مسکن و ساختمان

سامان بازار مسکن با تسهیلات ساخت ۳۰۰ میلیون تومانی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخش مسکن هیچگونه تورمی در اقتصاد ایجاد نمی کند، البته نقش بانک مرکزی در جلوگیری از انحراف و مدیریت تسهیلات دهی این بخش نیز تاثیرگذار است.

سید کاظم موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، درباره لزوم تخصیص ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخش مسکن در سال ۱۴۰۰، گفت: باتوجه به اهمیت مسکن در رشد اقتصادی کشور و همچنین نیاز ۱.۲ میلیونی به مسکن در بودجه ۱۴۰۰ مقرر کردیم ۳۶۰ هزار میلیاردتومان تسهیلات مالی این بخش اختصاص داده شود. به عبارتی مقرر شد بانک های کشور سال ۱۴۰۰ به صورت جدی نسبت به پرداخت وام ساخت وخرید مسکن اقدام کنند.

وی با اشاره به این نکته که تحقق این موضوع باعث تحولات شگرفی در بخش مسکن خواهد شد، ادامه داد: درحال حاضر عرضه و تقاضای مسکن با یکدیگر همخوانی ندارند. نیاز سالانه کشور به مسکن بر اساس طرح جامع، چیزی در حدود ۱ میلیون واحد مسکونی است. این درحالی است که میانگین ساخت مسکن در چند سال گذشته کمتر ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بوده است.

نماینده مردم اردبیل با اشاره به مصوبه حمایتی مجلس از بخش مسکن در بودجه ۱۴۰۰، گفت: خوشبختانه مجلس در بودجه ۱۴۰۰ هوشمندانه و متناسب با نیاز کشور عمل کرد. تخصیص ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن مطمئنا تولید مسکن را افزایش می دهد و متناسب با آن قیمت مسکن کاهش می یابد.

موسوی، در پاسخ به ادعای برخی مسئولان پیرامون تورم زا بودن بودجه ۱۴۰۰ گفت: پرداخت این میزان تسهیلات بانکی به بخش مسکن به دلیل اینکه در مسیرتولید است و پشتوانه آن جریانی از کالا و خدمات قرار دارد، هیچگونه تورمی هم در اقتصاد ایجاد نمی کند. البته نقش بانک مرکزی در جلوگیری از انحراف و مدیریت تسهیلات دهی این بخش نیز تاثیرگذار است.

این نماینده مجلس در پایان تصریح کرد: امیدواریم شورای نگهبان قانون اساسی هم با مصوبه پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی بودجه ۱۴۰۰ به بخش مسکن موافقت کند. در این صورت قطعا هم قیمت مسکن کاهش می یابد و هم اشتغال زایی ۳ میلیون نفری ایجاد خواهد شد.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا