مسکن و ساختمان

نرخ عوارض ساختمانی در تهران واقعی نیست

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با انتقاد از ناعادلانه بودن نرخ عوارض در نقاط مختلف شهر تاکید کرد: سرانه‌های شهری باید از محل عوارض ساختمان‌های گران‌قیمت تامین شود. عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران  در پاسخ به سوالی درباره تحقق درآمدهای حوزه معماری و شهرسازی در سال جاری گفت: تا حدود ۷۰ درصد درآمدهای بخش شهرسازی محقق شده است که در این شرایط کرونایی و رکود اقتصادی عدد خوبی است.

عوارض ساختمانی

معاون شهردار تهران با اشاره به کاهش آمار صدور پروانه ساخت در تهران گفت: آمار صدور پروانه نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته و به ویژه آمار فروش تراکم نیز کاهش پیدا کرده و اگر آمار کل صدور پروانه ۲۰ درصد کم شده، بخشی که مربوط به تراکم بالای پایه بوده، کاهش خیلی بیشتری داشته است. او ادامه داد: برای مثال توافقی که در پادگان ۰۶ انجام شد، قرار بود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع تراکم داده شود که به ۶۰۰ هزار مترمربع تبدیل شد. این نسبت تقریبا در همه پروژه‌های بزرگ شهر تهران این‌گونه بوده و تراکم‌های بالا را در خیلی جاها کاهش دادیم.

او با بیان اینکه عدد عوارض در نقاط مختلف تهران عادلانه نیست، ادامه داد: در تهران برای جایی که قیمت آپارتمان متری بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است، باید رقم بالاتری عوارض دریافت شود؛ درحالی‌که اکنون شهرداری در جای گران‌قیمت اگر عوارض را خیلی بالا بگیرد، متری ۳ تا ۴ میلیون تومان است که عادلانه نیست. معاون شهردار تهران ادامه داد: ما اعتقاد داریم سرانه‌های شهری باید از محل درآمد ساختمان‌های گران‌قیمت تامین شود که متاسفانه این اتفاق رخ نداد و در یکی دو سال اخیر سعی کردیم این عدد را منطقی‌تر کنیم. در سال ۱۴۰۰ این برنامه را داریم که عوارض سال ۱۴۰۰ را واقعی‌تر کنیم.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا