مسکن و ساختمان

طرح اقدام ملی قابل استفاده برای اقشار پایین دست نیست

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: در این شرایط اقتصادی، هر نفر باید ماهانه ۱۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد که بتواند آورده خود و اقساط تسهیلات را تامین کند؛ لذا این طرح شامل افراد متوسط به بالای جامعه می‌شود و با این وضعیت قیمت‌ها، هیچ واحدی به دست محرومین نمی‌رسد.

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، پیرامون مشکل تامین مالی دهک‌های یک تا ۳ جامعه در طرح اقدام ملی مسکن به بازارنیوز گفت: در این طرح اگر واحد ساخته شده، ۱۰۰ متری باشد و طبق میانگین کشوری قیمت ساخت و ساز،  متری ۴ تا چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان  هزینه ساخت شود، هر واحد در طرح اقدام ملی حدودا ۴۰۰ تا ۴۲۰ میلیون تومان می‌شود که اکنون دولت ۱۰۰ میلیون را تسهیلات می‌دهد و متقاضی باید ۳۲۰ میلیون آورده داشته باشد.

وی افزود: در این شرایط اقتصادی، هر نفر باید ماهانه ۱۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد که بتواند آورده خود و اقساط تسهیلات را تامین کند؛ لذا این طرح شامل افراد متوسط به بالای جامعه می‌شود و با این وضعیت قیمت‌ها، هیچ واحدی به دست محرومین نمی‌رسد. با این حال مجلس در طرح جهش تولید مسکن، تمهیداتی را برای محرومان تحت حمایت نهاد‌های حمایتی همچون کمیته امداد اندیشیده است.

یوسفی در واکنش به این سوال که امکان قرار گرفتن پروژه‌های اقدام ملی ذیل طرح جهش تولید مسکن وجود دارد، اظهار کرد: اگر متقاضیان طرح اقدام ملی، قرارداد‌ها را بر اساس مفاد این طرح و تحت عنوان آن بسته باشند، به دلیل اشکال در نوع قرارداد‌ها و سختی‌هایی در مسیر تغییر نوع قرارداد و همچنین بحث سفته‌هایی که اخذ شده، امکان قرار گرفتن پروژه‌ها ذیل طرح جهش تولید وجود ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این که نمی‌توان راجع به این دو طرح همزمان صحبت و مقایسه کرد؛ اظهار کرد: طرح اقدام برای مجلس نیست و ما فقط ناظر بر عملکرد دولت هستیم. طرح مجلس جهش تولید مسکن است که در آن، به منابع توجه شده تا در تخصیص منابع دچار اشکال نشویم و همچنین از دلالی‌ها هم جلوگیری شود.

یوسفی افزود:  باید صبر کنیم تا خروجی طرح دولت به دست بیاید. آقای اسلامی در این بازه زمانی که وزیر راه و شهرسازی شده‌اند بسیار تلاش کردند تا در حوزه مسکن اتفاقات خوبی بیافتد. طرح ملی اقدام مسکن هم از دید دولت کارشناسی شده است، اما از دید ما حداقل اشکالش این است که برای طبقه متوسط رو به پایین قابل استفاده نیست و با این قیمت ها، پیش بینی اتمام این پروژه‌ها هم سخت است و دولت باید برای این مسئله راهکاری بیاندیشد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا