دانشنامه ساخت و ساز

انواع اجاق گاز آشپزخانه

اجاق گاز وسیله ای برای پخت و پز غذا است که امروزه علاوه بر جنبه کاربردی، به زیبایی و ظاهر آن نیز توجه ویژه معطوف می شود. در حال حاضر با تغییر سبک های زندگی، تمام وسایل آشپزخانه به منظور سهولت انجام کارها در انواع مختلف تولید و به بازار ارائه می شوند. اجاق گاز از جمله وسایل ضروری است که با مدل های متنوع و مدرن در فروشگاه های لوازم خانگی به فروش می رسد.

اجاق گاز آشپزخانه

اجاق گازهای قدیمی به صورت ایستاده و مستطیلی شکل بودند اما طراحان امروزی طرح ها و مدل های جدید از اشکال چند ضلعی گرفته تا نیم دایره را برای ساخت این وسیله ضروری مورد استفاده قرار می دهند. هنگامی که برای خرید اجاق گاز به فروشگاه های لوازم خانگی مراجعه می کنید با تنوعی از مدل ها رو به رو میشوید که با توجه به دکوراسیون آشپزخانه و بودجه خود می توانید نمونه دلخواه را انتخاب و خریداری نمائید. اولین قدم در انتخاب اجاق گاز این است که می خواهید گاز و فر را به صورت جداگانه خریداری نمائید یا تنها خرید خود را به فرگاز اختصاص دهید. قطعاً خرید فرگاز از نظر اقتصادی مقرون بصرفه تر است و تنها یک قسمت از آشپزخانه برای قرار دادن آن اشغال می شود. با این وجود، متراژ و دکوراسیون کنونی آشپزخانه را مد نظر قرار دهید. اگر در آشپزخانه شما مکان مشخصی برای قرار دادن گاز و فر تعبیه شده، خرید آنها هر چند هزینه بردار است اما امری ضروری محسوب می شود.

اجاق گاز آشپزخانه با گاز، برق و یا ترکیب این دو انرژی کار می کند. اجاق گازهایی که به گاز متصل می شوند متداول ترین نوع اجاق گاز هستند که در اکثر خانه ها دیده می شوند. قیمت این اجاق گازها نسبت به اجاق های برقی ارزان تر است زیرا هزینه گاز نسبت به برق پایین تر است. علاوه بر آن تنظیم شعله آنها در مقایسه با سایر گازها راحت تر است. در مقابل، تنظیم شعله اجاق های برقی آسان نیست اما تمیز نمودن آنها نسبت به اجاق های گازی راحت تر است.

اجاق گاز آشپزخانه

اجاق های برقی که به فر مجهز هستند نسبت به فرهایی که با گاز کار می کنند غذا را یکنواخت تر می پزند. از مزایای اجاق برقی زیبایی بی نظیر صفحه آن است. در حال حاضر اکثر خانم ها اجاق های برقی را برای آشپزخانه خود انتخاب می کنند زیرا آنها نه تنها زیبایی دکوراسیون آشپزخانه را دوچندان می کنند بلکه به آسانی تمیز می شوند.

اجاق گازها با تعداد شعله های متفاوت در ابعاد مختلف به بازار عرضه می شوند. رایج ترین تعداد شعله برای این المان ضروری در آشپزخانه ۴ الی ۵ عدد است. البته انتخاب اجاق گاز بر اساس تعداد شعله به اندازه آشپزخانه شما بستگی دارد. اگر در یک واحد آپارتمان کوچک زندگی می کنید اجاق سه شعله مناسب ترین گزینه برای شما محسوب می شود.

توجه به ابعاد آشپزخانه و محل قرار گرفتن اجاق ملاک اصلی انتخاب و خرید آن می باشد. اگر جزء افرادی هستید که برای طراحی آشپزخانه وقت و هزینه بسیاری صرف نموده اید و دکوراسیون داخلی اهمیت ویژه ای برای شما دارد، اجاق گاز را متناسب با دکوراسیون آشپزخانه بر اساس مدرن ترین مدل ها انتخاب نمائید. علاوه بر این نکات، هنگام خرید این عنصر ضروری برای آشپزخانه به ایمنی و سهولت در استفاده نیز توجه کنید. اگر دارای فرزند هستید دقت کنید اجاق گاز مجهز به قفل کودک باشد. اجاق گازهای برقی به علت اینکه شعله آنها در معرض دید نیست از نظر ایمنی برای کودکان مناسب تر هستند.

اجاق گاز آشپزخانه

تنوع بالای اجاق گازها قدرت شما را در انتخاب بالاتر برده و دامنه وسیعی از گزینه ها را پیش روی شما می گذارد. اجاق گاز از جمله محصولاتی است که متناسب با دکوراسیون آشپزخانه در مدل ها و اشکال مختلف از جمله توکار، رومیزی و ایستاده به بازار عرضه می شود. در ادامه به بررسی ویژگی ها، معایب و مزایای این مدل ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

انوع اجاق گاز

اجاق گاز ایستاده (مبله)

در گذشته استفاده از اجاق گازهای ایستاده بسیار رایج بود اما در حال حاضر با ورود اجاق گازهای توکار به بازار کمتر کسی تمایل به استفاده از آنها دارد. این نوع اجاق فضای زیادی در آشپزخانه اشغال می کند و مجهز به فر است. تعداد شعله های اجاق گاز مبله ۴ الی ۵ عدد است و تمیز نمودن آن کمی زمان بر است. بدنه و رویه این نوع اجاق گاز از جنس استیل یا لعابی می باشد.

برخی از این اجاق ها تمام استیل، برخی لعابی و برخی دیگر دارای رویه استیل و بدنه لعابی هستند. عمر اجاق های ایستاده استیل طولانی تر است و مقاومت بیشتری در برابر خوردگی از خود نشان می دهند. از مزایای اصلی این اجاق گاز داشتن فر با طبقات متحرک با جا به جایی آسان و جوجه گردان است. اجاق مبله اصولاً دارای یک کابین فر است اما برخی از آنها ممکن است دارای دو یا چند کابین با قابلیت استفاده همزمان باشند. قیمت اجاق گاز مبله نسبت به سایر اجاق های مدرن امروزی بالاتر است.

اجاق گاز توکار (صفحه ای)

با گذشت زمان شکل اجاق گازها تغییر کرده و از حالت ایستاده به حالت صفحه ای تبدیل شده اند. اجاق گازهای توکار یا صفحه ای بر روی کابینت نصب و در دو مدل برقی و گازی تولید می گردند. قیمت اجاق های صفحه ای برقی نسبت به گازی بیشتر است. این اجاق ها دارای ۴ الی ۵ شعله و در انواع شیشه ای، سرامیکی و استیل در بازار موجود هستند. اجاق های توکار شیشه ای در برابر حرارت و ضربه مقاومت بالایی دارند و در دو رنگ سفید و مشکی تولید می شوند.

تمیز نمودن آنها کار راحتی است اما بهتر است بعد از هر بار پخت و پز تمیز شوند. در مقابل اجاق های توکار استیل در دو مدل ساده و آجدار طراحی شده اند و تمیز نمودن آنها باید با مواد شوینده ای که به استیل آسیب نمی رسانند صورت گیرد. نظافت اجاق های صفحه ای استیل آجدار نسبت به اجاق های استیل ساده به زمان بیشتری نیاز دارد زیرا پاک کردن غذا و چربی از سطوح استیل سخت است و به مرور زمان صفحه گاز کدر و چرک مرده می شود. اجاق های سرامیکی نیز از صفحه ای سرامیکی که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و نشکن است ساخته می شوند. تمیز نمودن آنها نیز به راحتی صورت می گیرد. سرامیک در برابر تغییرات دما مقاوم است و به راحتی نمی شکند.

اجاق گازهای صفحه ای فضای کمی را در آشپزخانه به خود اختصاص می دهند و با انواع کابینت همخوانی داشته و زیبایی بی نظیری در دکوراسیون آشپزخانه به نمایش می گذارند. قیمت اجاق گاز توکار نسبت به اجاق های ایستاده یا مبله پایین تر است. اگر همزمان از تمام شعله های این نوع اجاق گاز استفاده شود فشار گاز کاهش می یابد. کمبود فشار گاز خروجی از معایب گازهای توکار محسوب می شود. این اجاق ها برای نصب در قسمت مشخصی از آشپزخانه طراحی شده اند و نمی توان آنها را جا به جا نمود و در جای دیگری نصب کرد.

علاوه بر آن، این اجاق ها مجهز به فر نیستند و بدنه آنها در مقایسه با گاز مبله کیفیت و مقاومت کمتری دارد و احتمال آسیب دیدن آن وجود دارد. اندازه اجاق گازهای توکار تابع اندازه های استاندارد است. عرض این اجاق ها ۵۰، ۶۰، ۷۰، ۸۰ و یا ۹۰ سانتی متر است که با توجه به فضای در نظر گرفته شده برای آن در آشپزخانه انتخاب می شوند.

اکثر اجاق های توکار گازسوز هستند و پرفروش ترین مدل آنها اجاق های ۴ الی ۵ شعله می باشند. امروزه برندهای متفاوت ایرانی و خارجی انواع گازهای توکار مدرن با ظاهری متفاوت به بازار عرضه می کنند. از جمله برندهای ایرانی گاز صفحه ای می توان به البرز، تابان، استیل البرز، اخوان و رزگاز و برندهای خارجی نظیر مکث، ملکر، لتو، سامسونگ، کن، بوش و … اشاره نمود.

اکثر این برندها دارای گارانتی هستند و از استاندارد لازم برخوردار می باشند. اجاق های صفحه ای برقی کارایی بالا و ظاهری مدرن دارند اما قیمت آنها بالاتر از نوع گازی است. این اجاق ها به جای سرپیچ های معمولی دارای صفحه لمسی برای تنظیم شعله و خاموش و روشن کردن آن می باشند و به دلیل قدرت بالای برق غذا را در مدت زمان کمتری آماده می کنند.

اجاق گاز رومیزی

این اجاق گازها اصولاً برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار نمیگیرند و بیشتر در آشپزخانه ادارات کاربرد دارند. این اجاق ها معمولا دارای دو شعله هستند و به راحتی جا به جا می شوند. قیمت گاز رومیزی ارزان تر از سایر گازها است و به دلیل کارایی پایین در مکان هایی که میزان پخت و پز در آنها کم است به کار می رود.

نکات ضروری در انتخاب اجاق گاز

  • نوع اجاق گاز را با توجه به نیازتان خریداری نمائید و به تعداد شعله های آن دقت کنید.
  • هنگام خرید اجاق گاز توجه به جنس و نحوه تمیز کردن آن بسیار حائز اهمیت است.
  • استاندارد بودن اجاق و بهره مندی از خدمات پس از فروش از جمله فاکتورهایی هستند که هنگام خرید باید مورد توجه قرار گیرند.
  • فاصله بین شعله های گاز باید به نحوی باشد که همزان بتوان چند قابلمه را روی آنها قرار داد.
  • اجاق گازهای برقی نسبت به اجاق های گازی ایمنی بیشتری دارند و از خطرات ناشی از نشت گاز می کاهند.
  • اگر سطح کابینت آشپزخانه باریک است اجاق گاز توکاری که شعله های آن در یک ردیف قرار گرفته اند را انتخاب نمائید.
  • اجاق گازهای برقی به دلیل مصرف برق نسبت به اجاق های گازی از نظر اقتصادی مقرون بصرفه نیستند و هزینه قبض را بالا می برند.
  • اجاق گاز آشپزخانه

قیمت انواع اجاق گاز آشپزخانه

امروزه تولید کنندگان ایرانی و خارجی با برندهایی نظیر اخوان، استیل البرز، رز گاز، داتیس، لوفرا، پیلوت، سینجر، تکنو گاز، فرامکو، لتو، بوش، اسنوا و … در زمینه تولید انواع اجاق گازهای ایستاده، رومیزی و توکار مشغول به فعالیت هستند. اجاق گازها از جنس های متفاوت نظیر استیل، سرامیک و شیشه در مدل های مختلف به بازار عرضه می شوند و هر کدام قیمت های متفاوتی دارند.

قیمت اجاق گاز رومیزی در مقایسه با سایر اجاق گازها پایین تر است زیرا کارایی آنها کمتر است. در مقابل اجاق گازهای سرامیکی برقی قیمت بالاتری دارند. اگر به فروشگاه های خرید وسایل آشپزخانه مراجعه کنید با برندها و مدل های مختلف اجاق گاز رو به رو خواهید شد که با توجه به سلیقه و بودجه خود می توانید مدل دلخواه را انتخاب نمائید. 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا