دانشنامه ساخت و ساز

آشنایی با سقف یوبوت

سقف یوبوت یک سیستم دال توخالی است که توسط شرکت ایتالیایی دالی فرم ارائه شده است. در سقف یوبوت برخلاف دیگر سیستم های سقف با حفره های پلاستیکی، از المان های کروی استفاده نمی شود، بلکه از المان های به شکل مخروط ناقص استفاده می شود. از نظر اجرایی، سیستم سقف یوبوت بسیار شبیه به سقف کوبیاکس است، زیرا در هر دو سیستم ، تمامی مراحل ساخت سقف در محل سایت و با استفاده از قالب بندی و بتن ریزی در جا انجام می گیرد.

بخش های مختلف تشکیل دهنده سقف یوبوت عبارتند از قالبهای پلاستیکی یوبوت، میلگردهای تحتانی و فوقانی و بتن. با قرار گرفتن المانهای پلاستیکی سقف یوبوت در بین میلگرد و بتن ریزی مجموعه ای از تیرهای متعامد به وجود می آید که از بالا و پایین توسط دال های پیوسته بتنی احاطه شده اند. این دال ها عملکرد توأمان تیرهای متعامد را تضمین کرده و سختی پیچشی کافی برای مقطع دال به وجود می آورد ، بنابراین یک مکانیزم انتقال نیروی دوطرفه ایجاد می شود. اتصال دال با ستون ها و دیوارهای برشی از طریق ایجاد ناحیه های توپر بتنی در اطراف ستون یا دیوار برشی انجام می شود که ابعاد این ناحیه های بتنی تو پر بستگی به میزان تنش های پیش بینی شده در طراحی دارد.

دال یوبوت نیازی به تیر بین ستون ها ندارد. یک تیر در پیرامون دال کفایت می کند. شبکه تیرهای عمود بر هم ایجاد شده، نیرو ها و تنش ها را به ستون ها منتقل می کند. تنها کافی است در اطراف ستون ها ناحیه ای را بدون المان های یوبوت ایجاد کنیم تا در اطراف ستون ها که برش زیاد است، مقاومت برشی افزایش یابد.

از یوبوت برای ساخت دال با دهانه های بلند یا تحمل بارهای بزرگ بدون نیاز به ایجاد تیر استفاده می شود. با توجه به تشکیل شدن این نوع دال از قالب های کوچک مجزا، همچنین وزن کم و نصب سریع و آسان آنها این امکان را به طراح می دهد که پارامترهای هندسی را با توجه به شرایط مختلف معماری انتخاب کند.

مزایای استفاده از سقف های یوبوت

علاوه بر مزایای بسیاری که انواع سقف های تو خالی دارند، سقف یوبوت دارای دو مزیت عمده دیگر نسبت به آنهاست که مربوط به شکل المان های آن است. یکی اینکه به دلیل شکل مخروط ناقص المانهای یوبوت، با انجام عمل بتن ریزی، در فاصله بین آنها تیرهای I شکل بتنی به وجود می آید، که این موضوع باعث ایجاد شبکه بسیار بزرگی از تیرهای I شکل عمود بر هم در سرتاسر دال شده و میزان باربری (مخصوصا در تحمل لنگر) و سختی دال را بهبود می بخشد. مزیت عمده دیگر آن نسبت به سایر سقف های توخالی با حفره های پلاستیکی این است که به دلیل کروی نبودن المان های سقف یوبوت ، چیدن آنها بر روی هم در محل انبار کردن و همچنین در زمان حمل و نقل فضای زیادی را اشغال نمی کند که این موضوع کاهش هزینه های نگهداری و حمل و نقل را در پی خواهد داشت .

مزایای سقف یوبوت نسبت به روشهای سنتی

  • افزایش تعداد طبقات- امکان افزایش تعدا طبقات در برجها با ارتفاع یکسان و فضای یکسان نسبت به دالهای معمولی
  • دهانه های بلند و انعطاف پذیری در معماری – فضاهای بزرگتر
  • کاهش ضخامت دال – دالهای نازکتر با باربری یکسان یا بابربری بیشتر با ضخامت یکسان
  • عدم نیاز به تیر بین ستونها
  • کاهش تعداد ستونها و بهینه سازی مقطع ستونها
  • کاهش بار کلی ناشی از وزن سازه بر روی ستونها و فونداسیون
  • کوچک شدن فونداسیون ها و کاهش عمق پی کنی و کاهش هزینه های آن
  • عایق در برابر صدا – کاهش انتقال صدا
  • مقاومت در برابر آتش
  • کاهش استفاده از آهن در دالها ، ستونها و فونداسیون تا ۱۵ درصد.
  • بتن ریزی کمتر تنها درمورد دالها نیست بلکه ستونها و فونداسیون نیز بتن کمتری مصرف خواهد شد.
  • کاهش وزن ساختمان مقاومت در برابر زلزله را در پی خواهد داشت.

مقایسه سقف های یوبوت با سقف‌های با پرکننده کروی

سقف یوبوت برای اجرای دهانه ‌های متراژ های مختلف هیچ گونه محدودیتی ندارد. اما سقف های با پرکننده کروی امکان پوشش سازه ‌هایی با دهانه کوچکتر از ۸ متر را دارند. در دهانه‌ های بیشتر از ۸ متر و تا ۱۰ متر به سبب آنکه سقف های با پرکننده کروی جان برشی منظمی ندارند و در برابر برش ‌های یکطرفه دال ضعف دارند باید همراه با تیرهای آویزدار اجرا گردند و برای دهانه‌ های بیش از ۱۰ متر اجازه اجرا ندارد.

سقف یوبوت با داشتن شیب جداره و لبه انتهایی و نیز باز بودن کف قالب مشکل تحمل وزن کارگر را نداشته ولی سقف با پرکننده کروی به دلیل عدم پایداری، نمی تواند زیر وزن کارگر قرار گیرد و لذا به کیج ‌های فلزی جهت مهار نیاز دارد. همین موضوع هزینه اجرای این سیستم را افزایش می‌دهد. در ضمن به دلیل بسته بودن آن در هنگام بتن ریزی از داخل بتن بالا می‌زند که باید با سیم به زیر قالب بسته شود.

قالب ‌های سقف یوبوت با داخل هم قرار گرفتن، حجم بسیار کمی را در حمل و نقل و دپوی مصالح اشغال می‌کند . در حالیکه از مشکلات اصلی سقف با پرکننده‌های کروی، حمل و نقل آنها و جاگیر بودن در هنگام حمل و دپوی مصالح می باشد. در حقیقت در این سیستم، هوا حمل می‌شود!

مقایسه سقف یوبوت و سقف سبک پلی استایرن

پلی استایرن یک ماده پر مصرف در زمینه ساخت و ساز در جهان است. مخصوصا هنگامی که در دال های پیش ساخته به کار گرفته شود. چون پلی استایرن یک ماده ارزان و قابل انعطاف است. اگر چه در چند سال اخیر، مجامع علمی و فنی بر روی برخی معایب آن متمرکز شده اند.

قبل از هرچیز، این واقعیتست که پلی استایرن، در دمای اتاق ماده سمی مونومر استایرن آزاد می کند. علاوه بر آن، برخی مطالعات در دانشگاه پلی تکنیک میلان نشان داده است که سقف های سبک که در آنها از پلی استایرن استفاده شده است ، تنها پس از ۲۰ دقیقه قرار گرفتن در معرض آتش متلاشی می شوند. این مسئله ناشی از وجود هوای گرم در حفره هاست که باعث افزایش فشار می گردد و همچنین دلیل دیگر آن تصعید استایرن است. برای جلوگیری از این اتفاق ، تولید کنندگان سقف های پیش ساخته، اخیرا، منافذی را در دال ایجاد می کنند تا فشار داخل حفره ها در حد فشار هوای خارجی بماند. اما با این روش، از حفره ها استایرن به بیرون نشت می کند که ماده ای سمی است.

در مقابل سقف یوبوت از پلی پروپیلن ساخته شده که حتی در برابر حرارت هم سمی نیست. علاوه بر آن، آزمایشگاه های CSI ، تست آتش را بر روی دال سبک اجرا شده با سقف یوبوت و سه سانتیمتر کاور بتن انجام داده و این سازه استاندارد REI 180 دقیقه را کسب کرده است. در نهایت، پلی استایرن ماده ای است که در زمان حمل و نقل و دپو در محل سایت فضای زیادی را اشغال می کند، اما سقف یوبوت طوری طراحی شده که قابلیت دپو با حجم کم را داشته باشد. همچنین پلی استایرن می تواند آب را به خود جذب کرده و موجب پدیده شکفتگی شود.

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا