مسکن و ساختمان

ما شاکی هستیم اما از جزئیات پرونده عیسی شریفی اطلاع نداریم

پیروز حناچی شهردار تهران در نشست خبری درباره صدور حکم عیسی شریفی اعلام کرد: ما شاکی هستیم اما از جزئیات پرونده اطلاع نداریم ماجرای عیسی شریفی، بازداشت شهرداران مناطق، ماجرای بازپس‌گیری املاک شهرداری، انتخابات، مناقصات و سامانه شفافیت، موضوعاتی بودند که شهردار تهران روز گذشته در نشست خبری خود به آنها پاسخ داد.

پیروز حناچی با اشاره به اینکه در این مدت شهرداری تهران تلاش کرده است به قول‌هایش به مردم عمل کند، تصریح کرد: «از نیمه سال ۹۶ به مردم قول‌هایی داده بودیم و انتقادی را مطرح می‌کردیم که روند موجود شهر را به بن‌بست می‌رساند. برای اینکه بتوانیم عارضه‌هایی را که ایجاد شده، کم کنیم و تبعات سنگین آن را کاهش دهیم، باید اقداماتی را در دستور کار قرار دهیم تا کیفیت زندگی در شهر کاهش پیدا نکند. بی‌تردید برای تحقق این مهم به یک تغییر دیدگاه و پارادایم در اداره امور شهر نیاز داریم و این به عنوان مگاپروژه ما محسوب می‌شد.

وی افزود: در این راستا ضوابط باغات را اصلاح کردیم، بازبینی طرح تفصیلی منطقه ۲۲ انجام شد و از همه مهم‌تر سیستم صدور پروانه را منطبق بر طرح تفصیلی کردیم. البته این موضوع به این معنا نیست که تخلفی صورت نمی‌گیرد بلکه ممکن است توسط مالکان تخلفاتی انجام شود ولی قطعا پروانه دستی صادر نمی‌شود و ملکی بدون پروانه ساخته نمی‌شود. ما اقدامات خود را در قالب کتابی به نام «تهران در مسیر تغییر» منتشر کرده‌ایم».

شهردار تهران در تشریح اقدامات انجام‌شده در حوزه شهرسازی برای مثال به منطقه ۱ تهران اشاره کرد و افزود: در گزارشی که از این منطقه ارائه شده از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ تعداد پرونده‌هایی که در شوراهای مناطق تصمیم‌گیری و منجر به افزایش تعداد طبقات شده از ۷۰۹ مورد در سال ۹۰ به صفر مورد در سال جاری رسیده است. تغییر کاربری تجاری و اداری نیز در سال جاری به صفر رسیده؛ همچنین پرونده‌های کسری پارکینگ و تغییر مشاعات به مسکونی نیز در سال ۹۹ به صفر رسیده است. تغییر مشاعات به تجاری در سال ۹۰ از ۳۹ مورد در سال جاری به سه مورد رسیده است.

به این ترتیب ما ادعا می‌کنیم قولی را که برای ایجاد انضباط در حوزه شهرسازی داده‌ایم، عملیاتی کرده‌ایم». حناچی درخصوص نگاه بودجه سال آینده شهرداری تهران به موضوع ساخت‌وسازها گفت: «در مورد ماده ۱۰۰ اقدامات ساری و جاری است و فقط ما به تخلفاتی که از گذشته باقی بوده توجه ویژه کرده‌ و این موضوع را جدی‌تر پیگیری کرده‌ایم؛ به شکلی که برخی تخلفات بوده که ساخته شده و سال‌هاست بهره‌برداری آن انجام می‌شود».

در دستگیری شهرداران مناطق اتهامات قطعی نبود

دستگیری شهرداران

وی درخصوص بازداشت دو نفر از شهرداران مناطق نیز گفت: «موضوع در حد اتهام است؛ نمی‌توانیم به صورت قطعی بگوییم چه اتفاقی افتاده است، اما قطعا سؤالات جدی توسط دستگاه‌های نظارتی مطرح است که سؤال ما هم هست و باید پاسخ داده شود. بی‌تردید سازمانی که بودجه ۳۰ هزار میلیارد ریالی دارد، یک درصد خطا در آن حدود ۳۰۰ میلیارد ریال می‌شود. چنین دستگاهی در استان تهران با این مقیاس وجود ندارد. این موضوع در مرحله بازپرسی است و تا زمانی که رسیدگی کامل انجام نشده، نمی‌توان صحبتی کرد». او در پاسخ به سؤالی درباره استفاده از اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ توسط شهرداری تهران نیز گفت: «از هزارو ۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت سال ۹۸ تاکنون هزار میلیارد را دریافت کرده‌ایم. در حقیقت بخشی که در تعهد دولت بوده پرداخت شده و ۵۰۰ میلیارد نیز مربوط به اتوبوس‌رانی بوده که بیشتر مشکل وثیقه داشته و به‌زودی حل خواهد شد. واقعیت این است که ما زورمان نمی‌رسد مانند سابق حمل‌ونقل عمومی را پشتیبانی کنیم. موضوعی که روزانه بیش از پنج میلیون نفر با آن مواجه هستند، حاکمیتی است و نمی‌توان برای حل آن شهرداری را تنها رها کرد. اصلی‌ترین کمک اوراق مشارکت است که با سخت‌گیری‌های بانک مرکزی دریافت آن سخت‌تر شده، بنابراین باید در مقیاس حاکمیتی این کمک‌ها انجام شود».

 

از اتهامات عیسی شریفی بی‌خبریم

عیسی شریفی

حناچی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره بازپس‌گیری املاک و همچنین موضوع رد مال عیسی شریفی، یکی از مسئولان اسبق شهرداری تهران و شکایت قالیباف از حناچی گفت: «در حال حاضر فردی از من شکایت نکرده است. درباره املاک هم باید بگویم که دوهزارو ۸۴ ملک در اختیار غیر بوده که ۱۸۰ ملک در بهره‌برداری مسکونی و ۹۲۴ ملک در حوزه اجتماعی با نظارت مستقیم شهرداری در حال بهره‌برداری است.

همچنین ۵۸ ملک نیز در اختیار نهادهای عمومی همکار ما همچون پلیس راهور قرار دارد و ۹۵ ملک نیز بر اساس موضوع بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها بهره‌برداری از آن واگذار شده است، اما ۵۸۵ ملک فاقد شرایط لازم برای واگذاری حق بهره‌برداری بوده که بازپس‌گیری تنها ۲۳۹ ملک باقی مانده که در دست بررسی است و اکثر آنها شرایط لازم برای ادامه حق بهره‌برداری را ندارند. بی‌تردید برخی از آنها با تذکر و برخی دیگر با حکم قضائی بازپس‌گیری خواهند شد.

تاکنون ۴۴۳ ملک بازپس‌گیری شده که این روند دائما در حال تغییر است. درخصوص پرونده فرد نام‌برده‌شده نیز موضوع در دادستانی نیروهای مسلح پیگیری شده که ما نیز شاکی هستیم و منتظریم حکم صادرشده به ما ابلاغ شود. فرد نام‌برده‌ تا پیش از بازداشت، در ۱۲ سال گذشته مسئولیت رسمی دیگری به جز مجموعه شهرداری نداشته، لذا نمی‌توان تصور کرد موضوع پرونده به مسئولیت دیگری ربط داشته باشد اما پرونده در نیروهای مسلح بررسی شده و ما اطلاعات دیگری نداریم ولی ما هم جزء شاکیان بوده‌ایم».

شهردار تهران درخصوص شرکت فروشگاهی شهروند نیز گفت: «شهروند سازمانی عظیم است که حجم بسیار زیادی از کالا و خدمات را ارائه می‌کند. در حال حاضر خدمات شهروند از طریق برگزاری مناقصه انجام می‌شود در حالی که در گذشته این‌گونه نبوده است. سؤالاتی نیز در این حوزه وجود دارد که باید پاسخ داده شود. البته تصور می‌کنم برای همه آنها جواب‌های قانع‌کننده‌ای وجود دارد».

 

۹۰ درصد کودکان زباله‌گرد اتباع غیر ایرانی هستند

زباله‌گرد

شهردار تهران در‌باره کودکان زباله‌گرد و متکدی در شهر تهران گفت: «سازمان‌دهی متکدیان بیشتر جزء اقدامات سازمان بهزیستی است که بر اساس آمار منتشرشده ۹۰ درصد از این کودکان از اتباع غیرایرانی هستند، اما درباره کودکان زباله‌گرد اقدامات بسیاری انجام داده‌ایم و با تغییر قرارداد پیمانکاران به شکلی پیش رفتیم که مسئولیت بر عهده آنها باشد. همچنین طرح جامع پسماند برای اولین بار در تهران به تصویب رسیده و یکی از آیتم‌های ارزیابی شهرداران مناطق نیز همین موضوع کودکان زباله‌گرد قرار داده شده است».

وی درخصوص آخرین وضعیت پادگان ۰۶ و تأخیر در برخی وعده‌های داده‌شده توسط شهرداری گفت: «به دلایل مختلفی ممکن است برخی وعده‌های ما طولانی‌تر شود اما مهم این است که به نتیجه می‌رسند. در مورد پادگان ۰۶ نیز ما سر حرفمان هستیم اما به نظر می‌رسد ارتش می‌خواهد خودش کار را اداره کند. بی‌تردید اگر اتفاقی که ما می‌خواهیم نیفتد، تمامی مصوبات آن باطل خواهد شد».

حناچی درباره امکانات ایمنی اطفای حریق در تهران نیز گفت: پلاسکو نقطه عطفی در توجه مردم و متولیان امر در حوزه اطفای حریق بود. امروز تجهیزاتی که آتش‌نشانی دارد با قبل از حادثه پلاسکو قابل مقایسه نیست. هرچند این به معنای نداشتن مشکل نیست. البته ما خلأهای قانونی داریم که باید حل‌وفصل شود.

در حال حاضر اتفاقات خوبی پیرو اخطارهای آتش‌نشانی انجام می‌شود اما در مورد فضاهای شخصی، شناسایی ساختمان‌های ناایمن انجام شده و حدود ۳۰ هزار پلاک نیز که می‌توانند خطرساز باشند، شناسایی شده‌اند اما انتشار اطلاعات این ساختمان‌ها روی پرتال ممکن است بازار املاک را برای برخی سودجویان فراهم کند. هدف ما تحقق ایمنی است و به بازار اقتصادی نیز کاری نداریم.

رابطه‌مان با دولت بد نیست

او درباره عدم دعوتش به جلسات هیئت دولت و ارتباط میان شهرداری و دولت گفت: «رابطه با دولت بد نیست و بعد از قضیه جماران نیز افتتاح پروژه‌های بسیاری با حضور اعضای دولت داشته‌ایم و این روند ادامه خواهد داشت. حضور پیدانکردن شهردار در هیئت دولت بسیاری کارها را سخت می‌کند و در شرایطی که می‌توانست حضور شهردار کارها را به صورت محاوره‌ای به پیش ببرد، اکنون با مکاتبه حل‌وفصل می‌شود».

حناچی درباره عدم انتشار فهرست ساختمان‌های ناایمن شهر تهران گفت: «هدف این است که فردی که در معرض خطر چنین ساختمان‌هایی است از این خطر مطلع شود.

انتشار این موضوع به عنوان یک فهرست وجوهی دارد که ممکن است زمینه سوءاستفاده برای برخی افراد را ایجاد کند. باید این خطر رفع شود و در این مسیر هر تلاشی که لازم باشد، انجام خواهیم داد. این فهرست باید تهیه شود اما لازم نیست در فضای مجازی منتشر شود».

وی ادامه داد: شهر تهران همچنان خاکستری است و برای تغییر آن شهرداری تنها می‌تواند الگوسازی کند که این کار در حال انجام است. کاری که کم‌هزینه و پربازده است و بازخوردهای بسیار خوبی هم دارد. شهردار تهران درخصوص گودهای رهاشده در شهر تهران گفت: ۲۴۹ گود شناسایی شده که یکی از آنها همین موضوع محله جماران بوده که به همین علت اجازه ساخت آن داده شد. پس از اخطارها ۱۰ گود برای ایمن‌سازی اقدام نکردند که توسط شهرداری پر شدند و ۱۲ گود دیگر نیز اگر نسبت به ایمنی اقدام نکنند برخورد لازم انجام خواهد شد. سامانه‌ای نیز در مورد گودهای پرخطر ایجاد شده است.

وی درخصوص نامه معاون عمرانی وزارت کشور درباره برخی تخلفات در مجموعه شهرداری‌ها گفت: نامه وزارت کشور نامه‌ای عمومی است. در مورد شهردارانی که در مناطق منصوب می‌شوند، هر‌کدام از همکارانم که صداقت و امانت داشته باشند بر این اساس منصوب می‌شوند و هرگاه هر‌یک از این دو مخدوش شود، رابطه ما قطع می‌شود. درخصوص دو شهردار بازداشتی هنوز در مرحله‌ای نیستیم که بتوانیم بگوییم چه اتفاقی افتاده است.

پیروز حناچی در ادامه نشست خبری خود با بیان اینکه پیش از این روزانه هفت هزار تن زباله در سطح شهر تهران و به محل آرادکوه انتقال پیدا می‌کرد، گفت: خوشبختانه با راه‌اندازی ایستگاه‌های میانی و بازیافت زباله میزان زباله‌های انتقال داده‌شده به آرادکوه به پنج‌هزارو ۳۰۰ تن کاهش پیدا کرده و این نشان می‌دهد که جهت‌گیری عمومی در حوزه مدیریت شهری برای این مسئله درست است».

برای شرکت در انتخابات برنامه‌ای ندارم

وی همچنین با تأکید بر اینکه شهرداری تهران در انتخابات سال آینده به هیچ عنوان از کاندیدای خاصی طرفداری نمی‌کند، گفت: «تأکید ما این است که شهرداری و اداره امور شهر را از مسائل سیاسی دور نگه داریم و بر این موضوع تأکید داریم. بنده هم هیچ برنامه‌ای برای حضور در انتخابات سال آتی ندارم. ‌ اگرچه این موضوع در شهرداری‌های سراسر کشور فی‌نفسه به دلیل گستردگی کارشان انجام می‌شود اما بنده برای این موضوع برنامه‌ای ندارم».

حناچی با تأکید بر اینکه در شهریور ۹۶ و ۹۷ آلودگی هوا اصلی‌ترین خواسته مردم در شهر تهران بوده است، گفت: «بر اساس آخرین نظرسنجی که انجام شده، برخورد با فساد نخستین اولویت و خواسته شهروندان و در ادامه آلودگی هوا و ترافیک درخواست.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا