دانشنامه ساخت و ساز

آشنایی با فاز صفر معماری

فاز صفر معماری، به زبان ساده فاز صفر هر پروژه ی ساختمانی شامل بررسی های اولیه و توجیهات فنی و اقتصادی آن است که لازمه ی ادامه ی پروژه ها است. در واقع بدون انجام مطالعات و برنامه ریزی های مربوط به فاز صفر و بدون تعامل معمار و کارفرما پروژه با یک نقص جدی روبرو خواهد بود.

اولین قدمی که می بایست در رابطه با این موضوع برداشته شود صحبت و گفت و گو با کارفرما است. تا زمانی که معمار در رابطه با نیازها، سلیقه و اهداف کارفرما درک درستی نداشته باشد نمی تواند نتیجه ی مطلوبی را ارائه دهد.

برخی از مواردی که در فاز۰ معماری باید مشخص شوند شامل

ضرورت اجرای پروژه، نیازمندی های پروژه، برنامه ریزی ها، بررسی اقلیم و منطقه، بررسی سازه های مناسب و تاسیسات، برآوردهای مالی، زمان بندی اجرای پروژه ها و در صورت لزوم بررسی نمونه های مشابه داخلی و خارجی است.

ضرورت اجرای پروژه و مذاکره با کارفرما

در فاز صفر پروژه معمار و کارفرما برای رسیدن از ایده به یک طرح قابل اجرا با یکدیگر مذاکره می کنند و ضرورت اجرای پروژه و اهداف آن مشخص خواهد شد. در واقع نتیجه ای که قرار است پس از پایان پروژه به آن دست یافته شود در این مرحله باید به تفکیک و جزئیات مشخص شده و نیازها و برنامه ریزی های مربوطه انجام شود.

این مرحله به نوعی مرحله ی آزمون و خطا نیز هست. معمار با توجه به آنچه که مد نظر مالک است شروع به طراحی و برنامه ریزی کرده که این طراحی ها ممکن است به هر دلیلی مورد پسند مالک نباشد.

معمولا معمار در این مرحله چندین طرح ارائه می کند و کارفرما از بین طرح های پیشنهاد شده طرح مد نظر خود را انتخاب کرده و مجددا در مورد رفع نواقص و … صحبت خواهد شد.

رد طرح ها از سوی کارفرما امری طبیعی است و تا زمانی که نقشه نهایی به تایید از سوی کارفرما نرسد فاز صفر ادامه خواهد داشت.

بررسی شرایط اقلیمی

همانطور که گفته شد یکی از مواردی که باید در مطالعات فاز صفر معماری به آن پرداخته شود بررسی اقلیم است. بدون تردید شرایط آب و هوایی منطقه بر طراحی ساختمان، انتخاب مصالح و زمان بندی آن تاثیر گذار خواهد بود.

برآورد هزینه های مالی پروژه

درست است که برآورد هزینه ها در این مرحله تقریبی و احتمالی است اما در هر صورت نیاز است تا این برآورد به صورت دقیق انجام شده و از متخصصین این حوزه استفاده شود تا طراح و کارفرما بدانند که هر تصمیم آن ها چه هزینه هایی را به پروژه تحمیل خواهد کرد.

زمان بندی اجرای پروژه

تهیه برنامه ی زمان بندی و ارائه ی آن به کارفرما از جمله مواردی است که در این فاز باید به آن پرداخته شود و اطلاعات جامع و مشخصی از آن در اختیار کارفرما قرار گرفته و به تایید او برسد.

در یک جمع بندی کلی اطلاعات و شناخت اولیه از هر پروژه در فاز صفر آن مشخص شده و اجرای آن ممکن است قدری زمان بر باشد تا کارفرما به نتیجه ی مطلوب خود در این فاز دست پیدا کند.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا