مسکن و ساختمان

افزایش ۳۰۰ درصدی مصالح ساختمانی نسبت به سال گذشته

رئیس کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به افزایش ۳۰۰ درصدی مصالح ساختمانی نسبت به سال گذشته گفت: بر اساس طرح جهش تولید و تامین مسکن دولت مکلف شد مصالح ساختمانی مانند فولاد و سیمان را پس از استخراج با سود متعارف در اختیار قرار دهد.

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به تصویب مفادی از طرح جهش تولید و تامین مسکن، گفت: یکی از اهداف طرح جهش تولید مسکن، تامین زمین ارزان قیمت با اجاره ۹۹ ساله برای جامعه هدف است که بخشی از آن امروز به تصویب نمایندگان رسید. بر اساس قیمت گذاری صورت گرفته زمین‌های مذکور به منظور کاهش فشار به مردم طی ۹۹ سال و با بازپرداخت ماهیانه ۱۵۰ هزار تومان تحویل خواهد شد.

وی با اشاره به مباحث مربوط به تأمین مصالح ساختمانی در طرح جهش تولید و تامین مسکن، افزود: متاسفانه علی‌رغم اینکه مصالح ساختمانی مانند فولاد و سیمان دوبرابر بیش‌تر از نیاز کشور تولید می‌شود، شاهد افزایش سرسام آور قیمت این محصولات هستیم به گونه‌ای که سیمان و فولاد نسبت به سال گذشته حدود ۳۰۰ درصد رشد قیمت داشته است.

رضایی کوچی تصریح کرد: برای کنترل قیمت مصالح ساختمانی ماده‌ای تصویب شد که بر اساس آن دولت باید قیمت تمام شده مصالح ساختمانی مانند فولاد و سیمان را پس از استخراج با سود متعارف در اختیار طرح جهش تولید و تامین مسکن قرار دهد. از طرفی وزارت صمت مکلف شد بر بازار مصالح ساختمانی به ویژه فولاد و سیمان نظارت نماید تا قیمت‌ها صرفاً براساس بهای تمام شده و با سود متعارف باشد.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: همچنین مقرر شد هزینه صدور و تمدید پروانه ساختمانی، گواهی پایانکار ساختمان کلیه برنامه های حمایتی وزارت راه و شهرسازی با ۳۰ درصد تخفیف محاسبه و دریافت شود، تا به سمت کاهش قیمت تمام شده مسکن حرکت کنیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: بر اساس طرح جهش تولید و تامین مسکن وزارتخانه‌های نیرو، نفت و ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف می‌شود برای کلیه واحدهای مسکونی برنامه های حمایتی مسکن صرفا حق انشعاب را دریافت کنند و حق دریافت هیچ مبلغی بابت تامین و انتقال را ندارند؛ البته برای بررسی بیشتر به کمیسیون عمران ارجاع شد که در جلسه بعد از ظهر مورد بررسی قرار خواهیم داد تا روز سه ‌شنبه در صحن مطرح شود.

وی افزود: وزارت راه وشهرسازی از ابتدای شروع تنطیم طرح جهش تولید و تامین مسکن در کمیسیون عمران حضور داشتند و موافق طرح مذکور هستند. از طرفی تمامی مقدمات برای اجرای این طرح اعم از بررسی زمین‌ها و صحبت با شرکت‌های تولید مصالح ساختمانی انجام شده و به محض تایید شورای نگهبان قانون قابلیت اجرایی شدن را دارد. با اجرای این طرح در سال آینده دولت مکلف به ساخت یک میلیون واحد مسکونی خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در رابطه با چگونگی تامین زمین در کلانشهرهایی مانند تهران که با محدودیت زمین مواجه است، خاطرنشان کرد: در اکثر شهرهای بزرگ بافت فرسوده وجود دارد که قابلیت نوسازی دارند که در این طرح نیز مورد توجه قرار گرفته و اولویت اول در این شهرها بازیافت بافتهای فرسوده است. بنابر این اگر بر روی بافت های فرسوده متمرکز شویم بخش زیادی از نیازهای مردم بر طرف می‌شود./

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا