست ما از نمایندگان مجلس این بوده که از ظرفیت تشکل‌ها و انجمن‌ها به لحاظ اینکه اطلاعات آنها در حوزه‌های صنعتی و بخش‌های تحت فعالیت خود کامل‌تر است؛ به طور شایسته‌ای استفاده کنند و چه در مجلس و چه در نهادهای دیگری که برای بخش خصوصی تصمیم‌گیری می‌کنند، از آنها کمک بگیرند.

بستانچی در عین حال ادامه داد: مسئله دیگر آن است که در حوزه قوانین جاری، گاهی یک سازمان یا وزارتخانه با صدور یک بخشنامه و دستورالعمل، کل آن قانون را زیر سئوال می‌برد و این مسئله در مباحث مختلفی نظیر مالیات بر ارزش افزوده و مسائل گمرکی که صنعتگران درگیر آنها هستند، روی می‌دهد.

خسارات سنگین به واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی

وی همچنین با انتقاد از کم لطفی شدید قوه مجربه نسبت به صنایع تصریح کرد: علی‌رغم اینکه همه مسئولان و متولیان امر قول کمک و همکاری برای رفع چالش‌های صنایع می‌دهند، اما در عمل اتفاق خاصی روی نمی‌دهد؛ اصولا در طول این سال‌ها به نحو شایسته‌ای به این موضوع دقت نشده است که بخش اعظمی از اشتغال در داخل کشور توسط صنایع کوچک و متوسط تامین می‌شود.

بستانچی با اظهار اینکه تحت هیچ شرایطی هیچ برنامه‌ای وجود ندارد برای جبران خساراتی که به واحدهای صنعتی وارد می‌شود، یادآور شد: طی سال گذشته به دلیل کم کاری و کم لطفی‌های انجام شده در حق صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی به طور خاص شهرک صنعتی عباس‌آباد، خسارات سنگینی به این واحدهای صنعتی وارد شده که آمار آن موجود است.

صنایع را در شهرک‌های صنعتی کنار گذاشته‌اند

وی با اشاره به برخی از چالش‌ها و مشکلات واحدهای تولید در شهرک‌های صنعتی بیان کرد:  صنایع امروزه در شهرک‌های صنعتی و هر جای دیگری که فعالیت می‌کنند، با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو هستند.

بستانچی در این راستا تشریح کرد: متاسفانه به اسم کمک به صنایع، در استان‌ها به خصوص تهران مناطق خاصی را برای صنایع تدارک دیده و واحدهای دارای فعالیت صنفی را در شهرک‌های صنعتی گرد هم آورده‌اند، با این وعده که زیرساخت‌ها را برای آنها تامین می‌کنند تا در کنار هم به فعالیت بپردازند.

به‌گفته وی هرچند این رویکرد در ظاهر بسیار خوب است، اما با وجود دریافت هزینه‌های تامین زیرساخت‌ها از صنعتگران، هنوز زیرساخت‌ها را آماده نکرده‌اند و تقریبا در بیشر شهرک‌های صنعتی مشکل تامین زیرساخت اعم از آب، برق، تصفیه فاضلاب و… وجود دارد.

بستانچی در تکمیل توضیح خود با بیان اینکه مسئله دیگر آن است که دولت در هر زمانی که با کمبود منابع برق و گاز مواجه می‌شود، نسبت به قطع برق و گاز شهرک‌های صنعتی اقدام می‌کند، اضافه کرد: در حالی که اگر این واحدها در بافت شهری وجود داشتند، به یقین امکان انجام چنین کاری را به لحاظ قطع شدن برق و گاز سایر واحدهای مسکونی نداشتند، اما اکنون در شهرک‌های صنعتی به راحتی صنایع را کنار گذاشته‌اند.

اشتغال مستقیم ۳۰۰ هزار نفر در صنعت تهویه مطبوع کشور

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع کشور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاریخچه تاسیس این انجمن گفت: شاکله اصلی انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع کشور در اردیبهشت ماه سال ۹۴ شکل گرفت و ۱۰۰ نفر از فعالان این صنعت که جزو پیشکسوتان تولید سیستم‌های تهویه مطبوع در ایران بودند، دور هم جمع شده و اقدام به تاسیس این انجمن کردند.

بستانچی با بیان اینکه امروز بحث تولید و تولید ملی جزو اهداف سیاست‌گذاران در کشور است، ادامه داد: در سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴ که بحث برجام مطرح بود، سیل عظیمی از واردات به کشور صورت گرفت و تولیدکنندگان داخلی از فضای چندان مناسبی برای فعالیت در کشور برخوردار نبودند.

وی با بیان ایکه  به همین دلیل این انجمن با این اهداف تشکیل شد، اظهار داشت: اهم اقداماتی که در طول این مدت انجام داد، افزایش تعرفه‌ها تا سطح قابل توجهی برای این محصولات بود و همچنین تلاش کرد تا با دور زدن تحریم‌ها، واردکنندگان بتوانند از معافیت‌های لازم برخوردار شوند.

به‌گفته عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع کشور، درنهایت این انجمن رشد پیدا کرد و اکنون حدود ۱۰۰ عضو دارد که به طور مستقیم برای ۳۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کرده و اشتغال تعداد بیشتری را نیز به صورت غیرمستقیم تحت پوشش قرار داده است.

بستانچی با یادآوری اینکه صنعت تهویه مطبوع یک صنعت بسیار قدیمی در داخل کشور است، خاطرنشان کرد: تکنولوژی صنعت تهویه مطبوع از حدود ۵۰ سال پیش به داخل کشور منتقل شده و این صنعت شکل گرفته است.

بنا بر اظهار وی امروز این صنعت صادرات بسیار گسترده‌ای به کشورهای همسایه دارد و بخش قابل توجهی از صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای دیگر توسط صنایع تهویه مطبوع انجام می‌شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا