مسکن و ساختمان

پیشنهاد نظارت رندمی ساختمان‌ها به دولت ارایه شد

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از ارایه پیشنهاد الزامی شدن نظارت رندمی ساختمان‌ها به وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: بروز حوادث ساختمانی نتیجه چهار دهه بی‌توجهی نسبت به نگهداری از ساختمان‌های موجود است.مهندس احمد خرم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان

احمد خرم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در خصوص اقدامات آن سازمان برای جلوگیری از عدم تکرار حوادثی همچون پلاسکو از برنامه‌ریزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در همکاری با وزارت راه و شهرسازی برای تدوین آیین‌نامه اجرایی مبحث ۲۲ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان-مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها- خبر داد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، بی‌دقتی در کار و سخت نگرفتن مقررات ملی و کنترل ساختمان را عامل بروز حوادث ساختمانی از جمله حادثه ساختمان پلاسکو برشمرد و گفت: نگهداری و مراقبت از ساختمان‌ها موضوع مهمی است که در مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی و کنترل ساختمان در نظر گرفته شده است اما به علت آنکه اجرای آن الزامی نشده است بعضا شاهد بروز حوادث ناگواری در بخش ساختمان هستیم.

خرم نگهداری از ساختمان‌های موجود را تجربه امروزی دنیا برشمرد و تاکید کرد که ایران نیز با وجود ضوابط و مقررات موجود باید در این مسیر گام بردارد.

به گفته وی، مدیریت بهره‌برداری، مدیریت نگهداری، مدیریت مرمت، مقاوم‌سازی و بازسازی ساختمان‌های موجود در زمان بهره‌برداری ساختمان تا زمانیکه ساختمان بهره‌وری دارد و مورد استفاده است، باید موردتوجه باشد. در حالیکه در ۴۱ سال بعد از انقلاب این موضوع کاملا نادیده گرفته شد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۳ ماه است که ستاد مبحث ۲۲ راه‌اندازی شده و از ۱۴۰۰ در کشور عملیاتی و اجرایی می‌شود، توضیح داد: اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان از ساختمان‌های مهم و عمومی همچون بیمارستان‌ها، ترمینال‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و ساختمان‌های بلند آغاز خواهد شد و بعدها به تمامی ساختمان‌های موجود تعمیم خواهد یافت.

خرم برنامه ستاد اجرایی مبحث ۲۲ را ارزیابی ساختمان‌های بلند که شامل ساختمان‌های ۱۱ طبقه به بالاست برشمرد و گفت: مقرر است تا اطلاعات مربوط به ساختمان‌های بلند در شناسنامه فنی-ملکی ساختمان درج شود.

شناسنامه فنی-ملکی برای ساختمان‌ها صادر می‌شود

 وی یادآور شد: صدور شناسنامه فنی-ملکی از سال گذشته آغاز شده است و هم‌اکنون بیشتر ساختمان‌ها شناسنامه فنی-ملکی ندارند و به همین دلیل نیز نمی‌دانیم ضعف و قوت ساختمان‌های مهم در کدام مناطق ساختمان است. در سال آینده با تعیین تیم‌های بازرسی اینکار به شکل تخصصی در ساختمان‌های مهم و بلند آغاز می‌شود.

خرم از آموزش بازرسان تخصصی ارزیابی ساختمان‌های مهم و بلند خبر داد و تصریح کرد: همکاری دستگاه‌های دولتی خدمات‌رسان می‌تواند کمک مهمی باشد تا بتوانیم اطلاعات ساختمان‌ها را اخذ کنیم و سپس بر اساس آن پیشنهاد مقاوم‌سازی و یا بازسازی بدهیم.

۵۰ درصد ساختمان‌های تهران، برج هستند

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد ساختمان‌های شهر تهران جزو ساختمان‌های بلند محسوب می‌شوند، گام بعدی را ارزیابی ساختمان‌های ۴ تا ۱۱ طبقه برشمرد.

خرم تاکید کرد: نیاز است تا در خصوص ساختمان‌ها، نظارت مقیم و نظارت عالیه و همچنین نظارت رندم همانند سایر دنیا نهادینه شود. در ایران تنها نظارت عالیه آن هم به شکل مختصر انجام می‌شود که نیاز است در اینباره تمهیدات مناسبی اندیشیده شود.

وی از برنامه‌ریزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برای انجام نظارت‌های رندمی یا اتفاقی خبر داد و گفت: اصلاح آیین‌نامه و افزودن نظارت‌های رندمی و نظارت مقیم به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شده است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از راه‌اندازی نرم‌افزار کارنامه حرفه‌ای اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان خبر داد و در بیان ویژگی‌های این نرم‌افزار که شامل کارنامه حرفه‌ای مهندسان است، گفت: عملکرد و تجربه فعالیتی طراحان، ناظران ساختمانی و مجریان ذی‌صلاح روی شبکه قرار می‌گیرد و از برترین‌های جامعه مهندسی برای نظارت‌های رندم استفاده خواهد شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا